تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

سمنان - ایرنا - فشار خون بالا عامل اصلی و مادر بسیاری از بیماری ها به شمار می رود و پویش كنترل فشار خون گام نخست جلوگیری از ابتلا به بیماری های دیگر در مسیر حفظ سلامت است.

به گزارش ایرنا، بیماری فشار خون بالا نوعی بیماری خاموش تلقی می شود كه گاه علائمی ندارد و گاهی با علائم خفیف یا شدید همراه است، ولی آنچه كه در درمان و پیشگیری مهم تلقی می شود كنترل و درمان مداوم است، بسیاری از افراد از فشار خون بالای خود بی خبرند و یا در صورت آگاهی نسبت به آن بی تفاوت هستند، غافل از اینكه زمینه ابتلای خود به بیماری های دیگر نظیر بیماری های قلبی و عروقی را رقم می زنند.
آنچه موجب می شود تا افراد جامعه نسبت به فشار خون بالای خود حساس و در درمان خود اصرار داشته باشند آموزش و آگاهی بخشی است و در این بین نباید از نقش رسانه در كنترل و پیشگیری غافل شد و پویش اجتماعی برای كنترل فشار خون یكی از روش های فراگیر به عنوان راهكاری برای مراقبت از سلامت برنامه ریزی شده است.
گاه یك آموزش ساده از طریق تبلیغات محیطی می تواند فرهنگ ورزش كردن، اصلاح تغذیه و سبك درست زندگی را به افراد جامعه منتقل و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها نظیر فشار خون بالا جلوگیری كند.
باید قبول كنیم فرهنگ سازی نیازمند هزینه زمانی و مالی است و انجام اقدام های پیشگیرانه سرمایه گذاری است برای آینده و برای داشتن جامعه ای پویا باید این مهم را مدنظر قرار دهیم.
فشار خون بالا یكی از انواع بیماری هاست كه به سادگی با آموزش و اطلاع رسانی به جامعه قابل كنترل و پیشگیری است به طور مثال نمك نقش مهمی در ابتلا به فشار خون بالا دارد اگر این مهم به صورت كارشناسی و اصولی به مردم اطلاع رسانی شود بی شك نقش موثری در پیشگیری دارد.
جای خرسندی است كه مسئولان با راه اندازی پویش كنترل فشار خون در افراد بالای 30 سال گام مهمی در آموزش، اطلاع رسانی، كنترل و پیشگیری از این بیماری برداشته اند.

** شیوع بالای بیماری فشار خون در سمنان
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان این كه بر اساس آمار حدود 400هزار نفر از جمعیت بیش از 702 هزار نفری سمنان را افراد بالای 30 سال تشكیل می دهد، گفت: با توجه به جمعیت بالای 30 سال استان، شیوع بالای بیماری فشار خون در استان سمنان دور از انتظار نیست.
«نوید دانایی» با بیان این كه بالا بودن جمعیت سالمندی در سمنان یكی از عوامل بالا بودن شیوع فشار خون در این استان است، افزود: سبك زندگی و تغذیه در كنترل فشار خون مهم و موثر است.
وی تاكید كرد: همه افراد بالای 30 سال حداقل یك بار باید فشار خون خود را كنترل كنند چرا كه كنترل فشار خون راهكاری موثر در پیشگیری از بروز دیگر بیماری هاست.
او افزود: بیشتر افراد از مبتلا بودن خود به بیماری فشار خون آگاه هستند، اما در درمان و تداوم درمان اهتمام ندارند و این مساله نگران كننده است و رفع این فرهنگ اشتباه نیازمند آموزش، اطلاع رسانی و كمك رسانه است.

**یك سوم جمعیت كشور فشار خون بالا دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: حدود یك سوم جمعیت بزرگسال كشور فشار خون بالا دارند و میزان شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
جعفر جندقی افزود: بیماری فشار خون در استان سمنان شیوع بالایی دارد و سمنان جزو استان های دارای شیوع بالای فشار خون در كشور محسوب می شود، اما به دلیل بالا بودن آگاهی مردم، از لحاظ دریافت درمان، شرایط مطلوب دارد.
وی ادامه داد: 30 درصد جمعیت بالای 30 سال استان به فشارخون مبتلا هستند كه از این تعداد 60 درصد از بیماری خود اطلاع ندارند و این بی اطلاعی از بیماری نگران كننده است.
به گفته وی، فشار خون بالا عامل ناتوان كننده در جامعه و زمینه ساز بروز بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی و عروقی، سكته قلبی و مغزی و بیماری های كلیوی است.

**شروع پویش كنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اضافه كرد: از 27 اردیبهشت جاری طرح غربالگری و مراقبت در زمینه بیماری فشار خون شروع می شود و نتیجه غربالگری مهر ماه اطلاع رسانی می شود.
جندقی از مردم خواست با شركت در این پویش نسبت به وضعیت جسمانی و سلامت خود آگاهی پیدا كنند و در صورت وجود بیماری با پیگیری درمان خود از ابتلای خود به بیماری های دیگر جلوگیری كنند.
وی ابراز داشت: افراد بالای 30 سال می توانند به سه روش در پویش كنترل فشار خون در استان سمنان شركت كنند، افراد واجد شرایط می توانند با مراجعه به مراكز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت یا تمام مراكز و پایگاه های ثابت درمانی و یا به صورت غیرحضوری و خوداظهاری و مراجعه به سامانه اینترنتی نسبت به ثبت فشار خون خود و شركت در پویش كنترل فشار خون شركت كنند.
جندقی خاطرنشان كرد: هدف از اجرای طرح كنترل فشار خون، شناسایی افراد احتمال ابتلا به فشار خون بالا، شروع مراقبت فشار خون در افراد دارای فشار خون بالا، افزایش نسبی آگاهی از عوامل خطر بروز فشار خون بالا و پیامدهای این بیماری و افزایش آگاهی بخشی به جامعه درباره اهمیت تشخیص و كنترل فشار خون است.
وی اظهار داشت: مصرف نمك، كم تحركی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار و الكل عامل بروز بیماری فشار خون بالا و سكته های قلبی، مغزی و مرگ از پیامدهای این بیماری است كه تلاش می شود در پویش كنترل فشار خون این نكته های مهم به افراد گوشزد شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: اطلاع رسانی و آموزش به مردم درباره سبك درست زندگی، اصلاح تغذیه و افزایش تحرك و ورزش نقش مهم در افزایش سلامت جامعه دارد.

**80 درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی معاینه دوره ای می شوند
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سمنان گفت: استان 114 هزار بیمه شده اصلی دارد كه 80 درصد این افراد معاینه دوره ای می شوند و در ضمن این معاینه ها، فشار خون افراد كنترل می شود.
اسماعیل غنیان افزود: اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی قشر زیادی از جامعه را تحت پوشش دارد و سعی می كند در اجرای موفق طرح كنترل فشار خون در استان سمنان كمك كننده باشد.

**سمن ها پل ارتباطی برای اطلاع رسانی به مردم در پیشگیری
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: پیشگیری نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است و سازمان های مردم نهاد ظرفیت خوبی برای اطلاع رسانی به مردم برای شركت در پویش كنترل فشار خون هستند.
امیر بینایی افزود: در پویش كنترل فشار خون باید آسیب سنجی و مطالعه صورت گیرد تا مشخص شود بیماری بیشتر در چه مناطقی شیوع دارد تا بتوان تصمیم راهبردی برای كنترل و پیشگیری بیماری گرفت.
وی با اشاره به جمعیت بالای كارمندی در استان سمنان، خاطرنشان كرد: می توان از ظرفیت خوداظهاری برای شركت در پویش كنترل فشار خون برای كارمندان دستگاه های اجرایی استفاده كرد.

**اقدامات پیشگیرانه از بیماری از دوران مدرسه آغاز شود
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان سمنان گفت: انجام اقدام های پیشگیرانه در ابتلا به بیماری های نظیر فشار خون بالا باید از دوران مدرسه و كودكی آغاز شود و مشكلات در ابتدا حل شود تا به سن بزرگسالی موكول نشود.
علیرضا حاجی قاسمی افزود: در هفته سلامت امسال بیش از 30 درصد همكاران فرهنگی از لحاظ فشار خون و دیابت مورد بررسی قرار گرفتند و تداوم و افزایش پوشش این كنترل های پیشگیرانه نیازمند هم افزایی با دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی است.

** استان سمنان حدود 30 مراقب سلامت تخصصی دارد
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان سمنان گفت: آموزش و پرورش این استان حدود 30 مراقب سلامت تخصصی دارد و این تعداد مراقب در برابر جمعیت دانش آموزی استان كافی نیست.
حاجی قاسمی خاطرنشان كرد: انجام اقدام های پیشگیرانه در حوزه سلامت در آموزش و پروش نیازمند كمك بیش از پیش دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان است.
به گزارش ایرنا، پیشگیری بهتر از درمان است و جامعه ای می تواند پله های ترقی را طی كند كه افراد جامعه در سلامت به سر ببرند و ارتقای سلامت جامعه در زمینه پیشگیری نیازمند آموزش و آگاهی بخشی است.
7342/6103/7408