پكن- ایرنا- سخنگوی دولت ژاپن در واكنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریكا از توافق هسته ای اظهار امیدواری كرد بتواند از روابط سنتی و دوستانه تهران و توكیو در راستای حل مشكلات منطقه از طریق گفت و گو با هدف دستیابی به صلح و ثبات استفاده كند.

به گزارش ایرنا 'یوشیهیده سوگا' روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در توكیو با اشاره به «نقش سازنده» ایران برای تامین صلح و ثبات منطقه، گفت: تصمیم دولت ایران این است كه همچنان در برجام بماند و از توافق هسته ای عقب نشینی نكند ما نیز به دقت تحولات را مورد توجه قرار می دهیم.
سخنگوی دولت ژاپن تصریح كرد: توكیو روابط خود با ایران را كه تصمیم گرفته است همچنان در برجام بماند ادامه می دهد.
گزارش می افزاید: ژاپن از قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام با هدف تقویت رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای پشتیبانی می كند اما تشدید مواضع ایالات متحده علیه ایران، ژاپن را در موقعیتی دشوار قرار داده است اما توكیو همچنان در پی حفظ مناسبات با تهران است.
رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در واكنش به اقدام امریكا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده وآب سنگین برای مدت 60 روز خبرداد وگفت:اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.
پیش ازآغاز سخنان رییس جمهوری، سفیران كشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه امروز به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
همچنین شورای عالی امنیت ملی امروز در بیانیه ای خطاب به كشورهای برجام اعلام كرد: ایران از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.
**آساق**1904**