تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

تهران-ایرنا- رییس هیات مدیره مجمع تشكل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: امروزه فرصت جایگزینی استارت‌آپ‌ها با شركت‌هایی كه به دلیل تحریم ها از ایران رفتند، وجود دارد.

«افشین كلاهی» امروز (شنبه) درباره وضعیت استارت‌آپ‌ها در وضعیت تحریم به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: استارتاپ‌ها از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی كه عامل بزرگی در توسعه آنهاست، با مشكل مواجه شده‌اند.
وی با بیان اینكه عملا تعداد كمی از استارت‌آپ‌ها توانستند سرمایه‌گذاری خارجی جذب كنند، ادامه داد: از زمان امضای برجام تا خروج آمریكا از آن فرصت كوتاهی برای جذب سرمایه بود. در همین مدت محدود هم چند استارتاپ معروف توانستند سرمایه خارجی جذب كنند كه در حال حاضر این سرمایه‌گذاری به طور كامل قطع شده است.
به گفته رئیس هیات مدیره مجمع تشكل‌های دانش بنیان اتاق ایران، این استارت‌آپ‌ها همچنین به دلیل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به سرمایه گذاری جدید، برای تامین سرمایه داخلی هم با مشكل رو به رو شده‌اند.
كلاهی با اشاره به محدودیت استفاده استارت‌آپ‌ها از فناوری‌های خارجی عنوان كرد: یك استارتاپ خودش همه بخش‌های فناوری را تولید نمی‌كند و برای ارائه خدمت یا محصولش، از فناوری‌های دنیا استفاده می‌كند كه این بخش به علت تحریم‌ها محدود شده است.
وی با اعتقاد به اینكه شرایط تحریم فرصت‌هایی هم برای استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌كند، تصریح كرد: امروزه فرصت‌جایگزینی استارت‌آپ‌ها با شركت‌هایی كه از ایران رفتند وجود دارد، چرا كه جای محصولات و خدماتی كه شركت‌های خارجی در ایران ارائه می‌كردند و بازار فناوری ما نیاز به آن‌ها دارد، خالی است.
رئیس كمیسیون جوانان، كارآفرینی و كسب‌و‌كارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران ادامه داد: اكنون بخشی از استارت‌آپ‌ها به خصوص در حوزه پتروشیمی‌ها جای شركت‌های خارجی را گرفته‌اند؛ البته كه این شركت‌ها با چالش‌های زیادی در جذب سرمایه و تامین مواد اولیه رو به رو هستند.
كلاهی معتقد است شركت‌های قدیمی‌تر كه تجربه تحریم‌های گذشته را نیز داشته‌اند، راحت‌تر می‌توانند از شرایط كنونی عبور كنند و كمك‌حال اقتصاد كشور باشند.
اقتصام**4037**9189