در این نوشتار به قلم سمیه یگانه معاون روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس و مسئول كمیته اجرایی و امور اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس آمده است : 27 اردیبهشت به عنوان روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، نامگذاری شده اســت كه در كشــورمان نیز ، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات مراسم مختلف و برنامه هایی در بزرگداشت این مناسبت اجرا می شود.
نقــش و جایگاه روابــط عمومی در عصر كنونی قابل انكار نیســت، تا جایی كه موفقیت سازمانها ،ادارات و موسسات خصوصی و دولتی به عملكرد روابط عمومی آنها وابسته است.
امروزه مجموعه روابط عمومی بــه عنوان حلقه ارتباطی بین مدیران و كاركنان درون و برون ســازمان نقش چشــمگیری در فرآیند دسترســی مدیران و افكار جمعی با كاركنان دارد.
مجموعه روابط عمومی می تواند با برنامه ریزی در جهت ایجاد ،حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با كاركنان اقدام كند و از سویی درگاه ارتباطات سازمان با محیط بیرون سازمان و حتی در سطح بین الملل باشد.
روابط عمومی ها می توانند با حضور در حلقه های تصمیم گیری و استراتژیك، مدیریت سازمان را به سمت موفقیت سازمانی و تعالی سازمانی هدایت كنند.
مدیــران باهوش و موفق همواره از روابط عمومــی به عنوان ابزار قوی مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای و علمی و الكترونیكی در عصر ارتباطات بهره می برند.
در سالهای گذشــته به سهم خود شاهد موفقیتهای مدیران و مسئولینی بوده ام كــه به صورت هوشــمند و هدفمند از روابط عمومی بــه عنوان یك مركز قوی ارتباطی و افكار ســنجی بهره برده اند تا جایی كه در عمل پس از گذر زمان این دسته از مدیران شاهد رشد محسوس و موفقیت سازمانی بودند.
به نظر می رسد برخی دستگاه ها و یا مدیران چه در بخش های خصوصی و چه در بخش های دولتی به دلایل متعدد از جمله: فقدان شــناخت كافی از جایگاه روابط عمومــی ها و یا به دلیل عدم شــناخت از توانمندی های روابط عمومی ،كمتــر به این مجموعه ها توجه مــی نمایند! در حالی كه روابط عمومی وظیفه تسهیل ارتباطات و خدمت به مجموعه مدیریتی و سازمانی را بر عهده دارد.
روابط عمومی كسب منافع كل سازمان را در كنار مدیریت و راس هرم سازمانی همواره مد نظر قرار داده است .
روابط عمومی موفق باید با كســب دانش روز و بهره گیری از پیشــرفته ترین دســتاوردهای موجود اعم از فعالیتهای ممكن در فضای مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری و تولیدات محتوایی سعی كند نسبت به شناخت كافی افكار عمومی در مورد سازمان متبوع خود تلاش نماید و خواسته ها و مطالبات برون ســازمان را شناسایی، دســته بندی و به مدیریت مجموعه ارائه كند و با تلاش در كســب رضایت مشتریان و ارباب رجوع محبوبیت مجموعه و دستگاه خود را افزایش دهد.
روز روابط عمومی روزی اســت بــرای یادآوری زحمــات و تلاش های فعالان این مجموعه كه متاســفانه گاه فعالیت های زحمتكشــان این عرصه مورد بی مهری قرار گرفته می شــود.
باتبریك و گرامی داشــت هفتــه روابط عمومی و ارتباطات،صمیمانه از تلاشگران این عرصه ،پیشكسوتان وهمكاران قدردانی می نمایــم، امید كه با تلاش مســتمر برای خدمت به مردم عزیــز، قدردان نعمات الهی باشیم.
منبع : روزنامه نیم نگاه
6113
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
روزنامه نیم نگاه در شماره 6124 در نوشتاری به قلم سمیه یگانه با گرامیداشت 27 اردیبشهت و هفته روابط عمومی به موضوع بكارگیری روابط عمومی فعال ، پویا و متخصص در سازمان ها و نهادها پرداخت.