اردبیل - ایرنا - رییس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان ناهنجاری‌ های قامتی در این استان بویژه در میان بانوان درحال افزایش است.

به گزارش ایرنا ، مژگان سلطانی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینكه طرح ارزیابی قامتی زنان روستایی سال گذشته در 40 روستای استان اجرا شد، افزود: این طرح با هدف بررسی ناهنجاری ‌های قامتی، میزان شیوع آن در بین زنان روستایی ، ارائه برنامه تمرینی و آموزش اجرای صحیح حركات در كارهای روزمره اجرا شد.
او با بیان اینكه جامعه هدف در این طرح بانوان 15 تا 40 ساله بود، اظهار داشت: پژوهش‌ها نشان می ‌دهد گودی كمر با 39 درصد، پشت تابدار با 19 درصد، شانه نامتقارن با 17 درصد و زانوی ضربدری با 14درصد چهار عارضه شایع در میان بانوان بوده است.
سلطانی از تدوام اجرای طرح ارزیابی قامتی زنان روستایی در استان خبر داد و گفت: پارسال این طرح برای 2 هزار و 755 نفر اجرا شده و امسال نیز در 60 روستای استان اجرا خواهد شد.
رییس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان اردبیل افزود: ستون فقرات به عنوان محور اصلی بدن نقش حیاتی دارد و آسیب و تغییر شكل آن باعث اختلال در عملكرد بدن می‌شود.
وی اظهار داشت: كارشناسان طرح ارزیابی قامتی زنان روستایی استان اردبیل دارای مدرك ارشد تربیت بدنی و متخصص در حوزه حركات اصلاحی هستند و با اجرای این طرح هرگونه ناهنجاری های اسكلتی، ساختاری و خطاهای فیزیكی اندام افراد را در كنار دیگر مشكلات زنان روستایی شناسایی و بررسی می كنند.
وی با اشاره به اجرای این طرح در تابستان امسال بیان كرد: تمام شهرستان‌ ها موظف به شناسایی و معرفی6 روستای پرجمعیت تا پایان بهار هستند تا طرح ارزیابی قامتی زنان روستایی در آنها اجرا شود.
6130/6016