مسكو - ايرنا - وزير امور خارجه ژاپن پس از يك سال گفت وگوي مقامات عالي دو كشور براي رفع اختلافاتي كه از جنگ دوم جهاني تاكنون باقي مانده است، اعلام كرد: توكيو و مسكو نتوانسته اند اختلافات خود در موافقت نامه صلح را حل كنند.

به گزارش ايرنا، تارو كونو روز جمعه در نشست خبري مشترك با سرگئي لاوروف همتاي روس خود خاطرنشان كرد: امروز هم نتوانستيم به راه حلي دست پيدا كنيم اما تصميم گرفتيم با حل مسائل دشوار بايكديگر در مسائل مختلف مشاركت واقعي داشته باشيم و در جهت منافع راهبردي حركت كنيم.
گفتني است، روسيه و ژاپن با وجود گذشت بيش از 70 سال از جنگ جهاني دوم، هنوز موافقت نامه صلح امضا نكرده اند.
سايه مالكيت چهار جزيره جنوبي كوريل بر روابط اقتصادي و سياسي توكيو و مسكو سنگيني مي كند.
مسكو بارها اعلام كرده است كه حاكميت روسيه بر جزاير كوريل جنوبي قابل ترديد نيست و نتايج كنفرانس يالتا، بيانيه پتسدام و برخي ديگر از اسناد مويد اين واقعيت است.
جزاير كوريل جنوبي شامل كوناشير، ايتوروپ، هابوماي و شيكوتان از يك سو به دليل برخورداري از منابع نفت وگاز و نيز ذخاير آبزيان و ازسوي ديگر واقع شدن در اقيانوس آرام از موقعيت راهبردي براي روسيه و ژاپن برخوردار است.
جزاير كوريل، همچنين دروازه ورود زيردريايي هاي روسيه به اقيانوس آرام است و اهميت راهبردي نظامي براي اين كشور دارد.
ادامه استقرار نظاميان روسي در اين جزاير كه پنج هزار نفر جمعيت دارد، سبب شده است دو كشور قرارداد صلح امضا نكنند.
از نوامبر سال 2010 كه «دميتري مدوديف» رئيس جمهوري وقت روسيه از جزاير كوريل بازديد كرد، مناقشه توكيو و مسكو بر سر اين جزاير وارد مرحله اي جديد شد.
پس از اينكه 'نائوتو كان' نخست وزير وقت ژاپن اين اقدام را وقيحانه خواند، روسيه دستور استقرار تجهيزات مدرن نظامي در جزاير مورد مناقشه را صادر كرد.
تاكنون چند دور مذاكره در مورد جزاير كوريل بين روسيه و ژاپن صورت گرفته است و مسكو با تاكيد بر مالكيت بر چهار جزيره مورد اختلاف، براي مشاركت با ژاپن در اجراي طرح هاي اقتصادي در اين جزاير اصرار دارد، پيشنهادي كه ژاپن آن را نپذيرفته است.
اروپام*391*1346**