تهران- ایرنا- مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات وزارت كشاورزی اعلام كرد: ادامه مبارزه با ملخ صحرایی در استان های جنوبی كشور، نیازمند اعتبار جدید به مبلغ 150 میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد كشاورزی، سید محمد موسوی روز یكشنبه افزود: بنا به گزارش های سازمان فائو، گسترش شیوع آفت ملخ صحرایی را در هشت استان كشور داریم و از این رو نیاز به حمایت اعتباری خاص برای مقابله با این آفت و جلوگیری از خسارات به اراضی زراعی، باغی و منابع طبیعی است.
وی اضافه كرد: بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات كشور، نیاز اعتباری جدید را با امضای وزیر جهاد كشاورزی به وزارت كشور برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی اعلام خواهیم كرد.
مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات وزارت جهاد كشاورزی ابراز امیدواری كرد با توجه به اهمیت مبارزه با این آفت خطرناك، اعتبار جدید ریالی كه حداقل نیاز اعتباری لازم برای اجرای عملیات مقابله با ملخ صحرایی است با فوریت تخصیص یابد.
موسوی افزود: در فاز نخست، وزارت جهاد كشاورزی 120 میلیارد ریال اعتبار برای پشتیبانی از عملیات مقابله با آفت صحرایی از وزارت كشور در خواست كرده بود. از این مبلغ درخواستی با 100 میلیارد ریال آن موافقت شد كه از طریق سازمان برنامه و بودجه در دستور كار دولت قرار گرفت و به تصویب هیات وزیران رسید و امیدواریم به سرعت این مبلغ تخصیص داده شود.
وی گفت: تمام ظرفیت ها، امكانات و توان نرم افزاری و سخت افزاری وزارت جهاد كشاورزی و سازمان حفظ نباتات كشور برای مقابله با ملخ صحرایی به كار گرفته شده است. نزدیك به 500 دستگاه ماشین سمپاش، 10 فروند هواپیما و حدود هزار كارشناس و نیروی عملیاتی در عملیات مقابله با آفت ملخ صحرایی در هشت استان كشور شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، كرمان، بوشهر، خوزستان، جنوب فارس و بخشی از خراسان جنوبی و كهكیلویه و بویر احمد مشاركت دارند.
به گزارش ایرنا، به تازگی «محمدرضا درگاهی»، رئیس سازمان حفظ نباتات كشور اعلام كرد: از بهمن سال 97 تاكنون 138 دسته ملخ صحرایی به كشور هجوم آورده اند كه در سطح 147 هزار و 516 هكتار از مناطق آلوده با این آفت مبارزه شده است.
با هجوم ملخ صحرایی اراضی كشاورزی و منابع طبیعی بیش از 8 استان كشور با مخاطره مواجه شده است.
سازمان خواربار كشاورزی ملل متحد (فائو) از بهمن‌ سال 97 به دلیل افزایش بارندگی‌ها در ایران و ایجاد شرایط آب و هوایی مساعد برای آفات، نسبت به حمله‌های گسترده ملخ از شبه‌جزیره عربستان به سمت ایران هشدار دادند تا تدابیر لازم از سوی دستگاه‌های متولی دیده شود.
از هشتم بهمن‌ پارسال نخستین دسته‌ های ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد و تاكنون این ملخ در گروه‌های بین 60 تا 300 تایی به استان های جنوبی ایران از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان، كرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و جزایر قشم و كیش هجوم آورده اند.
هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده است تا جایی كه در سال 1340 با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دو میلیون و 500 هزار هكتار زمین كشاورزی مبارزه شده بود.
پیش از این قرار بود «كیت كریسمن»، دبیر كمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی فائو در جنوب غرب آسیا و نماینده سازمان فائو برای بررسی بیشتر علل هجوم گسترده ملخ صحرایی به ایران سفر كند كه به تازگی تعدادی از اعضای این كمیسیون برای بررسی های بیشتر در ایران حضور پیدا كردند.
اقتصام *9186 * 3063