تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

نیویورك- ایرنا- اعزام ناو هواپیمابر آمریكا به خلیج فارس و هیاهوی تندروهای كاخ سفید برای نسبت دادن آن به مساله ایران، موجی را در رسانه های مطرح ایالات متحده به راه انداخت كه بدون ارائه ارزیابی های اطلاعاتی، تنها بر طبل جنگ می كوبند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با نزدیك شدن با بدعهدی آمریكا نسبت به توافق بین المللی برجام و پشت كردن به قطعنامه شورای امنیت كه این توافق را مورد تایید قرار داده بود، زمزمه هایی از تصمیم های جدید جمهوری اسلامی ایران به گوش می رسید.
درست در نزدیكی همین ایام هم قانون اقدام متقابل در شناسایی نیروهای آمریكایی در غرب آسیا به عنوان تروریست هم برای اجرا ابلاغ شد.
این روند و بی اطلاعی آمریكایی ها از تصمیم ایران، كاخ سفید را به اقدامی پیش دستانه كشاند به گونه ای كه جان بولتون همو كه به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی عضو 'تیم ب' است، بیانیه ای صادر كرد تا عزیمت یك ناو هواپیمابر كه تصمیم آن مدت ها پیش گرفته شده بود را به ایران نسبت دهد.
بولتون اعزام ناو آبراهام لینكلن به منطقه را ارسال پیامی به ایران دانست تا هرگونه تهدید از جانب او علیه نیروهای آمریكا و منافع آنها با پاسخ مواجه خواهد شد.
وقتی از 'مایك پمپئو' وزیر خارجه آمریكا درباره تهدیدهای ایران نسبت به منافع آمریكا سوال شود، او تنها به داشتن اطلاعات اكتفا كرد و گفت از بیان جزئیات آن معذورم.
وزارت دفاع آمریكا كه تایید كرد ناو لینكلن به منطقه اعزام خواهد شد هم هیچ اشاره ای به تهدیدهای مورد ادعای مقامات كاخ سفید نكرد.
در حالی مقامات ارشد كاخ سفید مدعی داشتن اطلاعات موثق و مشخص درباره تهدیدهای ایران علیه خود بودند كه هرگز حاضر نشدند نشست توجیهی برای اصحاب رسانه برگزار كنند و به تشریح این تهدیدها پرداخته و به سوالات متعددی كه قطعا در ذهن خبرنگاران وجود دارد پاسخ دهند.
از این رو، خبرنگاران و رسانه ها بسته به رویكردهای سیاسی خود نسبت به كاخ سفید، این مساله را دستاویزی برای انواع تحلیل های خود قرار دادند كه یكی از آنها، 'باربارا استار' خبرنگار حوزه دفاعی سی ان ان بود.
او در یادداشت توئیتری خود نوشت: با وجود افزایش تنش میان ایران، كره شمالی و روسیه و نگرانی درباره تهدیدهای فضایی و سایبری، چرا هنوز دونالد ترامپ وزیر دفاع ندارد؟
این خبرنگار بلافاصله پس از آنكه ترامپ، پاتریك شاناهان سرپرست وزارت دفاع را به عنوان نامزد دائمی این وزارتخانه معرفی كرد، نوشت: نامزد وزارت دفاع در میان تنش های نظامی با ایران قرار دارد كه بنا به گفته مقامات آمریكا هنوز آرام نشده است.
این اظهارات به خوبی نشان می دهد كه سی ان ان در مرحله نخست می خواهد از احتمال درگیری بین ایران و آمریكا به مساله داخلی توجه كند و نقص كابینه ترامپ و مشكلاتی كه در این زمینه وجود دارد را برجسته می سازد.
استار در یادداشت روز دهم ماه مه ( روز جمعه) به نقل از منابع دفاعی كه هیچ نامی از آنها برده نشده است می نویسد: تهدید ایرانی ها هنوز واقعی و موثق است و ما آن را با جدیت دنبال می كنیم.
به اعتقاد او افزودن سكوی پرتاب موشك پاتریوت كه طبیعت دفاعی دارد به خاطر آن است كه كشتی های ایران كه به عنوان بادبانی شناخته می شوند، ظرفیت نصب جنگ افزارهایی چون موشك را دارا شده اند.
این خبرنگار در همین روز گزارشی را در سی ان ان به رشته تحریر درآورد كه شروع آن به نقل از اداره امور دریایی آمریكا بود كه در آن به كشتی های تجاری هشدار داده شده است ایران یا گروه های نیابتی آن می توانند كشتی های تجاری یا زیر ساخت های فراوری نفتی را مورد هدف قرار دهند.
او همچنین به نقل از چند مقام ناشناخته كه به ادعای او به طور مستقیم از منطقه آگاهی دارند می نویسد احتمالا ایران موشك های بالستیك كوتاه برد خود را بر روی قایق های خود در خلیج فارس نصب كرده است.
خبرنگار سی ان ان همچنین اضافه می كند از اوایل ماه مه، احتمال بیشتری وجود دارد كه ایران یا گروه های نیابتی منطقه ای آن بتوانند علیه منافع ایالات متحده و متحدان آن از جمله زیرساخت های تولید نفت اقدام كنند به خصوص پس از آن كه به بستن تنگه هرمز تهدید كردند.
این نوشته ها به خوبی نشان می دهد، به جای اینكه واقعیت ها گفته شود، تنها از اظهارات مختلف مقامات در مناسبت های مختلف برداشت هایی شده و بر اساس آن پیش بینی هایی انجام داده اند كه 'ایران یا گروه های نیابتی آن می توانند با هدف گیری زمینه های تجاری از جمله مخازن نفتی یا كشتی های نظامی ایالات متحده در دریای سرخ، تنگۀ باب المندب یا خلیج فارس پاسخ دهند.' یكی از آنها است.
علاوه بر خبرنگار سی ان ان، جولیان بارنز و اریك اشمیت هم در روزنامه نیویورك تایمز به این مساله پرداخته اند و بدون ارائه هرگونه سندی این ادعا را مطرح كرده اند كه 'ایران گروه های نیابتی خود را در عراق و سوریه برای حمله به نیروهای آمریكایی بسیج می كرد.'
در این نوشته به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریكا و متحدان آن كه نامی از آنها و حتی متحدان آن هم نبرده است، مدعی می شوند كه 'مقامات ایران به دلیل فروپاشی اقتصادی محبوبیت خود را رو به زوال می بینند، تلاش می كنند تا آمریكا را به یك واكنش نظامی تحریك كنند تا به این وسیله قدرت خود را حفظ كنند.'
بارنز و اشمیت مدعی شده اند یك مقام پنتاگون كه باز هم از نام نبرده اند اعلام كرد كه ایالات متحده پی برده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سخت افزارهای نظامی و موشكی خود را بر كشتی های تجاری نصب كرده است.
در این یادداشت به نقل از تحلیل ها كه باز هم نام و آدرسی از آنها نیامده است، گفته می شود 'استراتژی ایرانی ها این است كه آمریكایی ها را به یك اشتباه محاسباتی یا واكنش بیش از اندازه بكشانند. مقامات آمریكایی فكر نمی كنند ایران خواستار یك جنگ یا حتی یك درگیری وسیع باشد اما یك حمله هوایی محدود به وسیله آمریكا می تواند به استراتژی ایرانی ها خدمت كند.'
این تحلیل ها و نوشته ها در حالی در رسانه های آمریكایی مطرح می شود كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا خواستار مذاكره با ایران البته به نحوی كه او می پسندد شده است و مایك پمپئو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی و حتی پاتریك شاناهان نامزد وزارت دفاع آمریكا در بیانیه ها و اظهارات خود تاكید دارند كه به دنبال جنگ با ایران نیستند.
اگرچه تعریف آنها از هرگونه حمله از هر كسی به منافع آمریكا می تواند بسیار خطرناك باشد و این نگرانی را ایجاد كند كه سرویس های جاسوسی آمریكا و متحدان آن در منطقه به نام ایران یا متحدان آن اقدامی را علیه نیروهای آمریكایی انجام دهند اما نباید این بخش از نوشته های ویلیام برنز در كتاب 'كانال مخفی' را از نظر دور داشت كه نشان دهنده تفكر تندروهای فعلی كاخ سفید هم هست؛ آنجا كه می گوید: 'حساب چنی معاون رئیس جمهوری و تندروها در دولت، كاملا مشخص بود: اگر ایرانی ها نگران آن هستند كه مبادا هدف بعدی نیروهای آمریكایی پس از صدام قرار گیرند، پس ایده بدی نیست تا آنها كمی تشویش داشته باشند.'
اظهارات نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریكا مبنی بر مخالفت با هرگونه جنگ با ایران هم می تواند نشانه ای از هیاهوی رسانه ای بودن جنگ باشد.
او می گوید: در كشور ما هیچ تمایلی [بین مردم] برای جنگ وجود ندارد. باید به دنبال راه حل های صلح آمیز با ایران باشیم. دولت ترامپ حق آغاز جنگ با ایران را بدون اجازه كنگره ندارد.
این مقام كنگره آمریكا هم از بی اطلاعی كنگره نسبت به مستندات ادعایی كاخ سفید سخن می گوید و تاكید می كند: اطلاعات مربوط به ادعاهای كاخ سفید درباره تهدیدهای ایران به كنگره آمریكا تحویل داده نشده است.
در كنار این اظهارات، رشته توئیت های ایلان گلدنبرگ مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مركز امنیت نوین آمریكا در واكنش به یادداشت نیویورك تایمز قابل توجه است كه تاكید دارد: رسانه ها باید درباره اعزام نیروی نظامی آمریكا به خاورمیانه مسئولانه گزارش دهند. مبالغه درباره جنگ احتمالی با ایران را كه خواست تندروها است، متوقف كنید.
وی ادامه داد: من سه سال در میز ایران پنتاگون بوده ام، این استقرار نیرو (ناو هواپیمابر لینكلن) بسیار دورتر از آن است كه یك تغییردهنده بزرگ بازی باشد.
مشاور پیشین جان كری وزیر خارجه اسبق آمریكا اضافه كرد: یك سكوی موشك پاتریوت، ارزش تیتر یك نیویورك تایمز شدن را ندارد. به خصوص زمانی كه آمریكا چهار سكوی این موشك را چند ماه گذشته از منطقه خارج كرد.
گلدنبرگ اعلام هفته گذشته برای اعزام یك ناو هواپیما بر به خلیج فارس را هم مبالغه دانست چرا كه به گفته او پیش از این برای استقرار در این منطقه تعیین شده بوده است.
وی با طرح این پرسش كه واقعا چه اتفاقی می افتد؟ نوشت: برخی از مقامات تصمیم گرفته اند كه رسانه به صورت دراماتیك این اعزام ها را آرایش دولت آمریكا به منظور اعمال فشار بر ایران جلوه دهند. آن می تواند به دلیل آن باشد كه آنها واقعا درباره اطلاعاتی كه می گوید ایران احتمالا نیروهای آمریكایی را تهدید می كند، نگران شوند. این احتمالا همان چیزی است كه پنتاگون می خواهد.
این تحلیلگر مسایل دفاعی آمریكا دلیل دیگر این كار را اینگونه برشمرد كه 'چنین شرایطی می تواند آن چیزی باشد كه می خواهند بر ایران فشار آورند تا به میز مذاكره بازگردد. همان چیزی كه به نظر می رسد خواسته ترامپ است'.
البته گلدنبرگ موضوع دیگری را هم مد نظر قرار داد و افزود: چنین اقدامی می تواند تحریك كننده یك بحران باشد. همان چیزی كه بولتون می خواهد اما رسانه ها باید نسبت به این گزارش ها مسئولانه رفتار كنند.
وی تاكید كرد: این می تواند نه فقط با نگاه كردن به صفحه آرایی رسانه ها بلكه با دیدن آن چیزی كه واقعا در منطقه می گذرد، انجام شود. آنچه كه در حال حاضر به نظر می رسد پایه افزایش تشنج شده، یك ناو هواپیمابر است كه در هر صورت بنا بود در آن منطقه مستقر شود، یك سكوی موشك پاتریوت و چند فروند B-52 است.
مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مركز امنیت نوین آمریكا خاطرنشان كرد: این تقریبا هنوز به آن چیزی كه چند سال پیش بود، قبل از آنچه كه ما مبارزه با داعش را شروع كنیم و نیروهایمان را به آسیا و اروپا روانه كنیم، نزدیك نشده است.
گلدنبرگ كه به نوشته نیویورك تایمز واكنش نشان داده است، درباره تحلیل آنها مبنی بر خواست ایران برای تحریك آمریكایی ها هم گفت: اینكه ایرانی ها بخواهند آمریكایی ها را به انجام اقدامات نظامی محدود تحریك كنند، بسیار مورد تردید است و با هرآنچه كه ایرانی ها اكنون و در طول سال ها انجام داده اند، بسیار متناقض است.
وی همسو با نظر غالب تحلیلگران آمریكایی درباره نفوذ منطقه ای ایران افزود: بدون تردید، ایرانی ها از نیروهای نیابتی و جانشین استفاده می كنند چرا كه می خواهند نفوذ خود را افزایش دهند و به آمریكا و متحدان آن ضربه بزنند بدون اینكه تحریك كننده یك جنگ متعارف باشند كه می دانند بازنده آن خواهند بود.
این كارشناس پیشین پنتاگون تاكید كرد: اگر می خواهید این نوع از رفتار را متوقف كنید، پاسخ آن كوبیدن به سینه و آوردن یك دسته سلاح های سنگین متعارف نیست.
گلدنبرگ در پایان این رشته توئیت های خود به روزنامه نگاران گفت: به ارزیابی ها نگاه كنید نه هیاهوها. ارزیابی های اطلاعاتی را به خصوص درباره انگیزه ها و استراتژی ایران با رویكرد انتقادی عمیق نگاه كنید.
اینجا است كه اهمیت این جمله گلدنبرگ بیشتر حس می شود كه به رسانه ها می گوید 'وسیله ای برای كوبیدن بر طبل جنگ نباشید.'
اروپام*1429**2040