تبريز - ايرنا - شوراي شهر تبريز در حالي افزايش 25 درصدي كرايه تاكسي در سال جاري را تصويب كرده است كه اكنون گفته مي شود، اين رقم در برخي مسيرها تا 100 درصد افزايش دارد.

به گزارش ايرنا، بازگشت مصوبه شوراي شهر تبريز در زمينه افزايش كرايه تاكسي از سوي فرمانداري اين كلان شهر موجب شد كه بحث درباره اين موضوع به محور اصلي نشست اين هفته اعضاي شورا تبديل شود.
اعضاي شوراي شهر تبريز در نشست امروز يكشنبه خود پس از اعلام بازگشت مصوبه افزايش كرايه تاكسي از سوي فرمانداري، حرف هاي دل خود را گفتند و اظهارات آنان نشان داد كه تاكسيراني در تبريز با مشكلات متعددي از قبيل ضعف نظارت، غيرواقعي بودن ارقام افزايش كرايه و عدم تمكين تاكسيرانان به مصوبه نهادهاي مسوول مواجه است.
گفته مي شود تاكسيرانان تبريز بر طبق روال سال هاي قبل راسا و قبل از مصوبه شوراي شهر كرايه دريافتي از مسافران را افزايش داده اند؛ البته اين قشر زحمتكش نيز استدلال خود را براي افزايش كرايه دارد و تاكسيرانان مي گويند كه رقم مصوب شورا براي افزايش كرايه با واقعيت هاي جامعه نمي خواند و بسيار اندك است.
فريدون بابايي اقدم، عضو شوراي شهر تبريز، با انتقاد از بازگشت مصوبه افزايش كرايه تاكسي از سوي فرمانداري و افزايش 100 درصدي كرايه تاكسي‌ها در برخي از مسيرها 100مي گويد: زمان تصويب اين لايحه، بنده نسبت به بازگشت آن از سوي فرمانداري هشدار داده بودم، با اينكه مي‌دانيم مصوبه‌اي از سوي فرمانداري برگشت داده مي‌شود، چرا آن را ارسال كرده و وقت شورا را مي‌گيريم.
بابايي اقدم با بيان اينكه حمايت از تاكسيران با افزايش نرخ كرايه انجام نمي‌شود، تاكيد مي كند: تاكسي‌هاي اينترنتي رانندگان تاكسي را با مشكلاتي مواجه كرده اند و ضرورت دارد براي بهبود وضعيت تاكسي‌ها فكر اساسي كنيم.
وي خواستار نظارت بيشتر سازمان تاكسيراني به تاكسي‌ها شد.
عبداله تقي‌پور، عضو ديگر شوراي شهر تبريز نيز با اظهار تاسف از اينكه قبل از تصميم‌گيري شورا، نرخ كرايه تاكسي توسط تاكسيرانان افزايش مي‌يابد، مي گويد: تصميم‌گيري شورا در خصوص نرخ كرايه تاكسي‌ها خنده‌دار است، زيرا خود تاكسيرانان كرايه را افزايش دادند و ما ابزار نظارتي لازم براي كاهش كرايه را نداريم.
سونيا انديش، نائب رئيس شوراي شهر تبريز نيز بر اين باور است كه بدعت غلطي در تبريز بنيان گذاشته شده و نرخ كرايه مصوبه شورا و درج شده در تابلوها دريافت نمي‌شود.
وي ادامه مي دهد: شوراي شهر امسال 25 درصد نرخ كرايه تاكسي را افزايش داده است، از سوي ديگر متوسط نرخ تورم سال گذشته 30 درصد بود و تعدادي از لوازم يدكي خودروها افزايش سه و چهار برابري قيمت داشته است.
انديش، خواستار تلاش بيشتر سازمان تاكسيراني براي ساماندهي وضعيت تاكسي‌هاي تبريز است و مي گويد: تاكسيراني با راه‌اندازي خطوط مختلف، آشتفتگي وضعيت تاكسي‌ها در چهارراه‌ها را سر و سامان دهد.
وي توضيح مي دهد: امروزه ديگر دستفروشان نيز به كارت خوان مجهز هستند، ولي تاكسي‌هاي تبريز كارت‌خوان ندارند؛ چرا تنها 900 دستگاه تاكسي به كارت خوان مجهز شده است؟ چرا طرحي كه در تمامي شهرها جواب داده در تبريز به صورت آزمايشي اجرا مي‌شود؟
وي به عملكرد سازمان تاكسيراني تبريز انتقاد دارد و مي گويد: مسئولان اين سازمان در جلسات كميسيون‌هاي شوراي شهر نيز نيز حضور نمي‌يابند.
شهرام دبيري، عضو ديگر شوراي شهر تبريز نيز معتقد است: با تعديل مصوبه شورا، نرخ كرايه مصوب شده رعايت نخواهد شد و بايد يارانه و سياست تشويقي براي تاكسيرانان در نظر بگيريم.
محمد باقر بهشتي، عضو ديگر شورا نيز با بيان اينكه افزايش نرخ كرايه تاكسي‌ها در سطحي كمتر از نرخ تورم، به معناي كاهش قدرت خريد تاكسيرانان است، مي گويد: معتقدم اعضاي شورا بايدبه‌ مصويه قبلي خود با رند كردن كرايه‌ها پافشاري كند.
مهدي يوسفي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تبريز نيز معتقد است كه افزايش 20 درصدي نرخ كرايه تاكسي توسط تاكسيرانان تنها در حد دفترچه باقي مي‌ماند.
يوسفي با بيان اينكه اظهاراتي از قبيل نبود نظارت در تاكسيراني كم لطفي است، يادآوري مي كند: به‌ منظور جلوگيري از ايجاد تنش بين مسافر و راننده و همچنين دريافت دقيق كرايه، 900 دستگاه تاكسي به صورت آزمايشي به دستگاه كارت خوان مجهز شده اند و تمامي تاكسي‌ها تا تيرماه به اين دستگاه مجهز خواهند شد.
علي حسين پور، راننده تاكسي مسير آبرساني - ولعيصر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ضمن رد افزايش 100درصدي كرايه توسط رانندگان مي گويد: انگار در اين شهر همه چيز سرجايش است و فقط رانندگان تاكسي هستند كه بايد زير ذره بين رسانه ها و مسوولان بروند.
حسين پور اضافه مي كند: كدام يك از اعضاي شوراي شهر تاكسي سوار مي شوند كه از وضعيت تاكسيرانان خبر داشته باشند تا بخواهند براي آنان مصوبه بگذرانند و درباره ميزان افزايش نرخ كرايه تصميم بگيرند.
علي حامد دوست نيز كه سابقه 23 سال رانندگي با تاكسي دارد و در مسير بازار- دروازه فعاليت مي كند، به خبرنگار ايرنا توضيح مي دهد: داستان تمركز مردم و مسوولان به افزايش كرايه تاكسي در شروع هر سال تكراري است و نمي دانم چرا كسي نمي آيد يك كلمه درباره مشكلات تاكسيرانان از قبيل دشواري تامين معاش، فرستادن فرزندان به دانشگاه با هزينه هاي سرسام آور، چند برابر شدن قطعات خودرو و چيزهايي از اين قبيل سوال كند.
حامددوست تاكيد مي كند: اگر شما جاي من باشيد مي توانيد در جامعه اي كه همه چيز در آن نسبت به پارسال اين موقع حداقل سه برابر شده است، در برابر افزايش تنها 25 درصدي كرايه سر خم كني كه انتظار داريد ما نيز آن را بپذيريم.
وي ادامه مي دهد: البته ما گردن مان در برابر قانون از مو باريك تر است، اما كاش آقايان به جاي اينكه در شوراي شهر بنشينند و با حقوق هاي چند ميليوني براي ما تصميم بگيرند، به خودشان زحمت دهند و ساعتي نيز به درد دل ها ما گوش كنند تا بر مبناي واقعيات تصميم بگيرند.
فرماندار تبريز نيز در گفت و گو با ايرنا، دليل رد مصوبه شوراي شهر براي افزايش 25 درصدي كرايه تاكسي ها را غيرشفاف بودن آن و توجيه هاي غيرقابل قبول براي اين ميزان افزايش اعلام مي كند و مي گويد: اعمال اين ميزان افزايش كرايه تاكسي را خلاق قانون مي دانيم.
بهروز مهدوي با بيان اينكه ما نيز گراني موجود را رد نمي كنيم، اضافه مي كند: مصوبه شورا براي افزايش 25 درصدي كرايه تاكسي، معيارهاي مشخص و شفافي ندارد و تنها بر گراني تكيه كرده اند.
وي تاكيد مي كند: معتقديم نخست بايد كرايه تاكسي ها 20 درصد افزايش يابد و دوم اينكه رقم ها بايد رند حداقلي باشد.
وي توضيح مي دهد: به عنوان نمونه در شرايط فعلي يافتن 800 تومان پول خرد براي كرايه يك مسير هم براي مسافر و هم تاكسيران بسيار دشوار است و به همين دليل بر اين باوريم كه بايد اين رقم با ميل به رقم پايين رند شود.
در كلان شهر 1/8 ميليون نفري تبريز كه جمعيت آن در روز تا 2 ميليون نفر نيز مي رسد، حدود 10 هزار دستگاه تاكسي وجود دارد و گفته مي شود حدود 30 درصد سفرهاي درون شهر با تاكسي انجام مي شود.
518