تهران- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری با اشاره به موضوع آلودگی زمین های كشاورزی جنوب پایتخت گفت: وزارت نیرو قرار بود 2 تصفیه خانه در مسیر روان آب های حاوی فاضلاب احداث كند كه تاثیر خوبی در جلوگیری از آلودگی ها نیز می گذاشت اما این طرح تاكنون عملیاتی نشده است.

«زهره عبادتی» روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه حدود 350 تا 400 میلیون مترمكعب روان آب از مسیل سرخه حصار و فیروزآباد تهران وارد زمین های كشاورزی ری می شود كه در طول مسیر فاضلاب های خانگی، مراكز خدماتی و شهری را به زمین های كشاورزی همراه دارد.
وی افزود: مجموعه وزارت نیرو 2 طرح را شامل احداث 2 تصفیه خانه در مسیر مسیل ها برای كنترل این آلودگی معرفی كرد كه بهترین راهكار محسوب می شد؛ ضمن اینكه كمكی برای سیراب كردن اراضی در شرایط كم آبی نیز بود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ری ادامه داد: این اداره نیز راهكارهای كوتاه مدتی از جمله تسریع در ایجاد شبكه جمع آوری فاضلاب توسط شركت آب و فاضلاب تهران، لایروبی، نصب زباله گیر و پسماندگیر در مسیر این مسیل ها توسط شهرداری تهران و ملزم كردن مراكز خدماتی و درمانی به نصب سیستم تصفیه را ارائه كرده است.
وی با اشاره به اینكه با واحدهای آلاینده صنعتی و صنفی در این باره برخورد جدی صورت گرفته است گفت: این اداره واحدهای آلاینده را شناسایی و با صدور اخطار و ایجاد پرونده در مراكز قضایی نسبت به وضعیت آنها اقدام كرده است.
این مسئول گفت: همچنین اداره كل محیط زیست استان تهران نیز در این زمینه اقداماتی از جمله الزام مراكز درمانی و خدماتی به نصب سیستم تصفیه انجام داده است.
عبادتی تصریح كرد: مهمترین منشا ورود روان آب های آلوده از تهران است كه باید جلو این فاضلاب به صورت كلی و جدی تر گرفته شود زیرا ورود این روان آب ها به اراضی كشاورزی باعث آلوده شدن زنجیره غذایی می شود.
وی خاطر نشان كرد: سال گذشته زمین های كشاورزی كه برنج در آنها كشت شده بود با كمك نهادهایی از جمله جهاد كشاورزی و بهداشت و درمان شناسایی و نسبت به معدوم سازی آنها اقدام شد ضمن اینكه با كاشت صیفی جاتی كه از این منبع آبی تغذیه كرده بودند نیز برخورد شد ولی این اقدام ها به تنهایی كافی نیست.
عبادتی با بیان اینكه متولی اصلی مدیریت این روان آب های آلوده شركت آب منطقه ای تهران است گفت: باید سایر نهادها از جمله شركت آب و فاضلاب و شهرداری نیز با ارائه راهكارهایی این وضعیت را مدیریت كنند تا سلامت شهروندان به خطر نیافتد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: تا زمان اجرایی شدن طرح های بلندمدت باید راهكارهای مناسب كوتاه مدت نیز به صورت مستمر پیگیری شود.
به گزارش ایرنا موضوع آلودگی زمین های كشاورزی در جنوب پایتخت و كاشت انواع محصولات در آنها طی چندسال گذشته خبرساز بوده اما هنوز حل نشده است.
تهرام/8138/