تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

مهاباد- ایرنا- مشاور وزیر ‌و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد كشاورزی با مطلوب خواندن سطح زیر كشت گندم، گفت: امسال نیز خودكفایی گندم تكرار شده و نیاز كشور از محل تولید داخلی تامین می شود.

اسماعیل اسفندیاری روز یكشنبه در سفر یك روزه به آذربایجان غربی و در جریان بازدید از روند اجرایی طرح تحقیقاتی «ایكاردا /ICARDA » و طرح «pvs» گندم در جنوب این استان به خبرنگار ایرنا افزود: برداشت گندم در استان های جنوبی كشور از اواخر اسفند سال گذشته آغاز شد.
وی ادامه داد: با وجود وقوع سیل در استان های جنوبی كشور به ویژه در خوزستان، میزان تولید گندم نسبت به سال گذشته نه تنها كاهش نیافته بلكه تاكنون میزان خرید 30 درصد بیشتر از سال گذشته گزارش شده است.
وی با اشاره به اینكه تاكنون یك میلیون و 200 هزار تن گندم مازاد بر مصرف كشاورزان توسط شركت غله و خدمات بازرگانی خریداری شده، بیان كرد: بارندگی‌های اخیر نیز موجب افزایش عملكرد در مزارع گندم آبی و به ویژه مزارع گندم دیم شد و بر همین اساس تولید گندم در سال جاری بیش از نیاز مصرف داخلی است.
وی با بیان اینكه مطالبه های گندمكاران در اسرع وقت به حساب آنان واریز می شود، اضافه كرد: كار برداشت گندم در استان هایی كه در اقلیم مرطوب نوار ساحلی دریای خزر قرار دارد نیز از دهه اول خردادماه آغاز می شود.
مجری طرح گندم كشور با تاكید بر اینكه چهار میلیون هكتار از اراضی دیم كشور طی سال زراعی جاری زیر كشت گندم قرار دارد و در 2 میلیون هكتار دیگر از اراضی نیز این محصول به صورت آبی كشت شده است، اظهار داشت: وضعیت مزارع گندم در كشور با توجه به بارندگی های مطلوب بهاره و پاییزه بسیار مطلوب است.
به گزارش ایرنا ایران به منظور انتقال یافته های علمی كشت گندم به داخل مزارع كشور در افقی پنج ساله با موسسه تحقیقاتی ایكاردا جهت كشت گندم همكاری می كند.
مركز بین المللی تحقیقات كشاورزی در مناطق خشك (ICARDA) یكی از مراكز تحقیقاتی هست كه در سال 1977 با هدف انجام تحقیقات و به منظور دستیابی به امنیت غذایی، بهبود معشیت مردم و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی در مناطق خشك جهان تاسیس شد.
«ایكاردا» یكی از 15 مركز تحقیقات بین المللی وابسته به گروه مشاوران بین المللی تحقیقات كشاورزی است كه مركز آن در كشور سوریه و در شهر حلب واقع شده و در اكثر نقاط خشك و نیمه خشك جهان دارای فعالیت های علمی و پژوهشی است.
مهم ترین مأموریت های ایكاردا تلاش برای افزایش امنیت غذایی و كاهش فقر از طریق مشاركت مردم و حفظ محیط زیست جهت دستیابی به تولیدات كشاورزی مطلوب می باشد.
3020/7510/3072