سمنان- ايرنا- مسئول بهره برداري از سد شهيد شاهچراغي دامغان گفت: حجم آب اين سد در پي بارش و سيلاب هاي اخير به بيش از 17 ميليون متر مكعب افزايش يافت.

احمد يحيايي نيا عصر شنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: بارندگي و سيلاب هاي جاري شده از روستاهاي بالادست با ورود به رودخانه چشمه علي، به مجموعه سد دامغان سرريز شده و ذخيره اين سد را تقويت كرده است.
مسئول بهره برداري از سد شهيد شاهچراغي دامغان ادامه داد: از ابتداي سال 98 تا كنون با افزايش 700 سانتي متري تراز آب در اين سد، هفت ميليون متر مكعب آب وارد اين مجموعه شده است.
يحيايي نيا اظهار داشت: در حال حاضر حجم آب موجود در سد دامغان بيش از 17 ميليون متر مكعب است كه با توجه به رسوب موجود، حجم خالص سد حدود 14 ميليون متر مكعب برآورد مي شود.
وي با بيان اينكه اين مجموعه هم اكنون در تراز متوسط خود قرار دارد، خاطر نشان كرد: ميزان حجم سد دامغان در ارديبهشت سال گذشته 9 ميليون متر مكعب بود كه به لطف بارندگي هاي اخير بيش از هشت ميليون متر مكعب افزايش يافته است.
يحيايي نيا اضافه كرد: با توجه به بارش هاي فراوان و ميزان ذخيره آب موجود در سد، تا 2 سال آينده هيچ نگراني از بابت كمبود آب آشاميدني و كشاورزي وجود ندارد.
وي، سرريز آب چشمه علي را يكي از مهم ترين منابع تامين آب مجموعه سد شهيد شاهچراغي دامغان دانست و گفت: در حال حاضر دبي اين چشمه يك هزار و 200 ليتر بر ثانيه است كه نسبت به تابستان سال گذشته، بيش از 800 ليتر بر ثانيه افزايش يافته است.
مسئول بهره برداري از سد شهيد شاهچراغي دامغان تصريح كرد: با توجه به اجراي طرح ساماندهي رودخانه چشمه علي، افزايش دبي چشمه ها در نتيجه بارش ها، رسيدن حجم آب به حداكثر ظرفيت و سرريزشدن اين سد پيش بيني مي شود كه جاي نگراني نيست.
به گزارش ايرنا، مجموعه سد شهيد شاهچراغي دامغان با ظرفيت 21 ميليون متر مكعب در 10 كيلومتري شمال شهر دامغان قرار دارد؛ از اين سد 23 نهر شهر و روستا آبگيري مي كنند كه در فصل پاييز و بهار براي زراعت، در فصل تابستان و زمستان براي باغ ها و در تمام سال براي بخش آشاميدني بهره برداري مي شود.
2 هزار بهره بردار بخش كشاورزي از آب سد دامغان استفاده مي كنند.
9856/6103