تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲

شيراز-ايرنا- روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اعلام كرد: ظرف 2 روز گذشته، سه انبار احتكار مواد غذايي شامل برنج، شكر و رب گوجه فرنگي به ارزش بيش از پنج ميليارد ريال در شيراز كشف شد.

اين روابط عمومي در گزارش روز دوشنبه خود عنوان كرد: پس از دريافت گزارش هاي مردمي مبني بر احتكار كالا در سه انبار مختلف، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اين موضوع را در دستور كار خود قرار دادند.
بنا به اين گزارش، در بازرسي هاي انجام شده كه با همكاري تعزيرات حكومتي و اداره مبارزه با جرايم اقتصادي پليس آگاهي استان فارس صورت گرفت، در يكي از انبارها 24 هزار و 600 كيلوگرم برنج وارداتي به ارزش يك ميليارد و 644 ميليون ريال و يك هزار و 500 كيلوگرم رب گوجه فرنگي به ارزش 228 ميليون و 240 هزار ريال احتكار شده بود.
اين گزارش افزوده است: در ارتباط با اين ميزان كالاي مكشوفه، پرونده تخلف احتكار تشكيل و به تعزيرات حكومتي ارجاع و همچنين پرونده ديگري در همين زمينه در اداره مبارزه با جرايم اقتصادي پليس آگاهي فارس، تشكيل شد.
به استناد اين گزارش، در دومين انبار نيز بيش از 15 تن قند و شكر كشف شد كه با بررسي موضوع مشخص شد اين انبار در سامانه انبارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده اما كالاي موجود در آن اعلام نشده است، به همين سبب پرونده تخلف عدم اعلام موجودي به ارزش 687 ميليون ريال تشكيل و به تعزيرات حكومتي ارجاع شد.
در اين گزارش آمده است: در سومين انبار، 24 تن برنج وارداتي و 20 تن برنج ايراني به ارزش 2 ميليارد و 780 ميليون ريال كشف شد كه اين مقدار كالا نيز در سامانه اعلام موجودي ثبت نشده بود و براي آن پرونده تخلف عدم اعلام موجودي تشكيل و به تعزيرات حكومتي ارجاع شد.
بر اساس مصوبه ستاد اقتصادي دولت، غلات شامل، گندم خوراكي، گندم دامي، جو و برنج سفيد، كالاهاي اساسي مانند روغن نباتي، روغن خام، شكر خام و سفيد و كره، مواد پروتئيني شامل، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شير خشك صنعتي، مشمول طرح تشديد مبارزه با احتكار و اختفاست.
همچنين طبق مصوبه ياد شده، نهاده ها شامل، جوجه يك روزه، تخم مرغ نطفه دار، ذرت دامي، كنجاله، سويا، سبوس گندم و دانه هاي روغني مانند، آفتابگردان، سويا، كلزا و كانولا، مواد اوليه توليد حبوبات، لواز خانگي شامل، يخچال، ماشين لباسشويي، يخچال فريزر و تلويزيون توليد داخلي نيز در زمره كالاهاي طرح تشديد مبارزه با احتكار و اختفا به شمار مي آيند.
از ديگر كالاهايي كه مشمول طرح نام برده هستند، لوازم يدكي و لاستيك خودروهاي سبك و سنگين، كاغذ چاپ، تحرير و روزنامه، انواع پودرهاي شوينده، مصالح ساختماني، محصولات فلزي پُر مصرف و سيمان است.
اين گزارش بيان كرده است: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) با هدف كنترل بازار، جلوگيري از نوسانات قيمت ها و پيشگيري از كمبودهاي احتمالي ناشي از عدم عرضه كالاهاي مشمول طرح نام برده، بازرسي از انبارها را افزايش داده اند و با متخلفان به شدت برخورد مي شود.
روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنين از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موارد را از طريق شماره تلفن 124ستاد خبري اين سازمان اطلاع دهند.
9873 /6118