تهران - ايرنا - رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت كه اين دانشگاه از هر پيشنهاد همكاري مشترك كه مقوّم آموزش بوده و در اشتغال جوانان مؤثر باشد، استقبال مي كند.

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه آزاد، محمد مهدي طهرانچي در ديدار با حميدرضا طيبي رئيس جهاد دانشگاهي گفت: جهاد دانشگاهي قبل از شكل‌گيري مباحث فناوري، يك محيط خلق فناوري بود.
وي با بيان اينكه دانشگاه وقتي از غرب وارد ايران شد، يك محيط آموزشي بود، گفت: ما تنها يك وجه دانشگاه كه آموزش بود را وارد كشور كرديم و سازمان فناوري را به كشور نياورديم. جهاد دانشگاهي تلاش جهادگونه نسل جوان براي شكل‌گيري دو وجه «سازمان فناوري» و «سازمان اجتماعي» دانشگاه بود.
رئيس دانشگاه آزاد با بيان اينكه هسته دانشگاه، دانش و فرهنگ و پوسته آن اقتصاد، فناوري و اجتماع است، اظهار داشت: ما فقط هسته دانشي دانشگاه را به كشور آورديم، اما تلاش‌هاي جوانان پس از انقلاب اسلامي بر اين اساس بود كه وجه فناوري، اقتصادي و اجتماعي در دانشگاه شكل بگيرد.
طهرانچي با بيان اينكه جدا كردن جهاد دانشگاهي از دانشگاه اتفاق بدي بود كه رخ داد، گفت: در سير تفكر دانشگاه مفاهيمي مانند مركز رشد، پارك علم و فناوري و ارتباط صنعت با جامعه خلق شد كه همه اين مفاهيم در جهاد دانشگاهي وجود داشت و جدا كردن دانشگاه و جهاد دانشگاهي، ضربه‌اي به آموزش عالي كشور بود. در واقع آموزش عالي كشور مي‌توانست پوياتر عمل كند، اگر جهاد دانشگاهي را در درون خود حفظ مي‌كرد.
عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد با بيان اينكه پس از 20 سال محيطي مانند مركز رشد را در دانشگاه راه‌اندازي كرديم، تصريح كرد: اين مراكز هيچ تفاوتي با جهاد دانشگاهي در سال 1360 ندارد. در واقع انقلاب اسلامي در ابتداي راه خود، اين موضوع را خلق كرده و نام آن را جهاد دانشگاهي گذاشته بود. اين حركت درون‌زا اگر تقويت مي‌شد، مي‌توانست كاملاً بالنده باشد.
وي با اشاره به اينكه دانشگاه آزاد خلق يك نظام آموزشي گسترده بود، اظهار داشت: همزمان كه اروپا در دهه 70 ميلادي به سمت آموزش گسترده پيش رفت، دانشگاه آزاد اسلامي نيز كه در دهه 80 ميلادي تأسيس شد، همان مدل گسترده غرب را دنبال مي‌كرد تا دانش را اجتماعي كند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه دانشگاه آزاد ، دانشگاهي كلاس ‌محور و اساساً يك شبكه اجتماعي مردمي بود، گفت: ملاحظه‌هاي فناوري در اين دانشگاه جدي نبود. دانشگاه آزاد يك شبكه اجتماعي بود كه مردم آن را ساخته بودند و امروز داراي 523 واحد، مركز و آموزشكده، 703 مدرسه، 60هزار كارمند و عضو هيأت علمي است.
دانام**9491**1601**