به گزارش ایرنا، وقوع آتش سوزی در سرای «ایكی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز برای دومین بار در یك دهه اخیر، موجودی 120 مغازه موجود در این بخش از بازار را به تلی از خاكستر تبدیل و خسارت سنگینی به بازاریان وارد كرد.
شدت آتش سوزی در سرای «ایكی قاپیلار» بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگ ترین بازار مسقف جهان به حدی بود كه پس از گذشت بیش از 12 ساعت از مهار آتش، آتش نشانان فداكار هنوز نیز مشغول لكه گیری آتش در این محل هستند.
كسبه سرای «ایكی قاپیلار» بازار بزرگ تبریز كه هنوز تلخی حریق یك دهه قبل را فراموش نكرده اند، حال باید برای جبران خسارات آتش سوزی دوم بكوشند و امید آنان برای برون رفت از این وضعیت در كنار شرایط خاص اقتصادی به یاری مسوولان است.
یكی از مغازه داران سرای دودری بازار تبریز كه كل وسایل خود را در این آتش سوزی از دست داده است، می گوید: 10 سال پیش نیز در 13 آبان سال 88 چنین حادثه ای در این محل روی داد و با وجود اینكه اعلام كرده بودند اتحادیه ها خسارت مغازه داران را پرداخت خواهند كرد، ریالی به كسی پرداخت نشد.
یونس صادقی، با بغضی در گلو می افزاید: در آن زمان بازسازی مغازه ها انجام شد ولی سرمایه و مدارك موجود مغازه داران در داخل مغازه ها از بین رفت و كسی از آن ها حمایت نكرد.
وی با اشاره به اینكه دیشب نیز دوباره چنین حادثه ای روی داده است، اظهار می كند: با گذشت این زمان چرا دوباره چنین حادثه ای باید اتفاق بیافتد.
مغازه دار بازار « ایكی قاپیلار» با قدردانی از تلاش ماموران آتش نشانی برای اطفای آتش سوزی شب گذشته، اظهار می كند: اصناف موجود در این بازار هنوز خسارت 10 سال گذشته خود را جبران نكرده بودند كه دوباره بروز چنین حادثه ای كمر آنان را شكست.
صادقی با گلایه از نبود سیستم گرمایشی مناسب و گازرسانی شهری به این بازار، یادآوری می كند: مغازه داران این بازار مجبورند در فصل سرما از وسایل گرمایشی مانند علاء الدین، پیك نیك و وسایل آتش زا برای گرم كردن خود استفاده كنند.
وی می گوید: وقتی می خواهیم تغییراتی در مغازه ها انجام دهیم شهرداری و میراث فرهنگی فوری وارد عمل شده و مانع از این كار می شوند ولی برای ارایه امكانات خود را كنار می كشند.
صادقی از مسئولان و متولیان امر خواست برای بهبود رنج های مغازه داران خسارت دیده در این آتش سوزی در سریعترین زمان اقدام به تعمیر مغازه های این بازار كرده و خسارت مغازه داران را پرداخت كنند.
یك مغازه دار دالان متقالچی نیز با انتقاد از نبود شیر آب و امكانات و تجهیزات آتش نشانی در این بازار، می گوید: میراث فرهنگی مانع از لوله كشی گاز شهری به این بازار می شود و مغازه داران مجبورند از وسایل گرمایشی نفتی برای گرم كردن خود استفاده كنند.
حسین پروینی، با قدردانی از تلاش ماموران آتش نشانی برای خاموش كردن آتش سوزی بازار تبریز می افزاید: در صورت ایجاد امكانات گرمایشی استاندارد در این بازار و تعبیه وسایل اطفای حریق در محوطه آن چنین اتفاقی روی نمی دهد.
مغازه دار دیگر « ایكی قاپیلار» نیز می گوید: شدت آتش چنان بود كه امكانات اولیه آتش نشانی قادر به خاموش كردن آن نبود در حالی كه اگر ماشین آلات سنگین آتش نشانی زودتر می رسیدند، آتش هم زودتر خاموش می شد.
حسن نظری با بیان اینكه امسال نیز مانند آتش سوزی 10 سال قبل دچار خسارت شده است، می افزاید: با توجه به گرانی كالا هر كدام از مغازه داران به نسبت اجناس موجود خود در مغازه ها به طور میانگین از یك تا 5 میلیارد ریال خسارت دیده اند.
وی با اشاره به بیمه بودن جزئی مغازه خود، اظهار می كند: انتظار می رود بیمه خسارت برآورد شده را به صورت كامل پرداخت كند و شهرداری با تعمیر زودتر مغازه ها زمینه داد و ستد دوباره افراد خسارت دیده را فراهم كند.
مغازه دار دیگری نیز كه در این آتش سوزی كل وسایل مغازه خود را از دست داده و در وضعیتی آشفته و درمانده، در حال صحبت با تلفن همراه است، پس از قطع ارتباط تلفنی خود می گوید: شب گذشته در مهمانی بودم كه آشنایان خبر این آتش سوزی را به من اطلاع دادند و خود را به سرعت به محل رساندم.
رحیم یوسفی، با تاكید بر حمایت مسئولان و متولیان از مغازه داران آسیب دیده، می افزاید: خواستم داخل بازار و مغازه خود شوم كه با تركیدن شیشه مغازه ها، نتوانستم وارد آن شوم بنابراین محل را ترك كردم.
وی با گلایه از فشار پایین آب دستگاه های آتش نشانی و تجهیز نكردن این بازار به كپسول های آتش نشانی اظهار می كند: در برخی مسیرهای بازار تبریز كپسول آتش نشانی نصب كرده و آن را با قفل بسته اند كه در زمان بروز حادثه آتش سوزی حتی نمی توان از آن استفاده كرد.
این مغازه دار با بیان اینكه در این آتش سوزی علاوه بر سوختن اسناد مالی و چك های موجود در گاوصندوق مغازه بیش از 3 میلیارد ریال خسارت دیده است، یادآوری می كند: پرداخت خسارت از سوی بیمه می تواند مرهمی بر زخم خسارت دیدگان باشد و میراث فرهنگی و متولیان امر نیز برای حمایت از بازاریان زودتر باید اقدام به تعمیر مغازه ها كنند.
یوسفی، با اشاره به اینكه حدود 150 مغازه در این حادثه دچار خسارت شده است، ادامه می دهد: آتش نشانی باید با آگاهی از حادثه آتش سوزی 10 سال قبل پیش بینی لازم برای تجهیز این بازار به امكانات اطفای آتش می كرد .
یك مغازه دار دیگر این بازار با بیان اینكه در ساختمان ها سیستم اطفای حریق وجود دارد كه در زمان بروز آتش سوزی هوشمندانه برای خاموش كردن آتش عمل می كند، می گوید: در صورت اجرای چنین سیستمی در این بازار در زمان روی دادن آتش سوزی این سیستم وارد عمل شده و مانع از گسترش آن می شود.
رامین یوسفی، با قدردانی از تلاش آتش نشانان در خاموش كردن این آتش سوزی، از مسئولان و متولیان امر خواست با اجرای سیستم اطفای حریق در بازار مانع از تكرار دوباره چنین حادثه ای شوند.
وی یادآوری می كند: در بازار نقش جهان اصفهان بین 10 تا 15 مغازه یك مغازه را تخلیه و در آن كپسول های بزرگ آتش نشانی قرار داده اند تا در زمان بروز حادثه آتش سوزی مغازه داران با استفاده از این كپسول ها اقدام به خاموش كردن آتش كنند ولی در بازار تبریز چنین امكانی وجود ندارد.
رئیس كمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای اسلامی كلانشهر تبریز نیز كه برای بازدید از این بازار در محل حضور یافته بود، می گوید: با توجه به اینكه مغازه های این محدوده دارای لوازم آرایشی و بهداشتی و پوشاك بود این وسایل موجب شعله ورتر شدن آتش شده بود.
علی آجودان زاده با تاكید بر اینكه پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار می كند: باید تمهیدات ایمنی پیش از وقوع حادثه اندیشیده شود و امكانات لازم برای مقابله با چنین حادثه ای فراهم شود.
رئیس كمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای اسلامی كلانشهر تبریز می گوید: عواملی كه دست به دست می دهند تا چنین حوادثی روی دهد باید شناسایی و ریشه كن شود و ضعف های مربوط به تجهیزات و امكانات را از بین برد.
آجودان زاده، با گلایه از عدم تحقق بودجه ای كه برای تجهیز و افزایش امكانات سازمان آتش نشانی در سال اول شورا تصویب شده بود، یادآوری می كند: درصدی از برخی منابع برای تجهیز امكانات ایمنی و آتش نشانی تعریف شده بود، محقق نشد و باید این امر به صورت تخصصی بررسی شود.
وی با اشاره به نبود سیستم گاز رسانی در این بازار می گوید: دستگاه های دولتی باید با همكاری زمینه ایجاد سیستم سوخت رسانی به روز را در این بازار فراهم كنند تا از تكرار چنین حادثه ای جلوگیری كرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاخیر در گزارش حادثه آتش سوزی به ماموران آتش نشانی را علت گسترش این حادثه اعلام كرده، می گوید: ماموران آتش نشانی به محض اطلاع از این حادثه فوری به محل اعزام و عملیات اطفای حریق را آغاز كردند.
محمد قلیزاده، می افزاید: با توجه به وجود وسایل آرایشی و بهداشتی و مواد اشتعال زا در این مغازه ها آتش توسعه یافته و بر حجم آن افزوده شده بود.
وی یادآوری می كند: ماموران آتش نشانی با برخورداری از تجربه سال 88 و با مدیریت به موقع در كمترین زمان توانستند آتش را به طور كامل مهار و خاموش كنند به طوری كه 10 سال گذشته خاموش كردن آن چند روز طول كشیده بود در حالی كه دیشب این آتش در مدت حدود 5 ساعت خاموش شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تبریز مدعی شد كه خاموش كردن این حجم و شدت آتش در این مدت نه تنها در ایران بلكه آسیا نیز بی نظیر است.
قلیزاده، ادامه می دهد: برای خاموش كردن این آتش سوزی علاوه بر ماشین آلات و امكانات 14 ایستگاه آتش نشانی، ماشین آلات اطفای حریق راه آهن و پتروشیمی و شهرهای سهند و سردرو نیز به محل اعزام شده بود.
وی در پاسخ به نبود كپسول های آتش نشانی در این بازار، می گوید: كپسول های آتش نشانی جوابگوی خاموش كردن این حجم آتش نمی شد و ماموران آتش نشانی با همكاری نیروهای نظامی و انتظامی برای خاموش كردن آن سنگ تمام گذاشتند.
گزارش از: پرویز بابائی
8023/ 3071
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
تبریز - ایرنا - مغازه داران خسارت دیده از آتش سوزی سرای «ایكی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز، درمانده و مستاصل در بین خاكستر سرمایه های سوخته شان، چشم امید به حمایت مسئولان دوخته اند.