تهران - ایرنا- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصرچهارشنبه در دیدار حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر كشور، فضلا، اساتید و مدیران حوزه های علمیه، وظیفه حوزه ها و علمای دین را بیان معارف اسلام و تلاش برای تحقق آنها در جامعه خواندند و تأكید كردند: علما در مقام ورثه انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامه قسط، مجاهدت كنند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به نیاز امروز انسانها به معارف برجسته دینی و همچنین اقبال دنیای اسلام و حتی جوامع خارج از دنیای اسلام به این معارف، وظیفه حوزه های علمیه را نسبت به گذشته سنگین تر دانستند و گفتند: در داخل كشور توجهی كه امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست.
ایشان افزودند: این تصور كه مردم در نقاط مختلف دنیا نسبت به معارف دینی رویگردان شده اند، تصور غلطی است بلكه اقبال به این معارف بیشتر شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای تشییع بسیار با شكوه طلبه همدانی را كه مظلومانه به شهادت رسید، نمونه ای عینی از احترام و اقبال مردم به دین و روحانیت برشمردند و خاطرنشان كردند: نمونه‌هایی همچون این تشییع و یا حضور گسترده مردم بویژه جوانان در نمازهای جماعت و نشستن در جلسات و پای منابر، جزو واقعیات ایران اسلامی و نشان دهنده تدین مردم و اعتماد آنها به روحانیت است و برخی تبلیغات و سیاه نمایی ها درباره ایمان و دینداری مردم و یا رویگردانی آنها از روحانیت، خلاف واقع و بدون تحقیق و معیار علمی است.
ایشان حوزه های علمیه را مركز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه دانستند و گفتند: شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف حوزه های علمیه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق كردن معارف دینی در متن زندگی مردم است.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره مجاهده و مقاتله انبیاء الهی تأكید كردند: وظیفه پیامبر فقط بیان معارف اسلام نیست، به همین علت نبی مكرم اسلام برای عملی شدن توحید و اقامه قسط، مجاهدت و مبارزه می كند تا اسلام در معنای جامع و كامل آن محقق شود.
ایشان خاطرنشان كردند: علما نیز به عنوان ورثه انبیا موظفند برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش كنند كه اوج این تلاش را امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در مقام یك حكیم واقعی انجام داد.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از برخی كه می گویند همراهی حوزه با امام برای تشكیل نظام اسلامی خارج از وظایف حوزه بوده است، گفتند: كاری كه حوزه و بزرگان حوزه در زمان مبارزات منتهی به تشكیل جمهوری اسلامی انجام دادند، دقیقاً جزو وظایف ذاتی و هویتی حوزه بود.
ایشان در تبیین وظایف كنونی حوزه ها افزودند: بعد از تشكیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی كلمه، سپس جامعه اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی به‌وجود آید كه حوزه‌ها در این روند مسئولیت های سنگینی دارند كه باید با فكر و تعمق، این وظایف را درك و برای ادای آنها برنامه ریزی و تلاش كرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تحسین بیان، لحن و ادبیات مناسب طلاب به آنها توصیه كردند: حرف های خوبی را كه امروز درباره «سبك زندگی»، «حكمرانی اسلامی»، «استقرار توحید در جامعه»، «مبارزه با طواغیت» و مسئله مهم «عدالت» بیان كردید، به میان مردم سراسر كشور ببرید و با افزایش معرفت جامعه، گفتمان های انقلابی را تقویت كنید.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین «چیستی و هویت حوزه» افزودند: حوزه مركزی است كه عالم دینی پرورش می دهد تا او با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شود، بنابراین همه برنامه ریزی ها و كارهای حوزه باید در چارچوب این هویت و شاكله اصلی انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه ای جهت دادن به نحوه استفاده از علوم طبیعی در جامعه را از دیگر وظایف حوزه ها خواندند و در بیان چند نكته به طلاب تأكید كردند: فقه و درس خواندن را كاملاً جدی بگیرید.
ایشان اجتهاد را روش نظام مند درك و استنباط معارف از منابع نقلی و عقلی خواندند و افزودند: عالم دین باید بداند معارف و حقایق دینی را چگونه از منابع به دست آورد.
رهبر انقلاب اسلامی پرورش قوه اجتهاد را نیازمند كار و تمرین فراوان دانستند و خاطرنشان كردند: اگر این مِتُد درست آموخته شود آن وقت ارزشهای اخلاقی نیز درست استنباط می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای اختلاف نظر در حوزه ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فكری و مسائل سیاسی» را بدون اشكال برشمردند اما تأكید كردند: مهم این است كه این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه كه بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوزه ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی كلمه اتحاد داشتند.
ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزه ها و مراجع تقلید توصیه مؤكد كردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبی كه برخی برادران و خواهران طلبه بیان كردند، گفتند: این مطالب كه با تعابیر خوب و به صورت كارشناسی بیان شد، حاكی از عمق فكری و سطح بالای اندیشه و فهم، و حركت و پیشرفت حوزه است كه واقعاً تحسین برانگیز است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر لزوم مطالعه «منشور روحانیتِ» امام خمینی(ره) از جانب طلاب، به پیشنهاد یكی از طلاب برای راه اندازی مركز نوآوری حوزه اشاره كردند و افزودند: استفاده از ظرفیت ها و خلاقیت های طلاب جوان و تأسیس یك بانك اطلاعاتی از این ظرفیت ها پیشنهادی بسیار خوب است.
ایشان با استقبال از تخصص گرایی در رشته های مختلف حوزه های علمیه بویژه فقه، خاطرنشان كردند: فقه استخوان بندی و ستون فقرات زندگی اجتماعی و سیاسی است و تخصص گرایی در این زمینه نتایج خوبی خواهد داشت اما باید مراقب برخی عیوب تخصص گرایی نیز بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب یك از طلاب خواهر درخصوص جایگاه اجتماعی خانم های طلبه، افزودند: حضور چند ده هزار طلبه فاضل خواهر در خانواده ها و در میان زنان جامعه، بسیار مغتنم است، ضمن آنكه باید از ظرفیت این طلاب در مراكز رسمی و فرهنگی استفاده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه را ظرفیت بسیار مغتنمی برشمردند و با اشاره به سخنان ایشان درخصوص تدوین برنامه جامع برای حوزه علمیه، گفتند: باید تمركز اصلی بر اجرایی و عملی شدن این برنامه، قرار گیرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر كشور در گزارشی با اشاره به تحصیل 150 هزار طلبه در حوزه‌های علمیه گفت: شورای عالی و همه مراكز حوزه مصمم هستند در پرتو اندیشه‌های امام راحل و رهبر انقلاب، هدایت‌های مراجع عظام تقلید و بهره‌گیری از همه اندیشه‌های طلاب، فضلا و اساتید مسیر بالندگی و اعتلای حوزه‌ها را هموار سازند برنامه‌ریزی كنند.

در ابتدای این دیدار 12 نفر از نمایندگان طلاب، حجج الاسلام:
- حسین نظری، مبلغ و فعال قرآنی
- سیدمحمدرضا آیت، طلبه خارج فقه
- مهدی رضایی، پژوهشگر و طلبه سطح 4
- علی احدی، مدیر مؤسسه تبلیغی – جهادی مصباح الهدی
- سیدهادی ساجدی، دكترای فلسفه علوم اجتماعی
- مهدی مسائلی، استاد سطح 2 حوزه
- سیدمحمد هاشمی، طلبه خارج فقه و مسئول راهیان نور و فرمانده گردان
- حسن یوسف زاده، دكترای ارتباطات و عضو هیأت علمی
و خانم‌ها:
- صدیقه بهرامی، استاد حوزه و مبلغ
- حمیده بلّو، طلبه سطح 3 از نیجریه
- افتخار یوسفی روشناوند، فارغ التحصیل سطح 4 فقه
- سمیه صیادی، طلبه سطح 4 و فعال قرآنی
بر محورهای زیر تأكید كردند:
- لزوم تأسیس مركز نوآوری برای بروز خلاقیت طلاب جوان
- تاكید بر نقش حوزه در گره‌گشایی از مشكلات جامعه اسلامی و لزوم ارتباط گسترده‌تر حوزه با مردم
- اهمیت ایجاد سازوكار مناسب برای ارتباط مؤثر حوزه با مراكز علمی و دانشگاهی
- لزوم ورود تشكل‌های خودجوش انقلابی به میدان‌های علمی با به‌كارگیری صحیح نیروها
- لزوم تنظیم ساختارها و برنامه‌ها برای نقش‌آفرینی طلاب خواهر
- انتقاد از چند شغله بودن برخی مسئولان
- یادآوری مسئولیت مستقیم حوزه نسبت به زبان فارسی
- انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان به ظرفیت طلاب و روحانیون
- پیشنهاد راه‌اندازی اردوهای حوزه‌شناسی به منظور شناخت صحیح از زندگی طلاب
- انتقاد از ورود دیرهنگام حوزه به برخی مسائل اجتماعی
- انتقاد از فقدان بسترهای لازم جهت حضور نظام‌مند و نخبگانی حوزه در عرصه بین‌الملل
- لزوم فرصت دادن به طلاب جوان و نخبه برای پذیرش مسئولیت در گام دوم انقلاب
- توجه به تبیین الگوی خانواده محور به صورت شفاف و كاربردی
- ضرورت كاربردی كردن علوم و پژوهش‌ها با توجه به نیازهای روز جامعه
- اهمیت رصد نیازهای آینده اجتماع و تلاش برای تولید الگوی اصیل حوزوی
- لزوم تشكیل بدنه كارشناسی جوان از میان طلاب انقلابی برای تدوین برنامه‌ها و ماموریت‌ها جهت تحقق گام دوم انقلاب
- انتقاد از نبود حساسیت لازم در میان مسئولان در مورد فضای مجازی و استفاده نكردن از ظرفیت‌های موجود در این عرصه
- اهمیت تبلیغ در فضای مجازی و ضرورت راه‌اندازی شبكه ملی اطلاعات و حمایت از افسران جنگ نرم
شبس**1613