تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

پكن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واكنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریكا از توافق هسته ای تاكید كرد همه طرف ها در مورد برجام مسئولیت دارند و این توافق باید به صورت جامع اجرا شود.

به گزارش ایرنا 'گنگ شوانگ' روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پكن در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: چین از طرف های مربوط درخواست می كند ضمن حفظ خویشتنداری و تقویت گفت و گو، از تشدید تنش جلوگیری كنند.
گنگ شوانگ گفت: توافق هسته ای ایران توافقی چندجانبه است كه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب و تأیید رسیده است.
وی ادامه داد: این توافق برای ساز و كار منع گسترش سلاح های هسته ای و صلح و ثبات منطقه خاورمیانه بسیار مهم است و باید به طور كامل و موثر اجرا شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پكن از ایران به خاطر اجرای جدی توافق تقدیر می كند و با تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران و مداخله این كشور در این توافق قاطعانه مخالف است و از اقدامات واشنگتن كه موجب تنش در مساله هسته ای ایران می شود، متاسف است.
او تاكید كرد: چین از طرف های مربوط درخواست می كند ضمن حفظ خویشتنداری و تقویت گفت و گو، از تشدید تنش جلوگیری كنند چین ضمن حفظ ارتباط با طرف ها و ادامه تلاش برای حفظ و اجرای برجام، از حقوق قانونی شركت های خود قاطعانه محافظت خواهد كرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: چین همواره در ارتباط با مسائل مربوط به برجام همكاری نزدیكی با همه طرف ها، از جمله ایران داشته است و بر اساس اطلاعات من، عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران امروز در تهران نشستی با حضور نمایندگان همه طرف های برجام از جمله چین داشته است.
رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در واكنش به اقدام امریكا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده وآب سنگین برای مدت 60 روز خبرداد وگفت:اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.
پیش ازآغاز سخنان رییس جمهوری، سفیران كشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه امروز به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
همچنین شورای عالی امنیت ملی امروز در بیانیه ای خطاب به كشورهای برجام اعلام كرد: ایران از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.
**آساق**1904**