تهران- ایرنا- رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت چاره ای جز مدیریت منابع ندارد. البته در قانون برنامه ششم توسعه نیز طوری برنامه ریزی شده كه اگر قانون به درستی اجرا شود، می توان نظام سلامت را به خوبی اداره كرد.

حسین علی شهریاری روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره مدیریت منابع در نظام سلامت افزود: اگر قانون اجرا شود، بسیاری از مشكلات حوزه سلامت برطرف می شود. موضوع پزشكی خانواده و نظام ارجاع در قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه نیز وجود دارد و برای مدیریت منابع باید این موارد اجرایی شود.
وی ادامه داد: البته ممكن است اجرای پزشكی خانواده و نظام ارجاع منجر به رضایت مندی نشود. به طور مثال در كشورهایی مانند انگلستان، كانادا و استرالیا این كار در حال انجام است و وقتی شخص بیمار می شود نمی تواند برای بار اول به متخصص مراجعه كند یا با یك دفترچه در یك روز توسط چند پزشك معاینه شود. در نتیجه این طرح ها ممكن است ایجاد رضایت نكند. حتی بسیاری از نماینده های مجلس به این طرح ها معترض هستند و می گویند كه باید برداشته شود. ولی تنها راه عدالت در سلامت با توجه به محدودیت منابع، اجرای برنامه پزشكی خانواده و نظام ارجاع است.

*محدودیت برای مراجعه به مراكز درمانی
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مردم در یك تا دو سال گذشته هر موقع اراده می كردند به بیمارستان های دولتی مراجعه كرده و خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت می كردند، اما در حال حاضر محدودیت هایی برای مراجعه به مراكز درمانی اعمال شده است.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی برخی خارج از توان خود وعده می دهند كه در عمل قابل اجرا نیست. باید با مردم صادقانه و شفاف صحبت كرد و مشكلات را توضیح داد، ولی وقتی حرف غیرواقعی گفته شده و وعده بیهوده داده می شود منجر به بی اعتمادی خواهد شد.

*پزشك باید تشخیص بدهد كه بیمار به چكاپ نیاز دارد
وی افزود: ریخت و پاش های انجام شده مهمترین علت ضررده بودن بیمه های درمانی است. از طرفی باید پزشكان و مردم هم باید توجیه باشند. اینكه بیمار به پزشك مراجعه كرده و برای بیمار بلافاصله سی تی اسكن و انواع آزمایش ها نوشته شود، قابل قبول نیست. وقتی شخصی به پزشك مراجعه كرده و می گوید چكاپ بنویسد، پزشك باید تشخیص بدهد كه آیا بیمار به چكاپ نیاز دارد یا خیر.
شهریاری افزود: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در برخی موارد حدود 16 ماه به مراكز طرف قرارداد خود بدهكار است. وقتی مطالبات مراكز درمانی به موقع پرداخت نشود، منجر به ایجاد نارضایتی می شود.
اجتمام*9482*9105