طرح نوسازی تاكسیهای فرسوده از بهمن سال 1394 طی یك همكاری مشترك میان سازمان مدیریت و برنامه، بانكهای عامل، وزارت كشور و گمرك آغاز شد.
در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالكان تاكسیهای فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی گواهی های اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت می شد.
همچنین پنج میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالك تاكسی فرسوده لحاظ می شد و به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات به آنان داد میشد و باقی وجه را مالك تاكسی فرسوده پرداخت می كرد كه در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می شد.
این طرح از زمان اجرا چند مرتبه متوقف شد و دوباره ادامه یافت. اوج توقف این طرح بهمن سال 1396 بود كه دلیل آن طلبكاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی تاكسیهای فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد سال گذشته با حركتی كند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانیهای شهری كشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت كه این موضوع باعث شده است گمرك معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شركت خودروساز نیز پیش فاكتور صادر نكند و در حقیقت میتوان گفت اعتباری كه هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاكسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمیدهد.
این توقف تا اوایل سال 97 ادامه داشت تا اینكه در خرداد همان سال زمزمههایی به گوش رسید كه قرار است شركت خودروساز صدور پیش فاكتور را برای تعویض تاكسیهای فرسوده آغاز كند؛ بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار كندی را طی كرد.
سایه مشكلاتی كه در زمینه تحریم و تغییرات ارزی در چندماهه اخیر پیش آمد، بر سر طرح نوسازی تاكسی های فرسوده نیز سنگینی كرد و در عمل طرح نوسازی تاكسی ها دوباره متوقف شد.
گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو كه هر روز شاهد بالاتررفتن آن هستم، موجب شده است كه خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هر روزه قیمت آن برای تحویل تاكسی های نو كوتاهی كند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف این طرح باشیم. طرحی كه در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی را ایفا می كند و با نوسازی ناوگان تاكسیرانی به خصوص در كلان شهرها می تواند به كاهش آلودگی هوا كمك كند.
* قرار بود 90 هزار تاكسی نوسازی شود
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی بانكها، گمرك و شركت خودروساز و همچنین اتحادیه تاكسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند.
وی خاطرنشان كرد: برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی قرار شد كه 90 هزار تاكسی نوسازی شود و در این زمینه بانك های ملت، تجارت و پارسیان عهدهدار واگذاری تسهیلات 20 میلیون تومانی شدند.
ضامنی ادامه داد: به مرور كه طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانكی مشكلاتی به وجود آمد كه در نهایت به توقف طرح نوسازی تاكسی ها منجر شد.
وی گفت: خدمات گمرك بسیار مهم است، چرا كه در فرایند نوسازی خودروهای فرسوده مراكز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را كه به ارزش پنج میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرك از بودجه كشوری كارسازی می كند و پنج میلیون تومان هم از خود متقاضی كسر می شود و به این ترتیب خودروساز هم می تواند از تخفیفات گمركی در این زمینه برخوردار شود.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان تاكسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینكه از ابتدای سال 95 دوباره این طرح شروع و قرار شد كه با حجم 186 هزار دستگاه تاكسی كه به سن فرسودگی 10 سال بر اساس قوانین موجود مصوبه هیات وزیران رسیده بودند، این نوسازی انجام شود.
ضامنی تصریح كرد: در این مسیر انباشت فرسودگی تاكسی ها و همچنین اعتباراتی كه برای بخش گمرك و نوسازی در نظر گرفته شده بود، با هم تناسب نداشت.
* نوسازی چندین بار متوقف شد
وی ادامه داد: خودروساز طلبكار بود. این انباشت بدهی وقفه ای را در روند اجرای طرح نوسازی تاكسی ها ایجاد كرد و روند نوسازی تاكسیها كند شد.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشوری اعلام كرد: سال گذشته شاهد بودیم كه به واسطه وقفه ایجاد شده پیش بینی هایی كه در این طرح انجام شده بود، تحقق پیدا نكرد و چندین بار این طرح متوقف شد.
ضامنی گفت: دو عامل موجب توقف طرح نوسازی خودروها در سال 1396 در بهمن ماه بود. در آن زمان 110 میلیارد تومان به خودروساز بدهكار بودیم در نهایت در سال 97 بدهی گمرك به شركت خودروساز توسط سازمان برنامه و بودجه كارسازی شد و مبلغ 110 میلیارد تومان معوقات تا پایان سال 96 پرداخت شد.
* قیمت خودو 2 برابر شد
وی ادامه داد: در حال حاضر در سال 98 با شرایط كنونی و تحریم ها و تورم، قیمت خودرو 2 برابر و این موضوع موجب شده است كه نوسازی ناوگان تاكسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاكراتی شده است و در جمع بندی كه داشتیم قرار شد كه امسال 10 هزار تاكسی از این طریق نوسازی شوند.
ضامنی خاطرنشان كرد: شركت خودروساز (ایران خودرو) در پیش نویس تفاهم نامه ای كه داریم برای تحویل این 10هزار خودرو به تاكسیرانی برای نوسازی مشكلی ندارد، اما قیمت بالا رفته و در عمل رانندگان تاكسی متقاضی برای نوسازی توان خرید خودرو با قیمت های جدید را ندارند.
وی افزود: تحویل 10هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی نسبت به فرسودگی تاكسی ها بسیار اندك است، چراكه تا پایان امسال 194 هزار تاكسی به سن فرسودگی می رسند.
* 20 میلیون تسهیلات برای نوسازی تاكسی ها كافی نیست
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری گفت: 20 میلیون تسهیلات برای نوسازی تاكسی ها كافی نیست، با بانك ها در حال مذاكره هستیم كه تسهیلات اعطایی به 40 میلیون تومان افزایش یابد و متناسب با افزایش رقم نیز شرایط پرداخت باید تغییر كند.
وی اعلام كرد: در حال حاضر برای امسال شركت سایپا دیگر مشمول تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی نیست.
ضامنی گفت: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاكسیرانی از سال 94 تا پایان سال گذشته در مجموع 65 هزارخودرو نو برای نوسازی تاكسی ها تحویل داده شده است.
وی تاكید كرد: اگر تمهیدات لازم از جمله افزایش میزان تسهیلات با شرایط آسانتر پرداخت اقساط فراهم نشوند، بخش عمده ای از رانندگان تاكسی ها توانایی ادامه روند نوسازی خودرهای خود را نخواهند داشت.
اجتمام*2181*1834
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری گفت: برنامه نوسازی ناوگان تاكسیرانی بعد از چند سال توقف، امسال با نوسازی 10 هزار تاكسی بار دیگر آغاز می شود.