تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور گفت: به دلیل انباشت تاكسی های فرسوده طبق پیشنهادی قرار است خودروهای كاركرده جایگزین تاكسی های فرسوده شوند.

مرتضی ضامنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: راهكارهای متعددی برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی ارائه شده است و بر اساس تجربه ای كه در سال های گذشته برای ساماندهی مسافربران شخصی داشتیم، مسافربران شخصی كه تمایل به داشتن تاكسی داشتند و ثبت نام می كردند، در صورتی كه خودرو آنها تایید می شد، بعد از گذراندن مراحل اداری و تغییر رنگ، خودروهای آنها تبدیل به تاكسی شد.
وی ادامه داد: با توجه به انباشت تاكسی های فرسوده و مشكلات نوسازی ناوگان تاكسیرانی، یكی از پیشنهادهای ما این است كه از این تجربه برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی استفاده شود.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری گفت: در این پیشنهاد قرار است خودروهای شخصی كه كمتر از سه سال عمر و كمتر از 100 هزار كیلومتر پیمایش دارند و مورد تایید شورای ترافیك هستند، توسط رانندگان تاكسی خریداری و جایگزین تاكسی فرسوده شوند تا بعد از گذراندن مراحل اداری و تغییر رنگ وارد ناوگان تاكسیرانی شوند.
وی افزود: طرح نوسازی تاكسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال 1394 طی یك همكاری مشترك میان سازمان مدیریت و برنامه، بانك‌های عامل، وزارت كشور و گمرك آغاز شد. برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی قرار شد كه 90 هزار تاكسی نوسازی شود اما به مرور كه طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانكی مشكلاتی به وجود آمد و در نهایت گرانی بیش از اندازه خودرو به توقف طرح نوسازی تاكسی ها منجر شد.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری اظهار داشت: در شرایط كنونی كه به دلیل تحریم ها و تورم، قیمت خودرو 2 برابر شده و این موضوع موجب شده است كه نوسازی ناوگان تاكسیرانی متوقف شود، با این حال با ایران خودرو مذاكراتی شده است و در جمع بندی كه داشتیم قرار شد امسال 10 هزار تاكسی از این طریق نوسازی شوند.
ضامنی خاطرنشان كرد: شركت خودروساز (ایران خودرو) طبق پیش نویس تفاهم نامه ای كه داریم برای تحویل این 10 هزار خودرو به تاكسیرانی برای نوسازی مشكلی ندارد، اما قیمت بالا رفته و در عمل رانندگان تاكسی متقاضی برای نوسازی توان خرید خودرو با قیمت های جدید را ندارند.
وی افزود: همچنین تحویل 10 هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی نسبت به فرسودگی تاكسی ها بسیار اندك است، چرا كه تا پایان امسال 194 هزار تاكسی به سن فرسودگی می رسند.
ضامنی گفت: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاكسیرانی از سال 94 تا پایان سال گذشته در مجموع 65 هزار خودروی نو برای نوسازی تاكسی ها تحویل داده شده است.
وی تاكید كرد: این روش ها جوابگوی انباشت تاكسی های فرسوده نیست و اگر تمهیدات لازم از جمله افزایش میزان تسهیلات با شرایط آسانتر پرداخت اقساط فراهم نشوند، بخش عمده ای از رانندگان تاكسی ها توانایی ادامه روند نوسازی خودروهای خود را نخواهند داشت.
اجتمام*2181*1834