مشهد- ايرنا- مدير كل دفتر فني، امور عمراني، حمل و نقل و ترافيك استانداري خراسان رضوي گفت: پنج پروژه ريلي بين شهري اين استان و خطوط دوم و سوم قطار شهري مشهد در حال اجراست.

مهدي سالياني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پروژه خط آهن خواف - هرات در چهار قطعه و به طول 193 كيلومتر مي باشد كه شهر هرات افغانستان را به شبكه ريلي ايران متصل مي كند.
وي اظهار داشت: دو قطعه از اين پروژه به طول 77 كيلومتر ازخواف تا مرز افغانستان در خاك ايران قرار دارد كه آماده بهره برداري است و از دو قطعه ديگر كه در خاك كشور افغانستان واقع شده، قطعه سوم از مرز ايران تا ايستگاه جنو در داخل افغانستان به طول 68 كيلومتر توسط پيمانكار ايراني در حال ساخت مي باشد.
وي از پيشرفت 81 درصدي قطعه سوم اين پروژه خبر داد و گفت: قطعه چهارم و پاياني اين خط آهن مهم از ايستگاه جنو تا شهر هرات نيز 48 كيلومتر طول دارد كه ساخت آن در تعهد كشور افغانستان مي باشد ولي تاكنون هيچ اقدام اجرايي در اين زمينه صورت نگرفته است.
سالياني به طرح اتصال ريلي مشهد به زاهدان اشاره كرد و افزود: براي اتصال اين دو شهر يك مسير آفرعي از راه آهن مشهد - بافق در محل ايستگاه يونسي (در 15 كيلومتري شهر بجستان) منشعب و خط آهن را به شهر گناباد مي رساند كه طول اين قطعه 48 كيلومتر است و زيرسازي آن در حال انجام مي باشد.
وي اظهار داشت: با ادامه راه آهن از گناباد به بيرجند و زاهدان، شهرهاي مشهد و زاهدان از طريق اين مسير ريلي به هم متصل مي شوند.
وي گفت: اين پروژه مهم و ترانزيتي مشهد، سرخس و آسياي مركزي را به زاهدان و بندر اقيانوسي چابهار متصل مي كند.
سالياني اتصال شهر سبزوار به شبكه ريلي كشور از طريق خط 48 كيلومتري را ديگر پروژه ريلي در دست ساخت عنوان كرد و افزود: اين طرح نيز همچون طرح هاي قبلي توسط شركت توسعه زير ساختهاي حمل و نقل كشور انجام مي شود و تاكنون 20 درصد پيشرفت داشته است.
وي به اتصال مرز و گمرك دوغارون به شبكه ريلي كشور اشاره كرد و اظهار داشت: براي اين منظور ساخت خط آهن مشهد - فريمان - تربت جام - دوغارون به طول 220 كيلومتر توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در حال اجراست.
وي گفت: هم اكنون قطعه نخست اين پروژه به طول 44 كيلومتر از ايستگاه شهيد مطهري در نزديك روستاي سنگ بست مشهد تا فريمان با 15 درصد پيشرفت در حال انجام است.
سالياني افزود: تداوم ساخت اين خط آهن نيازمند تامين اعتبار مي باشد كه در ساليان اخير به مشكل اصلي پروژه هاي عمراني استان تبديل شده است.
وي ادامه داد: شركت عمران شهر جديد گلبهار نيز احداث خط آهن مشهد - چناران به طول 46 كيلومتر را در دست اجرا دارد كه تاكنون 35 درصد پيشرفت داشته است.
وي به ساخت و توسعه خطوط دوم و سوم قطار شهري مشهد نيز اشاره كرد و گفت: اين خطوط نيز توسط شهرداري مشهد در حال ساخت مي باشد كه خط دوم 86 درصد و خط سوم نيز 10 پيشرفت دارد.
طول شبكه ريلي در استان خراسان رضوي هزار و 500 كيلومتر مي باشد كه 45 ايستگاه زير نظر ادارات كل راه آهن خراسان و شرق را به يكديگر متصل مي كند.
در حال حاضر بالغ بر 13 ميليون مسافر و هشت ميليون تن بار داخلي و بين المللي به وسيله اين شبكه ريلي به صورت درون و برون استاني جابه جا مي شوند.
3221 / 6053