تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان حفظ نباتات كشور از شروع عملیات مبارزه با ملخ مراكشی در سطح 25 هزار هكتار از اراضی نوار شمالی كشور خبر داد و گفت: اكنون عملیات مبارزه در استان های گلستان، اردبیل، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی در حال انجام است.

«سید محمدرضا میر» روز سه شنبه در گفت گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ملخی كه در نوار شمالی كشور دیده شده ملخ صحرایی نیست بلكه ملخ بومی كشور خودمان است.
وی اظهارداشت: ملخ مراكشی از دیرباز در كشور وجود داشته اما امسال به دلیل افزایش بارندگی ها و شرایط آب و هوایی در برخی استان های كشور ازدیاد پیدا كرده است.
به گفته وی، آفت ملخ مراكشی به اندازه ملخ صحرایی خطرناك نیست اما مبارزه با آن تا كنترل جمعیت ادامه می یابد.

* مبارزه با ملخ صحرایی در سطح بیش از 213 هزار هكتار عملیاتی شد
میر گفت: با حمله 143 دسته ملخ صحرایی به كشور از بهمن سال 97 تاكنون در سطح 213 هزار و 232 هكتار از مناطق آلوده با ملخ صحرایی در هشت استان جنوبی كشور مبارزه شده است.
وی افزود: مبارزه با این آفت در سطح 59 هزار و 460 هكتار در سیستان و بلوچستان ، 57 هزار و 50 هكتار در استان هرمزگان، 51 هزار و 241 هكتار جنوب كرمان، 25 هزار و 135 هكتار بوشهر،11 هزار و 387 هكتار خوزستان، 5 هزار و 800 هكتار كرمان، سه هزار و 100 هكتار استان فارس و 60 هكتار استان خراسان جنوبی عملیاتی شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مبارزه با این ملخ به شكل هوایی و زمینی در عرصه های منابع طبیعی و كشاورزی در حال انجام است.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات افزود: به تازگی تعدادی از نمایندگان فائو ( سازمان خواربار ملل متحد) در ایران و كشورهای اطراف برای بررسی علل هجوم ملخ صحرایی در ایران حضور پیدا كرده بودند كه پس از ارزیابی نتایج آن را اعلام می كنند.
به گزارش ایرنا، براساس پیش بینی سازمان خواربار كشاورزی ملل متحد (فائو) از هشتم بهمن‌ پارسال نخستین دسته‌ های ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد. تاكنون این ملخ در گروه‌های چند صد هزار تایی به استان های جنوبی ایران شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، كرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، كرمان، خراسان جنوبی و جنوب كرمان هجوم آورده اند.
اكنون هجوم ملخ صحرایی اراضی كشاورزی و منابع طبیعی بیش از 8 استان كشور را با مخاطره مواجه ساخته است.
هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.
اقتصام *9186 * 3063