سنندج - ایرنا - بخشدار مركزی سروآباد از كشف و شناسایی یك قبضه خمپاره عمل نكرده بجا مانده از دوران جنگ تحمیلی در یكی از روستاهای این بخش خبر داد.

بهروز علی نژاد شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یكی از اعضای شورای اسلامی روستای بوریدر كه برای انجام كارهای كشاورزی به زمین زراعی خود رفته بود، متوجه یك قبضه خمپاره عمل نكرده در زمین خود شده و موضوع را سریعا به بخشداری اطلاع داد.
وی افزود: با هماهنگی با مدیریت پاكسازی استان كردستان یك اكیپ مین روب به محل اعزام شدند و خمپاره عمل نكرده از محل خارج و به مكان دپوی خمپاره و مین های بجامانده از جنگ تحمیلی منتقل شد.
بخشدار مركزی سروآباد یادآور شد: در پی بارندگی‌های اخیر در منطقه این قبضه خمپاره عمل نكرده از دوران جنگ تحمیلی در این روستا از زیر زمین بیرون آمده بود.
براساس آمار‌های اولیه كه در سال 1367 و پس از پایان جنگ عراق علیه ایران منتشر شد٬ یك هزار و 100 كیلومتر از مرز مشترك این دو كشور آلوده به مین و مواد منفجره بجا مانده از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی است.
طرح بازنگری مناطق آلوده به مین در 199 نقطه مرزی و 366 پایگاه مین گذاری شده دوران دفاع مقدس در شهرستان های مریوان، بانه، دیواندره، سروآباد، بیجار، سنندج، كامیاران، دیواندره و سقز در سال گذشته با هدف افزایش ضریب ایمنی مردم شهرهای مرزی طی سال گذشته اجرا شد.
تعداد شهدای عملیات مین روبی نیروهای عمل كننده، نظامی و انتظامی در كردستان 91 نفر و تعداد جانبازان هم 110 نفر است ضمن اینكه بیش از 170 نفر از مردم شهرستان های آلوده به مین استان كردستان از سال 1367 تا پایان سال 96 نیز جان خود را بخاطر برخورد با مین های بجای مانده از دوران دفاع مقدس از دست دادند.
در هشت سال جنگ تحمیلی 26 هزار شهید در مرزهای استان كردستان تقدیم نظام جمهوری اسلامی شده كه بیش از پنج هزار نفر از آنان كردستانی هستند.
520 حادثه شامل گلوله باران و بمباران مناطق غیر نظامی، شهرها، حمله شیمیایی به مردم بی دفاع و عملیات جنگی در دوران دفاع مقدس در استان كردستان ثبت شد.
ایران با عراق همسایه غربی خود یك هزار و 458 كیلومتر مرز دارد كه حدود 227 كیلومتر این مرز در استان كردستان واقع شده و بانه، سقز، مریوان و سروآباد شهرستان های مرزی كردستان هستند.
7354/9102