بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: كم كاری مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی در زمینه های مختلف باعث می شود كه صف زندانیان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی یكشنبه شب در آیین جشن گلریزان خراسان شمالی در بجنورد بر پیشگیری از ورود مددجویان به زندان ها تاكید و اظهار داشت: اگر از انجام وظایف خود غافل نشویم با این حجم سنگین زندانی در زندان ها مواجه نخواهیم شد.
وی افزود: تعدادی از افراد هم اكنون در معرض خطر اعتیاد و دیگر مسائل و آسیبهای اجتماعی و به نوعی در صف انتظار زندان هستند.
وی اظهار داشت: این افراد بعضا از سنین پایین دچار مشكلات اجتماعی و اعتیاد می شوند كه اگر ما مسئولان وظایف خود را درست انجام دهیم این قشر از صف انتظار ورود به زندان خارج شده و به جمعیت سازنده جامعه تبدیل می شوند.
استاندار خراسان شمالی گفت: مسئولان باید كاری انجام دهند كه از ورود به زندان ها جلوگیری شود تا این مسئولیت سنگین در جامعه ایجاد نشود.
شجاعی بر ایجاد اشتغال در زندان ها تاكید كرد و افزود: مددجویان باید در زمان تحمل حبس، كسب و كار داشته باشند و مهارتی را بیاموزند تا در زمان آزادی دچار مشكل نشوند.
وی بر حمایت خانواده های زندانیان نیز تاكید كرد و گفت: این گروه ناخواسته دچار مشكلاتی شده اند و تاوان جرم دیگری را باید بپردازند.
رئیس كل دادگستری خراسان شمالی نیز به آموزه های دینی در خصوص كمك به دیگران اشاره كرد و گفت: بركت احسان و نیكوكاری اقتصاد خانوار را بارور و شكوفا خواهد كرد پس در كار خیر هیچ ضرری وجود ندارد.
حجت الاسلام اسدالله جعفری بر ترویج فرهنگ آسان سازی ازدواج تاكید كرد و افزود: همه ظرفیت ها را بسیج كنید تا این امر مهم در جامعه فرهنگ سازی شود چرا كه بسیاری از پرونده ها با این موضوع در ارتباط است.
وی اظهار داشت: سال گذشته 622 كارگاه آموزشی برای زوجینی كه در آستانه طلاق بودند برگزار شد زیرا این كلاس ها برای رفع اختلافات خانواده ها مفید است.

* رشد 24 درصدی آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
مدیركل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در سال گذشته در مقایسه با سال 96 در این استان ۲۴ درصد افزایش یافته است.
مجتبی محمدی اظهار داشت: پارسال ۳۰۹ زندانی جرایم غیرعمد از زندان های این استان با كمك ستاد دیه و نیكوكاران استان آزاد شدند.
وی با بیان اینكه این مددجویان افزون بر 290 میلیارد ریال بدهی داشتند اظهار داشت: این افراد به علت ناتوانی در پرداخت چك، سفته و نفقه به تحمل حبس محكوم شده بودند.
وی افزود: این مددجویان از محل كمك های خیران، وام و تسهیلات قرض الحسنه، اخذ تخفیف از شاكیان و پذیرش درخواست اعسار محكومان و تقسیط محكوم به، از زندان های خراسان شمالی آزاد شدند.
وی افزود: اكنون 109 زندانی جرایم غیرعمد در زندان های استان محبوس هستند كه در ماه مبارك رمضان چشم امید به خیران و جشن گلریزان دارند.
محمدی اظهار داشت: مددجویان محبوس شده در زندان های این استان افزون بر 50 میلیارد ریال بدهی دارند كه امیدوار هستیم بخشی از این میزان توسط شكات بخشیده شود.

* گلریزان ۵۰۰ میلیون ‌ریالی استانداری
استانداری خراسان شمالی نیز به جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد این استان ۵۰۰ میلیون ریال كمك كرد.
جشن گلریزان در تمامی شهرستان های خراسان شمالی برگزار می شود.
هم اكنون حدود 2 هزار نفر در زندان های خراسان شمالی محبوس هستند.
در هر یك از شهرستان های بجنورد، شیروان و اسفراین یك زندان وجود دارد و یك كانون اصلاح و تربیت و یك بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.
جشن گلریزان بجنورد مركز استان خراسان شمالی در سالن اجتماعات مجتمع ایثار برگزار شد.
3007/5132