تهران – ايرنا – كارگردان فيلم «شبي كه ماه كامل شد»، اين اثر را نمايانگر نقطه رويارويي عشق و افراطي گري مذهبي مي‌داند و معتقد است: سينما رساترين صدا براي آگاهي بخشي به افكار عمومي درباره ايدئولوژي هاي افراطي است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، «شبي كه ماه كامل شد» روايتي واقعي است از عشق و وصال دو جوان، يكي ساكن تهران و ديگري اهل سيستان و بلوچستان در جنوب شرقي ايران و عضو طايفه اي بلوچ.
فيلم نشان مي دهد كه با وجود ناهمگوني هاي متعدد، از جمله تفاوت هاي فرهنگي، زباني و مذهبي، زندگي اين دو در سايه عشق بدون مانعي چشمگير در جريان است، اما اين رواني و سيالي تا نقطه اي ادامه مي يابد كه پاي تفكر افراطي گري مذهبي به ميان نيامده است و تلاش آبيار به تصوير كشيدن لحظه اي است كه اين دو نيروي قوي با يكديگر در تقابل قرار مي گيرند.
هفته گذشته، نرگس آبيار كارگردان اين فيلم به بهانه اكران خصوصي در دانشگاه تهران حضور يافت و به پرسش هاي دانشجويان و بيننده هاي اين فيلم پاسخ گفت.
وي هدف اصلي از توليد «فيلم شبي كه ماه كامل شد» را در وهله اول به نمايش كشيدن تقابل عشق و افراطي گري مذهبي به عنوان دو نيروي قدرتمند در شكل دهي به تفكر و زندگي بشر عنوان كرد.
«عشق از هر جنسي كه باشد، زميني يا آسماني، آفتش تندروي است. آنچه عشق را نابود مي كند تفكر افراطي گرايانه است.»
آبيار از ماهيت ويرانگر راديكاليسم گفت و اين كه هدفش آگاهي بخشي به بيننده است. او تلاش كرده است كه تماشاگر را متوجه خطري كند كه هر آينه مي تواند عاشقي دلباخته را به «ماشين كشتار» تبديل كند؛ خطري كه از نگاه او پشت مرزها مترصد فرصت است تا به عمق كشور ما نيز نفوذ كند.
كارگردان همچنين از تلاشش براي تفكيك دو مقوله افراطي‌گري عده اي انگشت شمار در منطقه مرزي ايران و طايفه‌اي بزرگ و «با اصل و نسب» به نام «ريگي» نيز سخن گفت.
عبدالمجيد ريگي موسوم به عبدالمالك سركرده گروهك تروريستي جندالله از همين طايفه است. او به همراه برادرانش حملات تروريستي متعددي را در داخل و خارج ايران اجرا كرده و ده ها نفر را به خاك و خون كشيده اند، اما آبيار تاكيد دارد كه بخشي از تلاشش در اين فيلم معطوف به شفاف سازي درباره تعميم ناپذيري افراطي گري به اين قوم ايراني شده است.
«ريگي طايفه اي با اصل و نسب است كه حتي سابقه مبارزه با استعمار دارد. ريگي هاي تحصيل كرده و نخبه خدمات بزرگي به جامعه عرضه كرده اند. و اين اشتباه بزرگي است كه چنين طايفه بسيار بزرگ را به گروهكي منحرف منتسب كنيم. در اين فيلم تلاش كرديم تا ماجراي جندالله را از طايفه ريگي و قوم بلوچ جدا كنيم.»
نرگس آبيار، كارگردان زن موفق ايراني كه پيش از اين دو فيلم بلند تاثيرگذار در زمينه جنگ ساخته است، در اثر جديدش نيز ابعاد خشونت آميز افراطي گري مذهبي را به صورت ملموس و باورپذيري به تصوير مي كشد.
وي در پاسخ به سوالي در مورد «تناسب شخصيت زنانه يك فيلمساز و جنبه هاي خشن فيلم شبي كه ماه كامل شد»، خود را فردي خطرپذير توصيف و عنوان كرد: لطافت جنس مونث نمي تواند مانعي براي به تصوير كشيدن بحراني شود كه جهان امروز با آن روبرو است.
«من طرفدار فمينيسم نيستم و اعتقادي به اين ديدگاه ندارم. با وجودي كه اعتقاد دارم كه در شرايط برابر، يك زن براي اثبات خود نيازمند تلاش به مراتب بيشتري از مردان است، زيرا در ارتباط با توانايي هايش اعتماد كمتري از طرف جامعه دريافت مي كند، و اين مساله در همه جاي جهان وجود دارد، اما معتقدم كه زنان در بسياري موارد موفق تر از مردان عمل مي كنند. بنابر اين، هميشه به قدرت زن اعتقاد داشته ام و حتي در برخي موارد آن ها را توانمندتر از مردان ديده ام. با اين همه، در آثارم نه از زاويه فمينيستي، بلكه با نگاهي واقع گرايانه به زن پرداخته ام.»
آبيار مشخصا به فيلم شبي كه ماه كامل شد اشاره كرد و گفت: در اين فيلم سه زن را به تصوير كشيده ام: مادري كه از تصميم فرزندانش غصه دار است، مادري كه سرپرست خانواده بوده و فرزندانش را به تنهايي بزرگ كرده است و مادري كه حاضر نيست بدون فرزندانش، حتي براي نجات جانش، از خطر بگريزد.
اين كارگردان همچنين معتقد است كه هنر، و به ويژه سينما، مي تواند هدفي را كه براي تحققش ده ها و شايد صدها مقاله و كتاب و سخنراني لازم است در زماني به مراتب كوتاه تر، محقق كند.
او بر اين باور است كه يكي از مهترين دلايل موفقيت فيلم شبي كه ماه كامل شد در جشنواره بين المللي فيلم فجر در تهران موضوع اصلي فيلم يا همان افراط گرايي مذهبي بود.
« مساله ايدئولوژي افراطي موضوع حل نشده جهان است. همه نقاط دنيا، از جمله آمريكا و اروپا، امروز درگير بحران افراط گرايي هستند و به همين دليل اين فيلم توانست نه تنها با مخاطب ايراني، بلكه با بينندگان و داوران از سراسر جهان ارتباط خوبي برقرار كند.»
پايگاه اينترنتي هفته نامه «هاليوود ريپورتر» در گزارشي كه به «شبي كه ماه كامل شد» اختصاص يافت، آورد: اين فيلم به رغم پايان تلخ، مملو از صحنه هاي رنگارنگ و چشمگير است... از بازارهاي زنده و پر هياهو در ايران گرفته تا مناظر توهم انگيز كوههاي خاكستري رنگ صحرا.
«شبي كه ماه كامل شد» در سي و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر با كسب 7 جايزه بهترين فيلم اين رويداد سينمايي معرفي شد.
فراهنگ**9156** 9053