به گزارش ایرنا، امروز كه به مناسبت 27 اردیبهشت روز ارتباطات نگاهی به توانمندی روابط عمومی ها به عنوان زیر شاخه ارتباطات نگاه می كنیم با وجود تحولات عظیم دراین صنعت بویژه بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات هنوز روز آمد نبودن این حرفه به عنوان یكی از چالش های پیش روی آنان است.
البته مسوولان بدانند كه هستی و تداوم حیات سازمان ها، منوط به ایجاد رابطه حداكثری با جامعه پیرامون است و این رابطه از طریق واحدی به نام روابط عمومی برقرار می شود كه بایستی به این صنعت وحرفه بها داده شود.
با توجه به این كه درعصر دنیای مجازی قرار گرفته ایم نیاز به پوست اندازی روابط عمومی ها و ورود به این عرصه است كه بتوانند ازدنیای سنتی به مدرن وارد شده و با مدیریت خود از بسیاری آسیب ها پیشگیری كنند.
در فضای واقعی و وضعیت سنتی، رسانه اعم از دیداری، شنیداری و مكتوب نقش واسطه میان روابط عمومی و مخاطبان را بازی می كند و این عنصر واسطه بطورغالب بین یك فرستنده پیام (روابط عمومی) و جماعتی از گیرندگان قرار می گیرد.
در مواقع بحران، عامل بازدارنده زمان، فرایند مدیریت بحران در روابط عمومی ها را تحت تاثیر منفی قرار می داد، اما در فضای مجازی یك كلیك امكان مدیریت بحران را برای روابط عمومی ها فراهم می كند، آن هم در شرایطی كه با حداكثر مخاطبان در نقاط مختلف دنیا می توان ارتباط برقرار كرد.
در دنیای مجازی، واقعیت به شدت درمعرض خطر تحریف است واین همان هشداری است كه فیلسوفان پسامدرنی چون' بودریار' فرانسوی با طرح نظریه حاد واقعیت از آن یاد كرده است.
** به روز نبودن در فضای مجازی چالش اصلی روابط عمومی ها
یك استاد دانشگاه در حوزه روابط عمومی و روزنامه نگاری در هرمزگان گفت: امروزه كاركردهای تكنولوژی ها بر زندگی انسان، بر كسی پوشیده نیست و به روز نبودن برخی روابط عمومی های استان نیز با ورود فضای مجازی آن ها را با چالش هایی موجه كرده است.
سید رضا هاشمی زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: بخشی از فضاهای مجازی كه ادارات نیز می توانند از آن ها استفاده كنند شامل ارتباطاتی می شود كه بر پایه وب سایت، تارنما و پورتال ها تعریف شده است.
وی خاطرنشان كرد: با ظهور ابزارك ها و اپلیكیشن های تلفن همراه این فضا گسترش پیدا كرد تا نسل قدیمی پیامك ها پشت سر گذاشته شود.
این جامعه شناس ارتباطات بیان داشت: اكنون همه روابط عمومی های هرمزگان در فضای مجازی فعالیت ندارند اما باید به این جایگاه برسند كه از این امكانات در مسیر كاركردها، تشریح وظایف و مسوولیت درون و برون سازمانی استفاده كنند.
دانش آموخته رشته ارتباطات و مولف كتاب عصر مجازی عنوان كرد: برخی از روابط عمومی ها نیز پورتال هایی برای سازمان خود راه اندازی می كنند كه بعد از مدتی به صورت راكد مانده و به روز رسانی نمی شود و در موقعیت بحران نمی توانند جلوی شایعات در فضای مجازی را بگیرند.
وی معتقد است: روابط عمومی هایی كه از نرم افزاهای، واتساپ، اینستاگرام و تلگرام (قبل از فیلتر شدن) استفاده می كنند به روز هستند و در اطلاع رسانی نقش موثری برمخاطبان خود می گذارند.
این استاد دانشگاه در حوزه ارتباطات اظهارداشت: روابط عمومی هایی كه در فضای مجازی مشاركت بیشتری دارند بطورعمده به نسل دوم روابط عمومی های الكترونیك و دیجیتال در دنیا معروف هستند كه ارتباط را آسان تر می كنند.
وی تاكید كرد: شورای هماهنگی روابط عمومی ها، نقش مهمی در حضور فعال روابط عمومی ها بر فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های پیام رسان فوری گوشی های همراه دارد.
مولف كتاب عصرمجازی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: استفاده از نیروهای جوان و توانمند با بینش كارآمد باید مورد توجه مدیران برای مسوولیت روابط عمومی یك سازمان قرار گیرد زیرا نقش نیروی انسانی با سواد و خلاق در به روز شدن جایگاه ارتباط عمومی بسیار موثر است.
هاشمی زاده ابراز داشت: بسیاری از روابط عمومی ها به دلیل نبود نیروی متخصص، مورد توجه مدیرهای بالا دستی خود قرارنمی گیرند و در نتیجه با داشتن تجهیزات اندك روابط عمومی راكد و ساكت می شوند.
وی با اشاره به اینكه جزیره ای عمل كردن اطلاع رسانی می تواند شرایط یك جامعه را به خطر بیاندازد ادامه داد: همچنین فعالیت های گروهی روابط عمومی ها در صورت بروز بحران در كشور می تواند به مدیریت آن كمك و از بسیاری اتفاقات و شایعه ها جلوگیری كند.
این مدرس دانشگاه با بیان این كه مدیران در ایجاد یك روابط عمومی كارآمد و به روزنقش موثری دارند گفت: دیدگاه برخی از مدیران به روابط عمومی سازمانشان به گونه است كه آن را واحدهای هزینه ساز می دانند و در ساختار بودجه ای بهایی داده نمی شود كه این یك چالش بزرگ برای روابط عمومی ها تلقی می شود.
** انتشار اخبار غیر موثق آفتی در فضای مجازی
سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل استانداری هرمزگان نیز خاطر نشان كرد: انتشار شایعات و اخبار غیر موثق مهمترین آفت فضای مجازی بوده كه گاهی تاثیرگذاری آن بیش از رسانه های رسمی است.
فاطمه ركن الدینی در گفت وگوبا ایرنا افزود: فضای مجازی هر چند بسیاری از هزینه های مادی روابط عمومی را كاهش و سرعت عمل را افزایش داده، اما در پشت این صفحات مجازی افرادی هستند كه با اهداف شوم شاید یك سازمان را مورد حمله و نقد غیر منصفانه قرار دهند.
وی بیان داشت: نبود دروازه بان اخبار در فضای مجازی باعث شده مخاطبان تمایل بیشتری برای پذیرش این گونه مطالب از كانال های مجازی داشته باشند.
دبیر هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های هرمزگان خاطرنشان كرد: امروزه وجود گوشی های هوشمند می تواند علاوه بر فرصتی برای روابط عمومی ها، تهدیدی برای انتشار شایعات نیز باشد.
رییس انجمن روزنامه نگاران هرمزگان عنوان كرد: با لزوم برقراری ارتباط بین رسانه های سنتی و مدرن، ماموریت های سازمانی و ضرورت بازنگری در رویكردها و به روزرسانی فعالیت ها دوچندان شده است.
وی ادامه داد: همانطور كه فن آوری به طور مداوم ارتقا یافته و اطلاعات از طریق هوش مصنوعی به اشتراك گذاشته می شود، استراتژی های روابط عمومی نیز می تواند شامل محتوای چند رسانه ای قابل جستجو باشد.
مدیرمسوول مجله اقتصادی تجارت جنوب گفت: اگر بخواهیم در دنیای امروزحرفی برای گفتن داشته باشیم، اعتماد عمومی را نسبت به سازمان خود جلب كنیم و بر تعداد مخاطبانمان افزوده شود باید بین رسانه های مدرن و سنتی تعامل برقرار كنیم.
ركن الدینی اضافه كرد: یك مدیر روابط عمومی كه پیچیدگی های ماموریتی دستگاه خود را نشناسد، اطلاعات كاملی از دنیای بیرون نداشته باشد و داشته های خود را در ارتباطات انسانی و اجتماعی به روز نكند در این عرصه موفق نخواهد شد.
** استفاده از رسانه های نوین اطلاع رسانی ویژگی روابط عمومی فعال
مدیر روابط عمومی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: استفاده از رسانه های نوین اطلاع رسانی، ویژگی های یك روابط عمومی فعال و پویا است كه البته بستر چنین فضاهایی برای اطلاع رسانی رسمی طراحی نشده است.
مهدی نیرومند در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: دنیای مجازی هم اكنون فضای غالب اطلاع رسانی مردم و جامعه محسوب می شود كه علت آن دسترسی آسان به اطلاعات است.
وی اظهار داشت: بسیاری از اطلاعات در فضای مجازی موثق نیست اما به دلیل سرعت بالا و استقبال مردم از این تكنولوژی، نهادهای رسمی نیز اقدام به اطلاع رسانی در این عرصه كرده اند.
مدیر روابط عمومی اداره كل فرهنگ و ارشاد هرمزگان خاطرنشان كرد: نتایج اطلاع رسانی در فضای مجازی مزیت و معایب قابل توجهی دارد كه در صورت نبود شیوه ای صحیح، نقطه قوتی برای سازمان نخواهد داشت بلكه آسیب های آن بیشتر خواهد شد و سازمان را به حاشیه و درگیری می كشاند.
وی ادامه داد: با توجه به این كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای جامعه هدف گسترده شامل، هنرمندان، اهالی فرهنگ و هنرو گروه های رسانه ای می باشد، واجب است برای تسریع در اطلاع رسانی از فضای مجازی بهره گیرد.
نیرومند بیان كرد: فضای مجازی دارای ظرفیت هایی می باشد كه اگر با آگاهی پیش برود، برای سازمان سودمند است.
** نبود نیروی متخصص و كمبود تجهیزات مشكل بزرگ روابط عمومی های هرمزگان
مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، نبود نیروی انسانی متخصص و كارآزموده و در اختیار نداشتن امكانات و تجهیزات لازم را از بزرگترین مشكلات روابط عمومی های هرمزگان دانست.
سعید خادمی پور افزود: این گونه از مشكلات فعالیت در حوزه روابط عمومی را كه با دشواری های بسیاری روبرو است، بیش از پیش سخت می كند.
وی ادامه داد: بر همین اساس انتظار می رود عزمی جدی برای رفع این كاستی ها ایجاد شود تا فعالان در روابط عمومی امكان ایجاد فعالیت های خود را به درستی داشته باشند.
عضو هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های هرمزگان تصریح كرد: روابط عمومی های استان هرمزگان با وجود محدودیت هایی كه دارند تلاش كرده اند تا ارتباط موثری با رسانه های استانی و كشوری برقرار كنند.
خادمی پور با اشاره به این كه این واحد ارتباطی باید طرف اعتماد جامعه باشد افزود: ركن اصلی در تحقق چنین هدفی، بیان حقیقت است زیرا بدون شك در هر مجموعه ای كاستی هایی وجود دارد.
وی یاد آور شد: استفاده از ابزار رسانه توسط روابط عمومی مزیت های بسیاری دارد و افزایش سرعت، گستردگی بیشتر، تداوم و نظم در انتشار، فراگیری مخاطبان و دسترسی آسان تر به اخبار را به دنبال دارد.
** بقای روابط عمومی ها با حضور در فضای مجازی
واحد روابط عمومی به عنوان مجموعه ای ارتباطی نه تنها از تغییرات دور نیست، بلكه برای بقا و بالندگی سازمان خود، بیش از سایرین نیازمند یادگیری قواعد حاكم بر فضای مجازی است.
صرف نظر از این قضاوت ها، در نگاه عقلایی، می توان ویژگی ها و صفات مطلوب این فضا را شناسایی كرد و از آنها بهره مطلوب برد.
روابط عمومی ها ناگزیر از سرمایه گذاری های آنلاین هستند تا بتوانند در فضای مجازی برای مخاطبان خود پیام های مناسب تولید كنند، به ابهام ها و نیازهای آنان به سرعت پاسخ گویند، امكان ایجاد تماس های سریع و بی واسطه را بین مخاطبان سازمان فراهم كنند، در زمان بحران بطورسریع وارد عمل شوند و از این بستر برای تامین اهداف و نام سازمان بهره ببرند.
9944 / 6048
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
بندرعباس- ایرنا- دردنیای امروز كه انتقال اطلاعات لحظه ای شده و رسانه های رسمی جای خود را به رسانه های غیر رسمی و شبكه های اجتماعی داده اند روابط عمومی با وجود قدمت طولانی هنوز نتوانسته با فن آوری های جدید همراه كنند.