تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹

تهران- ايرنا- در هفته‌اي كه گذشت كليپ‌هايي از دانش‌آموزان در فضاي مجازي منتشر شد كه در اين فيلم‌ها دانش‌آموزان در مدارس ابتدايي مشغول شادي و پايكوبي با يك آهنگ غير مجاز هستند. امروز، حاشيه هاي اين ماجرا مورد توجه رسانه هاي داخلي قرار گرفته است.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ در چند روز گذشته ويدئويي در فضاي مجازي منتشر شد كه در آن دانش آموزان ابتدايي با ترانه يكي از خواننده ها به نام ساسان حيدري معروف به ساسي مانكن مي خوانند و پايكوبي مي كنند. ويدئوي اين برنامه كه به مناسبت روز معلم برگزار شده بود، به سرعت در فضاي مجازي دست به دست شد و بسياري از كاربران و مقام هاي كشور نسبت به آن واكنش‌ نشان دادند.
برخي‌ها نوشتند كه بعد از سال‌ها مي‌بينند كه فضاي مدارس شاد است و دانش‌آموزان هم نياز دارند كه با روحيه شاد در كلاس درس حاضر باشند. عده‌اي هم گفتند كه شادي‌هاي اين چنيني و به صورت كنترل شده براي دانش‌آموزان لازم است. بعضي‌هاي ديگر اما گفتند پخش آهنگ‌هاي خواننده‌هاي آن ور آبي در مدارس افراط است و آموزش و پرورش بايد به اين تخلف مديران رسيدگي كند.
بررسي امروز 18 ارديبهشت ماه روزنامه ها، خبرگزاري ها و تارنماهاي داخلي نشان مي دهد كه رسانه هاي نزديك به طيف اصلاح طلب در مطالب خود به بررسي اين موضوع با محورهايي چون 'بحران شادي در مدارس'، 'متناسب نبودن واكنش مقام ها'، 'تلاش براي حذف موسيقي از برنامه هاي مدارس'؛ 'بايدخودمان را در جايگاه متهم محاكمه كنيم' و 'موضع گيري علي مطهري' پرداخته اند.
رسانه هاي نزديك به جريان اصولگرا نيزدر مطالب خود با محورهايي همچون'حركت‌هاي ضدفرهنگي و نفوذ سند2030'، 'نفوذي ها يا فريب خوردگان'، 'نگراني از سيستم آموزشي كشور'، 'فراموشي اين جريان بعد از چند روز' و 'راحت ترين كار حذف پرسش و صورت مساله است' به اين موضوع پرداخته اند.
رسانه هاي اصلاح طلب
..................................
** واكنش مقام‌هاي كشور به پخش و انتشار موسيقي در مدارس
روزنامه ايران در گزارشي با عنوان 'بحران شادي در مدارس' به موضوع پرداخت و نوشت: ماجراي فيلم‌هايي كه از پايكوبي و شادي دانش‌آموزان در مدارس در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود، هر روز ابعاد تازه‌اي پيدا مي‌كند. ديروز علي مطهري نماينده مجلس درباره اين موضوع در مجلس حرف زد و گفت: «وزير آموزش و پرورش بايد پاسخگو بوده و مديران اين‌گونه مدارس نيز بركنار شوند.» از چند روز پيش كه اين فيلم‌ها با ترانه يكي از خواننده‌هاي آن ور آبي منتشر شد در شبكه‌هاي اجتماعي بحث درباره‌اش زياد بود. بعضي‌ها مي‌گفتند خوشحالند كه در مدارس شادي برقرار شده و شرايط را با زمانم مدرسه رفتن خودشان مقايسه مي‌كردند اما بعضي‌ها هم آن را مصداق نفوذ و ابتذال مي‌دانستند و حتي عده‌اي مي‌گفتند نتيجه اجراي مخفيانه سند 2030 در مدرسه هاست. البته بعضي كاربران هم در عين حال كه با شادي موافق بودند مي‌نوشتند كه اين موسيقي براي مدارس مناسب نيست و بايد موسيقي متناسب با سن و سال بچه‌ها در مدارس استفاده شود. سخنگوي آموزش و پرورش هم ديروز در واكنش به فيلم منتشر شده از شادي بچه‌هاي دبستاني گفت: «برخورد قانوني مي‌كنيم و شاداب‌سازي مدارس مساوي با ابتذال نيست.»

'مسعود ثقفي' سخنگوي آموزش و پرورش استان تهران، در گفت و گو با «شرق» گفت: به نظر مي‌رسد اين كليپ‌ها به‌صورت هدفمند در فضاي مجازي منتشر شده‌اند و البته من نمي‌توانم قضاوت كنم كه واكنش ما به اين اتفاق چگونه بود، اما واقعيت اين است كه فضاي مدرسه فضاي مقدسي است و اتفاقاتي كه در فضاي مدرسه مي‌افتد، به‌واسطه ارتباط با بخش عمده‌اي در جامعه همواره حائز اهميت بوده است.

روزنامه شرق در گزارش خود از تيتر 'جنجال «جنتلمن» در مدارس' استفاده كرد و نوشت: آش به‌قدري شور شد كه آموزش‌وپرورش علاوه‌بر واكنش نشان‌دادن به اين اتفاق، از پليس فتا و دادستاني درخواست كرد كه آموزش‌وپرورش را براي پيداكردن مدارس خاطي ياري كنند. وزير آموزش‌وپرورش ايران در واكنش به پخش كليپ شاد دانش‌آموزان در فضاي مجازي از تعيين سه نفر متخصص براي بررسي موضوع اين كليپ‌ها خبر داد. بطحايي گفت: ‌دشمن براي پيروزي در اين جنگ از تمام ترفندها استفاده مي‌كند و اكنون نيز سنگر تعليم‌وتربيت را هدف قرار داده است.

'فاطمه سعيدي' عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي‌، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به اين سؤال كه نظرتان درباره انتشار موزيك مذكور در مدارس و واكنش آموزش‌وپرورش چيست، گفت: خيلي خوب است كه در برابر موضوعات خلاف ضوابط آموزشي حساسيت وجود داشته باشد؛ مثلا اگر به من بگويند مهم‌ترين اولويت‌هايت براي اصلاح وضعيت آموزشي و تربيتي دانش‌آموزان چيست، مي‌گويم: در فصل زمستان دانش‌آموزي طعمه حريق در مدرسه نشود، دانش‌آموزي كه از مدرسه فارغ‌التحصيل مي‌شود، حداقل دو مهارت را آموخته باشد، دانش‌آموزان افسرده و كسل نباشند، مواد مخدر در مدارس دست‌به‌دست نشود و... .
'مهدي بهلولي' ‌فعال صنفي معلمان، در گفت‌وگو با «شرق»، گفت:‌ مدرسه نمونه‌اي از جامعه است. وزير آموزش و پرورش گفته‌اند ريشه اين ماجرا را سياسي مي‌بينند. به نظر وزير اين كليپ‌ها درست شده و با يك برنامه درست شده، اما من مسئله را جور ديگري مي‌بينم. به نظرم جامعه از مدرسه جدا نيست. بچه‌هاي ما دوست دارند شادي كنند و قطعا موسيقي مذكور را در منزل هم گوش مي‌دهند. ما نمي‌توانيم يك مرز بين مدرسه و جامعه بگذاريم و اين دو را از هم جدا كنيم. اين را بايد مسئولان بپذيرند كه فرهنگ مردم دستخوش تغيير شده است. زماني ويدئو ممنوع بود؛ اما اكنون در خانه همه دستگاه «دي‌وي‌دي‌پلير» آخرين‌سيستم موجود است. خانواده‌هايي متشرع هم داريم كه بچه‌هايشان با آنها تفاوت دارند. سه سال پيش مدير آموزش و پرورش ملارد اعلام كرد حدود 60 درصد دانش‌آموزان ملارد صبحانه نمي‌خورند. چرا اينجا حساسيت به خرج داده نمي‌شود؟ حدود 50 درصد مدارس تهران به‌ويژه در مناطق مركزي بايد بازسازي شوند، چرا اينجا كسي حساسيت به خرج نمي‌دهد؟

روزنامه همدلي نوشت: در نخستين واكنش رسمي به انتشار اين ويديوها، عضو مجلس خبرگان رهبري، اين اتفاق را برنامه‌اي طراحي‌ شده براي تضعيف روحيه معنوي ملت ايران و براي تقويت ناهنجاري‌هاي اجتماعي و هنجارشكني و مقابله با فضاي ايمان و معنويت توصيف كرد.
'عباس كعبي' عضو خبرگان رهبري شادي دانش‌آموزان را «رقاصي در مدارس» و يك برنامه از پيش طراحي شده توصيف كرده و از «ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر» خواسته تا به اين موضوع ورود كند و عليه مدارس يا دستگاه‌هايي كه كوتاهي داشته‌اند اعلام جرم و به دادستاني شكايت كند.

تارنماي انتخاب با عنوان 'جنجال جنتلمن' نوشت: محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش ايران در واكنش به پخش كليپ رقص دانش آموزان با آهنگ ساسي مانكن در فضاي مجازي از تعيين3 نفر متخصص براي بررسي موضوع اين كليپ‌ها خبر داد. بطحايي همچنين عنوان كرد كه از دادستاني و پليس فنا براي بررسي كليپ‌ها درخواست كمك كرده است. علي مطهري نايب رئيس مجلس با انتقاد از انتشار برخي كليپ‌ها در تعدادي از مدارس كشور، گفت: وزير آموزش و پرورش بايد پاسخگو بوده و مديران اينگونه مدارس نيز بركنار شوند.

**متناسب نبودن واكنش مقام ها
شرق در اين باره مي نويسد: درست است كه متن موزيك جنتلمن چندان مناسب دانش‌آموزان دبستاني نيست، اما سؤال اصلي اين است آيا واكنش اتخاذ شده از سوي وزارت آموزش و پرورش به اين اتفاق هم‌وزن انتشار كليپ شادي دانش‌آموزان در فضاي مجازي است؟ سؤال اين است كه در شرايطي كه وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس مانند مصرف گل و حشيش به زنگ خطر رسيده است، چرا آموزش و پرورش واكنش مناسبي در اين زمينه انجام نمي‌دهد؟

**تلاش براي حذف موسيقي از برنامه هاي مدارس
آرمان با تيتر 'مصائب پخش يك قطعه موسيقي در مدارس' نوشت: روزگاري نه چندان دور در دهه 60 و ميانه‌هاي دهه 70 شمسي از مدرسه كه صحبت مي‌شد، محيطي بسته با مسئولاني عبوس و سختگير را در ذهن تداعي مي‌كرد كه دانش‌آموزان از آن فراري بودند و از هيچ تلاش و بهانه‌اي براي به مدرسه نرفتن فروگذار نمي‌كردند. امروزه اما تلاش مي‌شود تا محيط آموزشي محيطي خوشايند و شاد داشته باشد. والديني كه روزگاري از هراس ناظم و معلم جرأت نفس كشيدن را نداشتند، امروز كودكانشان را به مدارسي مي‌فرستند كه معلم و دانش‌آموز باهم آواز مي‌خوانند و شادي مي‌كنند. اين روزها انتشار يك كليپ كوتاه از يكي از مدارس كه نشان مي‌داد كودكان آهنگي شاد را يكصدا زمزمه مي‌كردند و به شادي مي‌پرداختند، با حواشي فراواني همراه شده و واكنش بسياري از فعالان سياسي و فرهنگي كشور را برانگيخته است. برخي تلاش مي‌كنند كه با اشاره به محتواي موسيقي‌ پخش‌شده در يكي از مدارس، موسيقي را از برنامه مدارس حذف كنند و برخي توجه به محتوا را لزوم ارائه برنامه هنري براي كودكان مي‌نامند.
آرمان افزود: گروهي كه از وقوع اين حادثه خشمگين هستند، معتقدند كه وزير بايد استيضاح شده يا دست كم مديران اين مدارس متخلف بركنار شوند. آنها اين فرهنگ را محصول سند 2030 مي‌دانند و از لزوم برخورد قاطع با اين موضوع سخن مي‌گويند.

**رسيدگي به اين موضوع در رده چندم اولويت هاي آموزش و پروش است
ابتكار درباره ميزان اهميت اين ماجرا مي نويسد: سوالي كه در اين ميان مطرح مي‌شود اين است كه رسيدگي به اين موضوع و پيگيري آن در رده چندم اولويت‌هاي آموزش و پرورش و حتي كشور قرار دارد. مدافعان جدي گرفتن پيگيري اين موضوع، مباحثي مثل نفوذ، تهاجم فرهنگي و هدف قرار دادن نسل آتي را پيش مي‌كشند و اين كه چنين اقداماتي خلاف ارزش‌ها و شعائري است كه همواره جمهوري اسلامي منادي آن‌ها بوده است. سوي ديگر ماجرا اما معتقد است كه خاصيت عصر جديد و نسل جديد همين است كه اولا، دسترسي به چنين محتواهايي آزاد است و ثانيا اين خود نسل فعلي است كه انتخاب مي‌كند چه سليقه‌اي داشته باشد و چه نوع موسيقي‌اي را انتخاب كند. اين عده، خاصيت چنين موسيقي‌هايي را عامه‌پسند بودن آن مي‌دانند و با اشاره به اين كه بعضا آهنگ‌هاي شاد داخلي هم همين قدر مورد توجه مردم و به‏ويژه نسل جوان قرار مي‌گيرند، مي‌گويند كه در اين دوره و زمانه نمي‌توان با اين مسائل برخورد سلبي يا ايجابي شديد كرد....

روزنامه همدلي نيز ذيل عنوان 'شادي‌هاي واكنش‌آفرين' نوشت: در بحبوحه مشكلات و تنگناهاي اقتصادي و معيشتي كه هر روز بيشتر از روز قبل عرصه را بر مردم تنگ‌ مي‌كند و در شرايطي كه افسردگي آن چنان بر جامعه سايه انداخته كه صداي وزير بهداشت را نيز درآورده كه روان‌پريشي را جدي بگيريد و در ميان هزاران خبر ريز و درشتي كه اغلب در جامعه پالس منفي ايجاد مي‎كند. مراسم شادي تعدادي دانش‌آموز دهه هشتادي در روز معلم آن چنان نگاه مسئولان رده بالا كشوررا به خود جلب كرده كه آنان را وادار به واكنش كرده است.

**نگاه هاي متفاوت به موضوع
تارنماي عصر ايران نيز درباره پخش اين كليپ با سه نگاه به داستان ساسي و جنتلمن در چند مدرسه مي نگرد و مي نويسد: در نگاه بدبينانه و مطابق با قرائت اصول گرايان راديكال كه در هر اتفاقي ردي از توطئه مي بينند يا مي جويند و گمان مي كنند دنياي امروز هيچ هم و غمي ندارد جز اين كه براي ما توطئه چيني كند اين هم يك توطئه است و در راستاي ترويج سند 2030 يونسكو كه آموزش بدون ايدئولوژي را تبليغ مي كند. از اين رو مسؤولان بايد از خواب غفلت بيدار شوند و تهاجم را جدي بگيرند و آموزش و پرورش را انقلابي كنند و لابد با دي جِي مربوطه برخورد كنند و....
در نگاه خوش بينانه اين بچه ها رقصيده اند. چون آهنگ، شاد است و طفل نوپا را هم به رقص مي آورد. حزن انگيز بشنوند گريه مي كنند. شاد بشنوند مي رقصند. سعدي مي گويد « اُشتر به شعر عرب، در حالت است و طرب». يعني شتر هم كه سيمايي عبوس دارد از شعر عرب و ترانه به وجد و شور و سرور مي آيد چه رسد به انسان. بنابراين نه توطئه اي در كار است نه نفوذي.
در نگاه واقع بينانه هرچند بعيد نيست شيطنتي در كار باشد خاصه اين كه به عمد از الفاظي استفاده شده كه واقعا و با هيچ منطق و در هيچ فرهنگي مناسب سن كودكان نيست.

**بايدخودمان را در جايگاه متهم محاكمه كنيم
انصاف نيوز با تيتر 'حنجره جنتلمن در بلندگوي مدارس' نوشت: بخواهيم يا نخواهيم ساسي نشان داد بهتر از ما رگ خواب نوجواناني را بلد است كه هزاران كيلومتر از آنها دورتر است. آهنگ جنتلمن كه اين روزها بطور ويژه اي در مدارس ما براي متوليان آموزش و فرهنگ و هنر و رسانه ي ملي خودنمايي مي كند يك نمونه بارز از عقب ماندگي ما از موضوعات روز و شناخت واقعي، عميق و درست آينده سازان مان است. ذائقه اي كه ظاهرا ساسي خوب آن را مي شناسد و مي تواند حتي با 'ارژنگ' و 'خرچنگ' و 'تنگ'و 'زنگ' هم قافيه محصولش را بسازد.
ساسي سليقه مخاطبش را مي شناسد و با ساخت آنچه كه مخاطبش مي پسندد توانست در جايي كه روزي حتي جوراب سفيد براي دختران و شلوار جين براي پسرانش ممنوع بود خودي نشان دهد.
در پايان گزارش انصاف نيوز آمده است: درهر صورت 'جنتلمن' آمد و بي توجه به قوانين و تابوهاي ما، فرزندانمان را رقصاند و شايد بازهم بيايد. حكم عقل سليم آن است كه اگر نخواهيم باز هم از احتمال آمدن جنتلمن، استاد يا پارميداي ديگري برخود بلرزيم، بايد بستر را براي عدم پذيرش و استقبال آنها توسط خود مخاطبان مهيا كنيم كه اولين گام آن ارزش نهادن به هنر و هنرمندان واقعي ست. گام دومش هم شخم زدن قوانين و باورهاي راكد فرهنگي در جهت به روز رساني آنها با آنچه امروز در مغز و قلب آينده سازانمان بروز مي كند با سرعت هرچه تمام تر است. پيش از آنكه پدران و مادران آينده مان را با يك آهنگ قضاوت كنيم ، شايد بهتر باشد خودمان را در جايگاه متهم محاكمه كنيم.

** موضع گيري 'علي مطهري'
خبرآنلاين به نقل از 'سيد عبدالجواد موسوي' كارشناس رسانه نوشت: رگ گردني شدن آقاي مطهري در باره بزن و برقص گروهي از دانش آموزان حقيقتا مرا ترساند و فكر كردم علي آقاي مطهري هم اگر آب گير بياورد همانند بسياري از رقباي سياسي اش شناگر قابلي است.
اول آن كه برخلاف آقاي مطهري و وزيرمحترم آموزش و پرورش و ديگر بزرگاني كه با ديدن حركات موزون چند دانش آموز خردسال چو بيد بر سر ايمان خويش لرزيدند و به شدت ما را ياد آن شعر مرحوم ايرج ميرزا انداختند كه فرمود:
ايمان و امان به سرعت برق /مي‌رفت كه مومنين رسيدند وي افزود: معتقدم اصلا اتفاق عجيب و غريبي رخ نداده. تا جايي كه ما به خاطر داريم تا هست چنين بوده و من و شما چه بخواهيم و چه نخواهيم من بعد نيز چنين خواهد بود. نه امروزه كه از شش جهت بر ما ابتذال باريدن گرفته است و صدا و سيمايي كه قرار بود دانشگاه باشد خود مروج مهوع ترين شكل موسيقي است.

رسانه هاي اصولگرا
..........................
** حركت‌هاي ضدفرهنگي و نفوذ 2030سند
روزنامه كيهان در مطلبي در صفحه نخست خود با عنوان 'زنگ خطر حركت‌هاي ضدفرهنگي در مدارس مسئولان بيدار مي‌شوند؟!' به اين موضوع پرداخت و نوشت: شايد تصور اينكه فضاي مدارس با آن همه تقدس و نقش ويژه در تعليم و تربيت دانش‌آموزان، روزي تبديل به عرصه رقص و آواز شود پيش از اين غيرقابل باور مي‌نمود، اما اين روزها تكرار يك خبر عجيب و ديدن برخي تصاوير و كليپ‌هاي منتشر شده از مدارس معادلات نگران‌كننده‌اي را به وجود آورده است.

روزنامه سياست روز با روتيتر 'حيرت از ساسي‌مانكن‌خواني در مدرسه' به اين موضوع پرداخته و در اين باره نوشت: سروصداي روز معلم امسال درست دو روز بعدش در فضاي مجازي پيچيد، تصاويري از دختربچه‌ها و پسربچه‌هايي خردسالي كه فرم مدرسه پوشيده بودند و همگي با هم با هدايت يك معلم، مدير يا مسئول مدرسه مشغول بالا پايين پريدن و رقصيدن بچه‌گانه با موسيقي‌هاي بسيار جديد زيرزميني يا آن‌ورآبي بودند. در اين ميان به صورت كاملاً اتفاقي ترانه‌اي به نام «جنتلمن» از خواننده‌اي به نام ساسي‌مانكن بارها و بارها در اين ويدئوها تكرار شد. صورت مسئله بسيار واضح است. مسئولين مدارسي در ايران تشخيص داده بودند كه مراسم روز معلم، يكي از معدود مواردي كه در مدارس ايران نشاط عمومي سراسر مدرسه را فرا مي‌گيرد به رقصيدن بچه‌ها با اين ترانه بگذرد. به محض انتشار اين تصاوير دامنه بحث و تحليل‌ها درباره ساسي مانكن و «جنتلمن» و نسبتش با مدارس ايراني و آن فرهنگي كه قرار است مدارس ترويجش كنند بالا گرفت. يك سر اين بحث‌ها به حسرت‌هاي بامزه دهه شصتي‌ها از مقايسه دوران تحصيلي خودشان با دوران تحصيل دهه هفتادي‌ها و هشتادي‌ها مي‌رسد و يك سر ماجرا نيز به نفوذ سند 2030 در مدارس ايراني و حرف‌هايي از اين قبيل.

'تدارك يك پازل خطرناك' عنوان ميان تيتر روزنامه كيهان در اين باره است كه درباره آن مي خوانيم: متاسفانه اقدامات جريان خزنده در مدارس به عنوان بخشي از يك پازل زهرآلود و خطرناك است كه هر بخش آن گوشه‌اي از ريشه‌هاي فرهنگي و اعتقادي جامعه ما را هدف قرار داده است، يك روز با حمله عليه حجاب، روز ديگر با تخطئه نقش زنان و مادران در خانواده، روزي با هدف قرار دادن روحانيت به عنوان نخ تسبيح پيشرفت اخلاقي و فرهنگي جامعه و روز ديگر با بهانه‌اي ديگر.
در پايان اين گزارش مي خوانيم: حال مسئولان آموزش و پرورش بايد پاسخگو باشند كه چگونه در همين ماجراي اخير رقص و آواز در مدارس و يا اجراي دوره‌هايي با رنگ و لعاب سند 2030 در مدارس توسط برخي افراد و مجموعه‌هاي مردم‌نهاد مشكوك و مرموز، مدارس تبديل به صحنه جولان افراد خطرناك و نفوذي شده است؟ آيا مديران اين مدارس كه نماينده آموزش و پرورش هستند از اين موارد و پشت پرده‌هاي آن بي‌خبرند؟
هر چند نمي‌توان از رويش‌هاي علمي، اخلاقي و معنوي دانش‌آموزان و دانشجويان در سال‌هاي اخير در قالب فعاليت‌هايي همچون بسيج دانش‌آموزي و دانشجويي، انجمن‌هاي اسلامي و امثالهم چشم‌پوشي كرد اما فراموش نكنيم كه دشمن براي تغيير ذهن و باور و ذائقه آينده‌سازان اين كشور نقشه‌ها دارد، يك روز با سند 2030 و يك روز با رقص و آواز مبتذل و مستهجن، آقاي مسئول و متولي لطفا از خواب بيدار شويد.

**نفوذي ها يا فريب خوردگان
روزنامه جوان با تيتر 'رقص نفوذي‌ها يا فريب‌خوردگان؟!' مي نويسد: هنوز يك هفته از تذكرات رهبر انقلاب در رابطه با تهديداتي كه فرآيند تعليم و تربيت اسلامي و ايراني را مورد هدف قرار داده نگذشته كه انتشاركليپ پخش آهنگ‌هاي مبتذل در مدارس، آموزش و پرورش را در مقام پاسخگويي قرار داده است.
به نوشته اين روزنامه، اگرچه برآيند مواضع آموزش و پرورشي‌ها نوعي فرافكني منحصر به فرد است، با اين وجود وعده پيگيري مدارس متخلف را مي‌دهند. سيدمحمد بطحايي وزير آموزش و پرورش ابتدا در واكنشي توئيتري آن را فريب يا نفوذ دانست.
به بيان ديگر به اعتقاد وزير احتمال اينكه انتشار اين كليپ‌ها فريب باشد، به اندازه نفوذ جدي و قابل بررسي است.


**احتمال ساختگي بودن كليپ رقص دانش آموزان
تارنماي الف به نقل از خبرگزاري تسنيم نوشت: سيدمحمد بطحايي درباره پخش آهنگ مبتذل در تعدادي از مدارس كشور اظهار كرد: شواهدي وجود دارد كه اين كليپ‌ها ساختگي است، البته بازرسي و حراست وزارت آموزش و پرورش به همراه تعدادي از صاحبنظران فضاي مجازي در حال بررسي موضوع هستند كه مشخص شود آيا چنين مسئله‌اي صحت دارد و در كجا اتفاق افتاده است كه ظرف چند روز آينده مشخص مي‌شود.
وي افزود: يقين دارم انگيزه‌هاي سياسي پشت اين ماجرا وجود دارد و دشمنان مي‌خواهند اعتماد خانواده ها به مدارس را كمرنگ كنند و از سرمايه اجتماعي آموزش و‌پرورش در جامعه بكاهند.

** نگراني از سيستم آموزشي كشور
خبرگزاري فارس با تيتر 'ساسي مانكن در مدارس ما چه مي كند' مي نويسد:
با انتشار چند فيلم از هم‌خواني بچه‌ها در مدارس با آهنگ‌ها و موسيقي‌هاي مبتذل،‌ والدين بسياري از اوضاع تربيتي و فرهنگي مدارس شاكي شده‌اند و نگراني خود را از عوارض و نتيجه چنين رفتارهايي كه منجر به بلوغ زودرس در كودكان مي‌شود، ابراز كردند.
فارس مي افزايد: كليپ‌هاي رقص كودكان و نوجوانان در مدارس با يك آهنگ مبتذل در شبكه‌هاي مجازي دست به دست مي‌شود، در نگاه اول تماشاي شادي كودكان، شادمان مي‌كند، اما وقتي خوب دقت مي‌كنيم كه دارند چه محتوايي را با هم فرياد مي‌كشند، شرم مي‌كنيم و براي سيستم فرهنگي و آموزشي كه نظارتي بر اين مسائل ندارد، نگران مي‌شويم. اما فارغ از همه اين‌ها شنيدن چنين محتوايي با روح و روان و تربيت بچه‌ها چه مي‌كند؟

** فراموشي اين جريان بعد از چند روز
خبرگزاري مهر نوشت: واقعيت مشخص و قطعي پيش روي ما اين است كه اين هشداري كه امروز از كليپ‌هاي منتشر شده در مدارس بيرون زد و ذهن خيلي‌ها را متوجه خود كرد؛ فريادي است كه سال‌هاي سال است كه متوليان متعهد كم‌تعداد مشغول در مدارس مشغول زدن آن هستند و متأسفانه معمولاً در هياهوهاي ديگر سياسي يا غيرسياسي گم مي‌شود. اولويت‌هاي ديگر آنقدر وجود دارند و آنقدر زيادند كه نوبت به اين اولويت در جمهوري اسلامي هرگز نخواهد رسيد. اين بار هم ماجرا همين است. امروز و ديروز صفحات اينستاگرام و كانال‌هاي انقلابيون و مذهبيون پر از بهت و حيرت و شگفتي و هشدار است درباره آنچه در اين مدارس رخ داده است. چند روز بعد فراموش خواهد شد و دعوا بر سر اينكه چه كسي سهميه بندي بنزين را لو داد دوباره تا يك هفته بر صدر رسانه‌هاي ما خواهد نشست.


**واكنش برخي مقامات و جامعه مدرسين قم
حجت الاسلام 'نصرالله پژمانفر' عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفتگو با خبرگزاري دانشجو، در واكنش به كليپ موسيقي غيرمجاز كه به مناسبت روز معلم در چند مدرسه پخش شد، اظهار داشت: متاسفانه كشور در بخش هاي مختلف در يك وادادگي فرهنگي قرار گرفته و حوادثي اتفاق مي افتد اصلا قابل دفاع نيست.
وي با بيان اينكه متاسفانه مسئولين در يك فضاي تغافل فرصت هايي را فراهم مي كنند، افزود: در سفر وزير علوم به شيراز در جلسه اي رسمي به جاي اينكه شعري از حضرت حافظ خوانده شود، جلسه اي در تراز مراسمات عروسي برگزار مي شود و اخيرا هم در چند مدرسه شاهد اتفاق اخير پخش كليپ موسيقي غيرمجاز بوديم.
عضو كميسيون فرهنگي گفت: متاسفانه كشور در بخش هاي مختلف در يك وادادگي فرهنگي قرار گرفته و حوادثي اتفاق مي افتد اصلا قابل دفاع نيست.
عضو كميسيون فرهنگي در پايان خاطرنشان كرد: نمي توانيم در جامعه آنقدر تسامح داشته باشيم كه درباره اين مسائل هنجارشكني صورت گيرد.

كيهان در گزارشي با ميان تيتر 'دست‌هاي پشت‌پرده در رقاصي دانش‌آموزان مدارس' مي افزايد: در همين زمينه آيت‌الله 'محمود رجبي' عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به انتشار كليپ‌هاي متعدد رقص و آهنگ مبتذل در مدارس گفت: بدون شك اين حركت بايد ريشه‌يابي شود، چه بسا دست‌هاي پنهاني نفوذ كرده‌اند و اين اتفاقات يكي از مظاهر نفوذ فرهنگ غربي در جامعه ما باشد.
وي ادامه داد: در درجه اول بايد موضوع ريشه‌يابي شود و ديد كه از كجا نشأت مي‌گيرد و در درجه دوم اگر مشخص شد كه غفلت مسئولان در كار است، به آنها هشدار و تذكر داده شود تا اين حركت كه من معتقدم در بين ضد انقلاب ريشه دارد، نفوذ بيشتري پيدا نكند.
آيت‌الله عباس كعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري هم گفت: قطعاً پشت پرده اين قضايا، همان آرايش جنگ فرهنگي دشمن است و ما در مقابل اين هنجارشكني‌ها نبايد بي‌تفاوت باشيم.
علي مطهري نماينده مردم تهران و نايب‌رئيس‌مجلس شوراي اسلامي هم با انتقاد از انتشار كليپ‌هاي رقاصي و آهنگ‌هاي مبتذل در برخي مدارس كشور، اظهار داشت: در اين رابطه وزير آموزش و پرورش بايد پاسخگو باشد.
مطهري افزود: مديران اينگونه مدارس كه در مدرسه آنها اقدام به چنين مواردي مي‌شود نيز بايد بركنار شوند.

** راحت ترين كار حذف پرسش و صورت مساله
تسنيم در اين باره نوشت: هفته گذشته فضاي مجازي تحت تأثيركليپ‌هايي بود كه از همخواني دانش‌آموزان در مدارس ضبط شده بود. دانش‌آموزان در اين كليپ‌ها آهنگي را همخواني مي‌كنند كه خواننده‌اش خارج‌نشين است و وقتي هم در ايران بود، زيرزميني محسوب مي‌شد.
فاجعه اما زماني بيشتر مشخص مي‌شود كه كلامِ اين آهنگ بسيار مستهجن است. واژه‌ها و عباراتي در اين آهنگ به‌كار رفته كه نگارنده از نوشتن آنها پرهيز دارد.
راحت‌ترين كار و دم‌دستي‌ترين برخورد با اين اوضاع حذف پرسش و صورتِ مسئله است؛ يعني از همين فردا مسئولان وزارت آموزش و پرورش ابلاغيه‌اي به مدارس بدهند تا پخش آهنگ در مدارس و در زنگ‌هاي تفريح و اوقات فراغت دانش‌آموزان ممنوع شود.اما آيا اين كار راه‌حل اين مشكل است؟

پژوهشم**9054**1732