ارومیه- ایرنا- فرماندار پلدشت سد كرم آباد را طرح طلایی اقتصاد مقاومتی كشور خواند و گفت: با حضور رییس جمهوری 2 طرح عمرانی شامل سد كرم آباد و تصفیه خانه و آب شیرین كن این شهرستان به زودی افتتاح می شود.

«مهران صفری» شامگاه یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 طرح دیگر شامل ایستگاه پمپاژ خط انتقال آب به 2 هزار و 90هكتار از اراضی دشت «زیدون» و گازرسانی به 33 روستای این شهرستان نیز در این سفر كلنگ زنی خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه عملیات اجرایی سد مخزنی كرم آباد توسط شركت آب منطقه آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید و در سال 1394 آغاز شد، افزود: برای احداث این طرح ارزشمند 670 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی هزینه شد.
وی ادامه داد: با آبگیری و بهره برداری از این سد و با توسعه كشت و صنعت در این منطقه برای 6 هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.
فرماندار پلدشت اضافه كرد: برای احداث و راه اندازی تصفیه خانه و آب شیرین كن شهرستان نیز از محل اعتبارات تملك دارایی های سرمایه ای، اعتبارات داخلی آب و فاضلاب شهری و مشاركت مالی سازمان منطقه آزاد ماكو 50 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینكه احداث این تصفیه خانه در دولت تدبیر و امید و در سال 1395 آغاز شد، اظهار داشت: با احداث این تصفیه خانه جمعیت 12 هزار نفری شهر پلدشت از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده و برای 20 نفر اشتغال ایجاد می شود.
به گزارش ایرنا سد كرم آباد كه هفته جاری در قالب طرح های توسعه منابع آب و خاك استان های مرزی توسط رییس جمهوری افتتاح می شود، از جمله طرح های طلایی در عرصه اقتصاد مقاومتی كشور به شمار می رود كه در مدت كمتر از سه سال با همت دولت تدبیر و امید اجرا شده است.
آذربایجان غربی از جمله استان های درگیر با معضل كم آبی و تغییر اقلیم است و در همین راستا به ذخیره آب های سطحی و زیرزمینی به ویژه در شمال و جنوب استان نیاز اساسی دارد.
بر همین اساس به جز حوضه آبریز دریاچه ارومیه كه سدسازی در آن با هدف احیای دریاچه ممنوع است، در شمال و جنوب استان طرح های سدسازی ارزشمندی به تازگی به بهره برداری رسیده یا آماده بهره برداری است كه سیلوه پیرانشهر، سردشت و كرم آباد پلدشت از جمله آنها به شمار می رود.
سد كرم آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است كه برای آبگیری آن، 20 كیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
13 سد شامل سدهای سیلوه پیرانشهر، بوكان، شهرچای ارومیه، حسنلوی نقده، مهاباد، ساروق تكاب، زولا و دریك سلماس، ماكو، شهید قنبری، آغ چای، ارس 2 و قیقاج در آذربایجان غربی وجود دارد.
7132/3072