تهران-ایرنا- نخستین باشگاه نقد ادبی نوجوانان با حضور كارشناسان، منتقدان ادبیات نوجوان در یكصد و بیست و چهارمین انجمن شعر و داستان نوجوانان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره كل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان تهران، انجمن ادبی شعر و داستان آفرینش كانون تهران با حضور بیش از 60 عضو نوجوان بخش مكاتبه‌ای و كارگاه‌های ادبی مراكز 2، سه، هشت، 9، 10، 11، 12، 15، 20، 25، 27، 39، رباط‌كریم، شهر قدس در مركز تخصصی ادبی (مركز شماره 15) و اجرای نگین صدری‌زاده كارشناس ادبی و مریم عباسی مربی ادبی مراكز كانون استان برگزار شد.
در این دور از انجمن، محمدرضا یوسفی نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات كودكان و نوجوانان و كمال شفیعی شاعر ادبیات نوجوان در جمع اعضا حضور داشتند و به نقد و بررسی آثار نوجوانان در دو حوزه داستان و شعر پرداختند.
معرفی باشگاه نقد ادبی نوجوانان و سپس عضویت‌پذیری از اعضای علاقه‌مند برای حضور در این باشگاه از مهم‌ترین بخش‌های این انجمن بود كه این طرح با استقبال اعضا، مربیان و رابطان ادبی روبه‌رو شد.
به گفته مهرنوش قربانعلی كارشناس مسئول واحد آفرینش‌های ادبی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان استان تهران، باشگاه نقد ادبی با رویكرد آشنایی نوجوانان با ترویج مطالعه، آشنایی با كتاب‌ها و صاحب‌نظران حوزه نقد ادبی و آموزش شیوه‌های علمی نقد و بررسی ادبیات نوجوانان و با هدف پرورش تفكر ساختارمند و انتقادی در نوجوانان فعالیت خود را آغاز كرد.
هیات‌ علمی این باشگاه متشكل از كارشناسان باتجربه‌ كانون تهران در عرصه ادبیات، نظریه‌پردازان و منتقدان ادبیات نوجوان و چهره‌های نقد آكادمیك دانشگاهی است.
تمامی اعضای نوجوانان مراكز كانون استان تهران می‌توانند با عضویت در این باشگاه در جلسات نقد و بررسی حضور داشته و از آموزش كارشناسان و مدرسان فن نقد ادبی بهره‌مند شوند.
در بخش خوانش آثار یكصد و بیست و چهارمین انجمن شعر و داستان نوجوانان، اعضا ضمن جمع‌خوانی شعر و داستان خود، از توضیحات كارشناسان در مورد آثارشان بهره‌مند شدند.
یوسفی با ارائه مباحثی درباره انواع داستان، به شرح برخی مكاتب ادبی همچون رئالیسم و سمبلیسم پرداخت و به اعضا توصیه كرد در حین مطالعه به سبك داستان‌ها نیز توجه كنند.
معانی ثانویه برخی متون، فضاسازی، شخصیت‌های فانتزی، نحوه حادثه‌پردازی و شخصیت‌پردازی رئالیسم و سمبلیك، چگونگی پایان بندی در داستان واقع‌گرا، اصول شكسته نویسی در داستان از دیگر مباحثی بود كه نویسنده كتاب «وقت قصّه من را صدا كن» در این گفت و گو به آنها اشاره كرد.
همچنین در این انجمن شفیعی پیرامون موسیقی شعر توضیحاتی را برای حاضران ارائه داد.
شاعر كتاب «در سكوت ماسه‌ها» توجه به موسیقی جاری در تمامی وجوه زندگی و آشنایی بیشتر نوجوانان شاعر با وزن عروضی، بدون در نظرگرفتن قالب شعری كه در پیش‌گرفته‌اند را از نكات مهم سرودن شعر توسط نوجوانان عنوان كرد.
وی ضمن اشاره به بسامد معنایی واژگان، انرژی كلمات، پارادوكس، هنجارشكنی، بینامتنی، تفاوت انگاره‌ها و پنداره‌های شعر با شعر و عنصر خیال به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر شعر، بر لزوم مضمون و اندیشه شاعرانه تأیید كرده و به شاعران نوجوان ایجاز و خودداری از تتابع اضافات را توصیه كرد.
در پایان این نشست، نشریه شماره 123 و 124 انجمن ادبی كانون استان كه به مناسبت بزرگداشت حكیم خیام، با مقدمه‌ای با عنوان «خیام؛ فصل شكوفایی رباعی» و شرحی اجمالی از رباعیات خیام به چاپ رسیده بود، با 25 اثر از اعضای كارگاه‌های شعر و داستان در 40 صفحه به حاضران اهدا شد.
تهرام/7245//1348