به گزارش روز یكشنبه ایرنا، بر اساس اعلام بانك مركزی، رمزهای دوم ایستا كه در خریدهای اینترنتی كاربرد دارند، فقط تا پایان اردیبهشت اعتبار دارند و از ابتدای خرداد امسال برای استفاده از خدمات بانكی هوشمند باید از رمز دوم یكبار مصرف (OTP) استفاده شود.
با وجود اینكه بانك مركزی به بانك ها ابلاغ كرده است كه باید ساز و كار رمز دوم یكبار مصرف را تا ابتدای خرداد آماده كنند، اما شواهد نشان می دهد، بانك ها از برنامه زمانبندی عقب هستند.
البته بانك مركزی برای اصلاح بخشنامه خود، روز شنبه در بخشنامه دیگری اعلام كرد كه به منظور پشتیبانی حداكثری از مشتریان ضرورت دارد امكانات ارائه رمز محدود به استفاده از برنامههای كاربردی گوشیهای هوشمند نشده و ارائه آن از طریق سایر ابزارها نظیر پیامك، پیامرسانهای داخلی مجاز و نظایر آن برای مشتریان بانكها نیز حسب تشخیص بانك فعال شود.
با این حال اكنون مسابقه ای بین بانك ها برای تولید و راه اندازی اپلیكیشن نرم افزار ویژه استفاده از رمز دوم یكبار مصرف، راه افتاده است. این بانك ها به سرعت در تلاش هستند تا پایان ضرب الاجل تعیین شده، سامانه مخصوص خود را برای گوشی های هوشمند راه اندازی كنند.
اما نكته ای كه هنوز اغلب بانك ها از آن غفلت كرده اند، تكلیف مشتریانی است كه فاقد گوشی های هوشمند هستند و همچنان تمایل به استفاده از گوشی های ساده و غیرهوشمند مدل قدیمی دارند.
افرادی كه از گوشی های غیرهوشمند استفاده می كنند یا افراد مسن و میانسالی هستند كه نتوانسته اند با فناوری های جدید، تعامل برقرار كنند یا افرادی هستند كه به دلیل مسائل امنیتی به سراغ گوشی های هوشمند نرفته اند یا اینكه به هر دلیل نتوانسته اند كه گوشی هوشمند تهیه كنند.
با وجود اینكه دارندگان گوشی های غیر هوشمند، كم نیستند، بیشتر بانك ها هنوز ساز و كار استفاده این مشتریان از رمز دوم یكبار مصرف را تعریف نكرده اند.
پیگیری های خبرنگار ایرنا نشان می دهد كه در روزهای اخیر، برخی بانك ها در صدد برآمده اند تا از طریق شیوه هایی مانند كد دستوری (*كد بانك#) این خلاء را جبران كنند كه هنوز نهایی نشده است. نكته ای كه در استفاده از كدهای دستوری وجود دارد، امنیت پایین این كدهاست كه توسط كارشناسان بارها زیر سوال رفته است.
تصمیم بانك مركزی برای استفاده اجباری از رمز دوم یكبار مصرف با هدف ایمن سازی دسترسی كاربران به سیستم های الكترونیكی و افزایش امنیت در تراكنش های بانكی و استفاده عموم مردم از خدمات در بستر بانكداری الكترونیك اتخاذ شده و در این راستا، «سند الزامات رمزهای پویا» یا همان رمز یكبار مصرف (OTP) شهریور سال 97 به بانكها و موسسات مالی و اعتباری ابلاغ شد.
بر اساس ابلاغ بانك مركزی، بانكها باید تا آذر پارسال نسبت به تهیه زیرساخت ارائه رمز یكبار مصرف اقدام می كردند، اما در این میان برخی بانكها این زیرساخت را ایجاد نكردند. البته بانكهای مذكور از سوی بانك مركزی مسئول جبران خسارت مشتریان در صورت بروز كلاهبرداری شدند.
سپس بانك مركزی در بخشنامهای دیگر به شبكه بانكی ابلاغ كرد كه این زیرساخت در همه بانكهای كشور باید از ابتدای خرداد 98 ارائه شود و در غیر این صورت با بانكها یا موسسه های مالی و اعتباری فاقد این زیرساخت ها برخورد خواهد كرد.
اقتصام *2022* 3063
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
تهران- ایرنا- بیشتر بانك ها برای فعال سازی ساز و كار دریافت رمز دوم یكبار مصرف به تولید نرم افزارهای ویژه گوشی های هوشمند اقدام كرده اند و در این میان، مشتریانی را كه گوشی های ساده و غیرهوشمند دارند، به فراموشی سپرده اند.