تهران - ایرنا - اداره كل دامپزشكی استان گلستان، علت تلفات 160 راس قوچ و میش پارك ملی گلستان را بیماری «براكسی» اعلام كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اداره كل دامپزشكی استان گلستان در نامه‌ای خطاب به استاندار گلستان كه رونوشتی از آن به اداره كل حفاظت محیط زیست استان رسیده است، اظهار نظر نهایی خود را پیرامون علت تلفات قوچ و میش پارك ملی گلستان اعلام كرد.
در این نامه كه 16 اردیبهشت ارسال شده، آمده است كه پس از بروز سرمای شدید در منطقه «شواهد كلینیكی (تغییر در رژیم غذایی دام‌های مذكور و خوردن علوفه یخ‌زده) با بیماری براكسی مطابقت دارد».
همچنین آمده است: «بیماری براكسی یك بیماری غیرواگیر و صد در صد كشنده است كه عامل آن كلوستریدیوم‌هایی (نوعی از باكتری‌های بی‌هوازی) هستند كه به طور طبیعی در دستگاه گوارش نشخواركنندگان وجود دارند، اما بر اثر عواملی همچون خوردن علوفه یخ‌زده یا تیغ‌دار كه در شكمبه حیوانات ایجاد خراش و زخم می‌كند تكثیر می‌شوند و تولید سم كرده، به مسمومیت داخلی و نهایتا به مرگ حیوان منجر می‌شوند».
علاوه بر این، در این نامه آمده كه پس از كشف لاشه‌های قوچ و‌میش در پارك ملی گلستان، پایش و نظارت مستمر انجام شده و هیچ شواهدی از وجود لاشه‌های جدید به دست نیامده است.
اوایل فروردین ماه 160 راس قوچ و میش در پارك ملی گلستان تلف شدند كه بررسی علت این مرگ و میر به اداره كل دامپزشكی استان گلستان واگذار شده بود.
علمی** 9014**1485