تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳

مسكو - ایرنا- دستیار امور بین الملل رئیس جمهوری روسیه اعلام كرد كه ولادیمیر پوتین و مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا درباره وضعیت پیرامون ایران گفت وگو كردند.

به گزارش ایرنا، یوری اوشاكوف شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در سوچی پس از دیدار پوتین و پمپئو خاطرنشان كرد: در این دیدار موضوع برجام مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه همچنین به گفت وگوی دو طرف درخصوص موضوعات روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای ازجمله مساله لیبی، افغانستان، سوریه، بحران شبه جزیره كره و ثبات راهبردی و كنترل تسلیحات اشاره كرد.
اوشاكوف با بیان اینكه پوتین و پمپئو گفت وگوی خوب و مشروحی داشتند، اظهار داشت: دو طرف بر آغاز روند اصلاح روابط روسیه و آمریكا تاكید كردند.
وی خاطرنشان كرد كه رئیس جمهوری روسیه و وزیر امور خارجه آمریكا درباره پیمان استارت-2 هم تبادل نظر كردند.
دستیار پوتین در همین حال بر آمادگی طرف روسی برای مذاكره با آمریكا درخصوص پیمان استارت-2 و موضوعات ثبات راهبردی (مسائل هسته ای و موشكی بین المللی) تاكید كرد.
اوشاكوف خاطرنشان كرد: در دیدار پوتین و پمپئو دو طرف بر علاقه مندی متقابل برای بهبودی روابط و گرمتر شدن تدریجی مناسبات دو كشور تاكید كردند.
وی افزود: تحقیقات رابرت مولر دادستان ویژه نشان داد كه روسیه هیچ مداخله ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا نداشته و اینك فرصت خوبی برای گفت وگو بوجود آمده است.
به گفته دستیار پوتین، دو طرف برای ادامه مذاكرات در سطح وزارت خارجه دو كشور توافق كردند.
اوشاكوف همچنین به امكان دیدار پوتین و ترامپ در حاشیه اجلاس سران بیست كشور صنعتی در اوزاكا ژاپن اشاره كرد.
وی این را نیز گفت كه پمپئو هیچ پیامی از ترامپ برای پوتین نداشت.
دیدار رئیس جمهوری روسیه و مایك پمپئو حدود یك ساعت و در اقامتگاه رئیس جمهوری روسیه در سوچی به نام بوچاروف روچی برگزار شد.
رسانه های روسیه گزارش داده اند كه پمپئو سه ساعت برای دیدار با پوتین كه به آستراخان سفر كرده بود، منتظر ماند.
پیش از این دیدار نیز دمیتری پسكوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت كه پوتین سیاست فشار آمریكا بر ایران را غیرموثر می داند و معتقد است كه هیچ نتیجه ای نمی دهد و برعكس این سیاست، روند حل و فصل مساله را به بن بست می كشاند و به قابلیت كسب توافق طرف ها كمكی نمی كند.
اروپام*391*1346**