بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات است. امروزه ارتباطات نقشی حیاتی در دوام و بقای سازمان ها داشته و سازمانی موفق تر است كه با استفاده از ابزار و فنون نوینِ ارتباطی و اطلاعاتی، نقش خود را در جامعه پررنگ تر كند روابط عمومی ها به عنوان یك ابزار مدیریتی، حلقه ارتباط بین مدیران، كاركنان و جامعه هستند.
كار روابط عمومی كار دل است. سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر. مراسمی كه برپا می شود وقتی همه آرام روی صندلی هایشان به چیزی جز برنامه ها توجهی ندارند، قلب توست كه با سرعتی مضاعف در سینه می تپد و نگران لحظه لحظه اجرای برنامه هستی، وقتی همه در حال ترك محل برگزاری برنامه هستند، این تو هستی كه در ذهنت نقاط ضعف را یادآوری می كنی؛ داشتن دغدغه ی برگزاری گردهمایی ها، شركت در نمایشگاه و یا برپایی مراسم مختلف، مرور كنداكتور، استرس دریافت به موقع بروشورهای چاپی، بنر و استند و نصب به موقع در محل مناسب مراسم، پیگیری های تلفنی ایاب و ذهاب میهمانان، تنظیم صورتجلسات گزارش های مدیریتی، تولید و ارسال به موقع خبر و دریافت بازتاب آنها، به روزرسانی وب سایت و رصد ایمیل ها، شركت در مراسم سوگواری یا خوشحالی از دریافت خبری خوش و بسیاری نمونه های دیگر از این دست است كه روابط عمومی ها سكانداری آن را برعهده دارند.
اینجاست كه اگر عشق به كار نباشد تعهد و تخصص نباشد، نمی توان در این حوزه وارد شد. روابط عمومی ها نقش حیاتی و ارزنده ای را در پاسخگویی به اذهان عمومی و شفاف سازی افكار جامعه نسبت به رخدادهای درون سازمانی و آشكار ساختن سیاست ها و موضع گیری های سازمان بازی می كنند كه موفقیت در این عرصه بی شك وامدار علم، تخصص و تعهد كاركنان روابط عمومی است.
روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه ای است تا بار دیگر یادآور شویم، نمادهای توسعه یك جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات، روشن گری افكارعمومی، مردم داری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشاركت مردم است كه مأموریت انجام آن برعهده روابط عمومی سازمان ها است. امروزه نقش روابط عمومی ها در كمك به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیك یك سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الكترونیكی، از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی كه اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای كه موفقیت سازمان ها، ادارات و شركت ها و دوام شان در عرصه ها و فعالیت های تخصصی به عملكرد روابط عمومی های آنها وابسته است. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یكی از ابزارهای قوی مدیریت افكار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و كاركنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افكار جمعی دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی كه می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با كاركنان اقدام كند، بسیار حائز اهمیت است. آنچه اهمیت دارد این است كه كار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنكه محور اساسی كار روابط عمومی كسب منافع برای كل سازمان است نه برای شخصی كه در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و كاركردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه كرد. در این صورت است كه روابط عمومی می تواند در سازمان موفق عمل كند. زمانی كه از ارتباطات سخن به میان می آید، این بخش به طور كلی حمل و نقل و مخابرات، رسانه ها و روابط عمومی ها را نیز شامل می شود. در این زمینه دولت تدبیر و امید با وجود تنگناهای اقتصادی توانسته است در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای فعالیت های قابل توجهی داشته باشد. در این دولت رسانه های مكتوب توسعه یافت و بستر استفاده آزاد از تكنولوژی های نوین ارتباطی ایجاد شد. تلاش و فعالیت های دولت تدبیر در زمینه توسعه ارتباطات الكترونیك در سال های گذشته موفقیت آمیز بوده است. در این دوره دسترسی مردم جامعه به فناوری های نوین كه خود نمادی از دموكراسی و مردم سالاری محسوب می شود، افزایش یافت كه این امر به صورت محسوس و مشهود در فضای سیاسی و اجتماعی قابل لمس است. مردم و سازمان ها از خدمات الكترونیك با كیفیت تری بهره مند شده اند و بستر توسعه تجارت الكترونیك به وجود آمد اما هنوز روابط عمومی ها نتوانسته اند آنطور كه باید از این بستر استفاده كنند. بسیاری از اداره های كل روابط عمومی وزراتخانه ها به اندازه تلاش دولت و مسوولان وزارتخانه نتوانسته اند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و دولت الكترونیك را مستقر كنند. این امر موجب شده است كه هنوز مردم برای كارهای بسیار كوچك و پیش پاافتاده در خیابان ها و سازمان ها سرگردان شوند. روابط عمومی علم است و بایستی به كاركردهای حرفه ای و علمی آن توجه شود و مشاوران روابط عمومی و ارتباطات در سازمان ها به كار گرفته شوند.
برای بهبود و ارتقای كیفی روابط عمومی نخستین گام، حمایت مادی و معنوی تولید كنندگان علمی حوزه ارتباطات و روابط عمومی به شمار می رود كه البته در این زمینه هنوز هیچ ساز و كار مناسبی از طرف دانشگاه ها و دیگر نهادهای اجرایی طراحی نشده است. اقدام دوم، انتخاب و انتصاب مدیران تخصصی در عرصه كار حرفه ای روابط عمومی و ارتباطات محسوب می شود، مدیرانی كه از نظر اخلاقی بیش از منافع شخصی و سازمانی به منافع مردم توجه كنند و به دنبال احقاق حقوق جامعه باشند و در آخر، انتخاب راهبرد دولت الكترونیك است. در این صورت روابط عمومی هم كار مردم را بهتر انجام خواهد داد و هم به پیشبرد امور اقتصادی و اجتماعی جامعه بیشتر و بهتر كمك خواهد شد. به هر حال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در كشور با اجرایی شدن این توجهات می تواند گام های بلندی را در حركت رو به رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی در كشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می توان گفت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی می تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.
فرارسیدن این روز را صمیمانه به تمامی دست اندركارانِ سختكوشِ حوزه ی روابط عمومی تبریك و تهنیت می گوییم و برای آنان در این مسیر دشوار، حساس و مسئولیت آفرین آرزوی توفیق روزافزون داریم.
3028
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
سرمقاله روزنامه زعفران به بهانه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات با عنوان «توسعه جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات» به قلم دكتر محمود بستانی نوشته شد.