تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

تبریز - ایرنا - انتشار خبر حراج دوچرخه های تیم «پتروشیمی تبریز» كه سال ها بر قله دوچرخه سواری آسیا قرار داشت و پرافتخارترین تیم قاره كهن در این رشته ورزشی محسوب می شد و چند سال قبل منحل شد، حس بدی به آدم می دهد و مظلومیت این رشته ورزشی را فریاد می زند.

به گزارش ایرنا، تا همین چند سال قبل، مسابقه ای در سطح آسیا برگزار نمی شد كه تیم دوچرخه سواری «پتروشیمی» تبریز و ركابزنان نام آور آن در رده های نخست جای نگیرند.
هر چند ستاره تیم دوچرخه سواری «پتروشیمی تبریز» در سال 1395 به دنبال بی توجهی مدیریت این واحد به ورزش حرفه ای به یك باره افول كرد، اما كسی باور نمی كند كه پتروشیمی به وضعیتی گرفتار آمده باشد كه امروز ناگزیر از فروش چند عدد دوچرخه باشد.
كافی است برای شناخت دوچرخه سواری «پتروشیمی تبریز» در اینترنت جستجویی كرد تا جایگاه این تیم و دوچرخه سواران نام آورش همچون قادر میزبانی، احد كاظمی و چهره های پرتعداد دیگر را در عرصه مسابقات آسیایی درك كرد.

** نگاهی اجمالی به تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز
تیم دوچرخه سواری «پتروشیمی» در سال ۲۰۰۲ به عنوان یك تیم باشگاهی در شهر تبریز تأسیس شد و فعالیت خود را با شركت در تورهای منطقه‌ای، لیگ‌های داخلی و تورهای بین‌المللی همچون تور تركیه و تورهای پرلیس، جالاجا و لانكاوی مالزی آغاز كرد.
پس از چهار سال در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸، نام تیم دوچرخه سواری «پتروشیمی تبریز» در فهرست تیم‌های كونتیننتال اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری ثبت شد؛ این تیم، فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ را با استفاده از دوچرخه‌سواران بومی خود آغاز كرد و اگرچه نخستین بار بود كه به عنوان یك تیم كونتیننتال در مسابقات شركت می‌كرد؛ اما با كسب ۹۰۹٫۶۴ امتیاز در ۵ تور خارجی و ۲ تور داخلی بین‌المللی، مقام نخست تورهای آسیایی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ را به دست آورد؛ در آن فصل، ۳ رتبهٔ اول انفرادی نیز به ركاب‌زنان تیم پتروشیمی تبریز اختصاص یافت.
تیم دوچرخه سواری «پتروشیمی تبریز» در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با استخدام «آندری میرزوف»، ركاب‌زن قزاقستانی و چند دوچرخه‌سوار بومی، جایگاه نخست خود را حفظ كرد؛ آن‌ها در این فصل با شركت در ۵ تور خارجی و ۲ تور داخلی بین‌المللی و كسب ۱۰۱۵ امتیاز، با اختلاف تقریباً دو برابری با تیم دوم، باز هم در رتبه نخست آسیا جای گرفتند؛ ركاب‌زنان پتروشیمی تبریز در آن فصل در رده‌بندی انفرادی نیز ۳ رتبهٔ اول را تصاحب كردند.
افتخارآفرینی تیم دوچرخه سواری «پتروشیمی تبریز» برای ورزش كشورمان تا سال 2011 نیز ادامه داشت و ركابزنان آن به ویژه مهدی سهرابی در این سال در تورهای لانكاوی و جالاجای مالزی و تور دوچرخه سواری تایوان چندین عنوان نخست را درو كردند.
هر چند فعالیت تیم «پتروشیمی تبریز» تا سال 2016 نیز ادامه داشت، اما نیمه دوم آن سال، مدیریت مجتمع از تصمیمش برای انحلال این تیم حرفه ای و پرافتخار به بهانه نبود منابع مالی خبر داد و در نتیجه چهار نفر از بهترین ركابزنان تیم متشكل از صمد پورسیدی، قادر میزبانی، بهنام ملكی و مهدی سهرابی از این تیم خداحافظی كردند و به تیم شهرداری تبریز پیوستند.
به این ترتیب ستاره درخشان آسمان دوچرخه سواری ایران و آسیا در سایه باور نداشتن مدیریت مجتمع پتروشیمی تبریز به فعالیت های ورزشی و اجتماعی به عنوان پیوست گریزناپذیر فعالیت های صنعتی و اقتصادی افول كرد و فرد یا نهادی نیز از خود نپرسید كه چگونه می توان در برابر متلاشی شدن چنین سرمایه ای ورزشی و اجتماعی كه با خون دل خوردن جمعی از جوانان و پیشكسوتان این مرز وبوم جمع شده بود، این اندازه بی توجه بود.
البته پتروشیمی تبریز در آن زمان اعلام كرد كه قصد دارد در حوزه جوانان تیمداری كند كه این اقدام نیز به نظر كارشناسان امر، تنها سرپوشی برای فرار از اتهام انحلال پرافتخارترین تیم دوچرخه سواری آسیا و كم كردن زهر این اتفاق نامیمون بود.
حال اما مدیریت مجتمع پتروشیمی تبریز حتی وجود دوچرخه های تیم دوچرخه سواری منتسب به این تیم را نیز برنمی تابد و در اقدامی قابل تامل تصمیم گرفته است كه آنها را به مزایده بگذارد تا آخرین نشانه های امپراطوری دوچرخه سواری «پتروشیمی تبریز» در آسیا محو و نابود شود.

** تمام تلاش مان را برای جلوگیری از حراج دوچرخه ها به كار می بریم
مدیركل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با ابراز تاسف از انتشار خبر حراج دوچرخه های تیم «پتروشیمی تبریز» اظهار داشت: ما تاكنون چند بار با مدیرعامل مجتمع پتروشیمی تبریز جلسه گذاشته ایم و بارها مكاتبه كرده ایم تا شاید بتوانیم به حفظ سرمایه ورزشی آن كمك كنیم.
ایوب بهتاج افزود: مدیریت پتروشیمی تبریز حتی به ما وعده داد كه تیمداری كنند و ما نیز قول مساعد دادیم كه هر كمكی از دست مان برآید، كوتاهی نكنیم، اما چه كنیم كه مالكیت دوچرخه ها با مجتمع پتروشیمی است و ما غیر از تعامل و تلاش برای اقناع، كاری از دست مان نمی آید.
وی ادامه داد: البته ما این پیشنهاد را نیز كردیم كه حداقل دوچرخه ها را در اختیار هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی قرار دهند تا استعدادهای دیگری با استفاده از آنها در عرصه های ملی و بین المللی بدرخشند و شكوفا شوند.
مدیركل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: من امروز در تهران هستم، اما فردا نیز جلسه ای با مدیر عامل پتروشیمی تبریز دارم تا بلكه بتوانم با همكاری همدیگر كاری كنیم.

** دوچرخه ها به هیات دوچرخه سواری استان واگذار شوند
در همین حال دبیر هیأت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی نیز با ابراز ناراحتی از فروش تجهیزات تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز گفت: تیم پتروشیمی تبریز قرار شد در بخش جوانان تیمداری كند، اما سال گذشته فقط دوچرخه‌ها را به ركابزنان تحویل دادند و آنها را به هیچ مسابقه‌ای اعزام نكردند، با این حال ما به همین هم راضی بودیم.
ناصر هوشیار افزود: قرار بود امسال دوباره تیمداری كنند و از ما برآورد هزینه خواستند كه ما هم اعلام كردیم با كمترین هزینه، ۵۰ میلیون تومان، می توانیم تیم را جمع و جور و به مسابقات اعزام كنیم، چون مهم تجهیزات است كه پتروشیمی آن را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: اما در نهایت خبری از تیمداری نشد و بعد متوجه شدیم مدیرعامل شركت پتروشیمی تبریز اعلام كرده كل تجهیزات فروخته شود.
دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی تاكید كرد: این تجهیزات و دوچرخه‌های جاده، تایم تریل و پیست در چند سال جمع شده و واقعاً حیف است به عنوان یادگار سال های پرافتخار دوچرخه سواری ایران به مغازه داران فروخته شود.
وی گفت: این دوچرخه‌ها می‌تواند كمك زیادی به ركابزنان شهر تبریز كند و بر این اساس ما از هیأت دوچرخه سواری به مدیر كل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی نامه زدیم كه با مدیرعامل پتروشیمی صحبت كند تا در صورت امكان این تجهیزات به صورت رایگان در اختیار هیأت قرار گیرد، اما اگر خیلی به پول احتیاج دارند، آنها را با قیمت پایین‌تر به ما بفروشند.
وی اضافه كرد: آن زمان كه تیم پتروشیمی تبریز فعالیت حرفه‌ای داشت، هر سال تعدادی دوچرخه خریداری می‌كردند كه در زمان خود بهترین بود و نفراتی مثل قادر میزبانی، مهدی سهرابی و میرصمد پورسیدی با آن دوچرخه‌ها در بهترین تورها ركاب می‌زدند؛ حال اگر امروز این دوچرخه‌ها را به جوانان بدهند، باور كنید زندگی آن ركابزنان جوان زیر و رو می‌شود.

** دوچرخه ها از رده خارج اند
مدیر روابط عمومی مجتمع پتروشیمی تبریز نیز در تماس خبرنگار ایرنا اعلام كرد كه دوچرخه های در اختیار این واحد از رده خارج و خرابند.
ابراهیم افشاری گفت: بر اساس مقررات پتروشیمی، وقتی هر وسیله نقلیه از جمله دوچرخه و خودرو از رده خارج شود، دیگران نمی توان آن را استفاده كرد.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا دوچرخه ها را در اختیار هیات دوچرخه سواری استان قرار نمی دهید، اظهار داشت: این دوچرخه خرابند و اگر فردا برای كسی هنگام استفاده از آنها مشكلی پیش بیاید، چه كسی پاسخگو خواهد بود.
وی اضافه كرد: مجتمع پتروشیمی تبریز در زمان حاضر بیشتر روی ورزش های همگانی تمركز دارد و در مناسبت های مختلف بین كاركنان مسابقات دوچرخه سواری برگزار می كند.
518