اصفهان- ایرنا- یكی از پایه گذاران خانه ریاضیات اصفهان گفت: روش های غیر مفهومی و تِستی آموزش ریاضی در مدارس باعث شد تا دانش آموزان از لذت این درس، محروم بمانند.

علی رجالی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در سال های اخیر، شاهد افت نسبی دانش ریاضی در میان دانش آموزان و كاهش تقاضا و رغبت آنها برای ورود به رشته های مرتبط با این درس در دانشگاه مواجه هستیم.
وی اظهارداشت: بطور یقین نباید از دانش آموزانی كه ریاضی را بیشتر به صورت گزینه های تستی برای آزمون كنكور فرا می گیرند، انتظار داشت كه این دانش را بصورت مفهومی و اصولی یاد گرفته باشد.
رجالی با تاكید بر این كه این بی توجهی در آموزش ابتدایی دیده می شود، تصریح كرد: معلمان باید انگیزه، كیفیت و خلاقیت كافی برای آموزش ریاضی را داشته باشند زیرا افرادی می توانند دانش آموزان ریاضیدان پرورش دهند كه خودشان خلاق باشند.
این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه كرد: اگر در جذب معلمان به این مسائل توجه شود با مشكل افت ریاضی در بین دانش آموزان مواجه نمی شویم.
رجالی ادامه داد: از طرفی توانمندی های ریاضیدانان و دانش آموختگان رشته های دانشگاهی مرتبط با ریاضی در انجام كارهای مختلف برای مسوولان و كارآفرینان مشخص نیست و مغفول مانده است.
وی تاكید كرد: اگر توانمندی ریاضیدانان در عرصه های مختلف از برنامه ریزی گرفته تا امور صنعتی و بانكی، مشخص و به آن توجه شود، وضعیت دانش ریاضی در كشورمان بهبود می یابد.
عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان با اشاره به این كه بدلیل شناخت ناكافی از توانمندی های ریاضیدانان، بازار كار مناسبی برای آنها در كشور وجود ندارد، تصریح كرد: در دانشگاه فرهنگیان برنامه ریزی چندانی برای این موضوع وجود ندارد و از طرفی دانش آموختگان رشته های علوم پایه نمی توانند معلم شوند.
وی خواهان توجه جدی به آموزش مفهومی ریاضی بویژه در دوران ابتدایی شد و برگزاری آزمون های تستی و كنكوری را معضل جدی در این موضوع دانست.
رجالی یكی از اهداف خانه ریاضیات اصفهان را تغییر روش های تدریس ریاضی در مدارس عنوان و اضافه كرد: اما كنكور و مسائل وابسته به آن اجازه نمی دهد كه این قبیل فعالیت ها در كشور، رونق بگیرد.
به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش، تعداد دانش آموزانی كه در رشته ریاضی تحصیل می كنند در سال های اخیر در مقایسه با تجربی، كاهش یافته است.
بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش، 18درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، 35درصد دانش‌آموزان در رشته انسانی و 47 درصد دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌ كنند.
تحقیقی كه از سوی خانه ریاضیات اصفهان انجام شد نشان می دهد كه نمره درس ریاضی در میان داوطلبان گروه ریاضی كنكور سراسری برای ورود به دانشگاه ها از سال 80 تا 93 روند نزولی داشته است.
3011/6026/