بیروت- ایرنا- منطقه الغبیری بیروت پایتخت لبنان دارای دو محل و مكان خاص و منحصر بفرد است كه در بین مردم لبنان به نام روضه الشهیدین شناخته می شود.

این دو مكان مزار شهدای لبنانی در جریان درگیری های گروه های مقاومت در سال های گذشته و اخیر با رژیم صیهونیستی و گروه های تروریستی تكفیری همچون داعش در سوریه و مناطق مرزی لبنان است.
تشكیل اولین هسته های مقاومت در لبنان در سال 1982 كه امروز به نام جنبش حزب الله شهره یافته و زبانزد خاص و عام در لبنان به عنوان تنها راه رهایی از اشغال این كشور قلمداد می شود، موجب شد تا مسوولان لبنانی برای نكوداشت شهدای آن محلی را در جنوب بیروت و در كنار یك قبرستان قدیمی به نام روضه الشهدا اختصاص دهند.
در این محل كه در ابعادی حدود 20 متر در 20 متر است شمار زیادی از شهدای مقاومت و برخی از شهدای بنام آن و فرماندهان مقاومت مانند حاج عماد مغنیه، مادر و فرزند وی، مصطفی بدرالدین معروف به سید ذوالفقار به خاك سپرده شده اند و اكنون به عنوان یكی از مراكز فرهنگی شهر بیروت محسوب می شود.
با حضور در این مكان می توان صحنه های جالبی از فرهنگ مقاومت و جایگاه آن را در لبنان نظاره كرد و پی برد كه چرا وقتی با هر لبنانی اعم از مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی صحبت می كنی تنها راه آزادی مابقی مناطق اشغالی لبنان را مقاومت معرفی می كند.
در گوشه های روضه الشهدای اول و دوم می توان جوانان و خانواده هایی را یافت كه در حال نجوا با فرزندان و یا دوستان و برادران خود هستند كه بر اساس آیات قرآنی نه مرده بلكه زنده اند.
برخی از مادران شهدا همراه با دیگر اعضای خانواده با حضور در این محل ها ضمن روشن كردن شمع و قراردادن گل و گلدان و تمیز كردن سنگ قبر برای ساعت ها در این محل حضور می یابند و برخی صحنه های دیدنی را خلق می كنند.
حضور بلند مدت خانواده های شهدا و دوستان و بستگان آنان موجب شده ا در محل هر دو روضه صندلی های پلاستیكی مختلفی وجود داشته باشد تا افراد هنگام حضور بتوانند با فراغ بال به خواندن زیارتنامه، قرآن و تلاوت ادعیه مختلف یا اذكار بپردازند.
در همین حال در بالای هر قبر شهیدی محلی مانند صندوقچه قرار دارد كه وسایل مورد نیاز مانند شمع و دستمال و نظایر آن از سوی خانواده ها قرار می گیرد تا به هنگام حضور بتوانند نسبت به گردگیری قبور عزیزان خود اقدام كنند.
در بین قبور و قفسه های موجود در این محل نیز قرآن مجید و كتب ادعیه مختلفی به تعداد زیاد هم وجود دارد كه بتوان هنگام حضور زایران از آنان استفاده شود.
در همین حال از این محل برای برگزاری برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف نظیر محرم، اربعین و یادبود شهدا نیز استفاده می شود و لوازم و اسباب آن نیز مانند تریبون و فضای باز برای اجتماع و سخنرانی فراهم است.
در بین قبور شهدای روضه الشهیدین وقتی گام برمی داری اولین موضوعی كه هنگام رویت عكس شهدا به چشم می خورد سن پایین آنان و میانگین سنی شهدا است كه تقریبا 20 سال و برخی از آنان نیز با سن بالا هستند كه مسوولیت هایی را مانند فرماندهی داشته اند و یا این كه پدر و پسر می باشند كه در كنار یكدیگر دفن شده اند.
برخی از شهدای مدفون در روضه الشهیدین نیز گمنام هستند و در كنار برخی از عكس های آنها نیز تصاویری از پدر و یا مادر مرحومشان و یا برخی فرزندان شهدا كه در قید حیات هستند ، نصب شده است.
در تصاویر نصب شده در بالای قبور شهدا نیز آنان را با سربندهای مختلفی نظیر كلنا عباسك یا زینب (س)، یا زهرا (س) و یا ابا عبدالله (ع) به چشم می خورد كه گویای آن است كه این بخش از شهدا مربوط به مدافعان حرم هستند.
در همین حال برخی درختچه ها در این محل وجود دارد كه با نصب لامپ های رنگی مزین شده و نام شهدا بر روی مقوایی ذكر و مانند میوه و ثمره آن به شاخه های آنها وصل شده و جلوه خاصی به این محل بخشیده است.
افزایش شهدای مقاومت در سال های اخیر به خاطر درگیری های حزب الله در مناطق مرزی لبنان و سوریه مانند عملیات عرسال در سال 2017 در مناطق مرزی شرق لبنان با غرب سوریه و حضور برخی اعضای حزب الله در این كشور به عنوان مدافع حرم موجب شده تا در نزدیكی روضه الشهدای اول محل دیگری به عنوان روضه الشهدای دوم با همین حال و هوا ایجاد شود و به همین خاطر نام آنها در لبنان به عنوان روضه الشهیدین معروف است.
در این محل نیز برخی شهدای شاخص حزب الله مانند سمیر قنطار معروف به سردار اسرا با 23 سال زندان در فلسطین اشغالی وجود دارد.
وی سال 1394 در جریان بمباران منطقه جرمانا در حومه دمشق پایتخت سوریه از سوی جنگنده - بمب افكن های دشمن صهیونیستی به شهادت رسید.
روضه الشهدای دوم نیز جلوه هایی مانند روضه الشهدای اول دارد و در این محل نیز خانواده هایی با حضور بر سر مزار عزیزان شهید خود برای ساعت ها در این محل حضور می یابند و هستند در میان برخی قبور كه می توان مادر تنهایی را یافت كه در حال نجوا و زمزمه با فرزند شهید خود است و یا كودكان شهدایی كه با حضور در این محل یاد و نام پدران شهید خود را كه در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع) و یا آزادی سرزمین خود در برابر دشمن صهیونیست ایستادند، گرامی می دارند.
سخن آخر این كه آزادی مناطق اشغالی لبنان و برقراری ثبات و امنیت آن در سال های اخیر در گرو شهدایی بوده اند كه جان خود را در این را فدا كرده و موجب شده اند كه دشمن صهیونیست دیگر بار جرات نگاه چپ به این سرزمین نداشته باشد.
و اگر این روزها لبنانی ها در آستانه روز 25 مه (5 خرداد 1398) و تكاپو برای برگزاری عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان هستند همه اینها در سایه خون جوانانی بوده است كه برای مقابله و ایستادگی در برابر دشمنی كه فقط زبان زور می فهمد، ریخته شده است تا دیگر هموطنان خود در امنیت و آرامش زندگی كنند.
بی دلیل نیست كه سید حسن نصرالله دبیر كل حزب الله لبنان همواره در سخنرانی های خود به مناسبت های مختلف بارها تاكید كرده است كه رژیم صهیونیستی جرات حمله به لبنان را ندارد و در صورت هرگونه اقدامی نظامیان آن را در برابر صفحه های تلویزیون نابود می كنیم و همه اینها در سایه ایثار ، فداكاری و جانبازی شهدایی بوده كه جانشان را فدا كردند.
اكنون گروه های فلسطینی نیز با تاسی از دستاوردهای مقاومت در لبنان در برابر اسراییل صف آرایی كرده و موجب شده اند تا رژیم صهیونیستی از همه سو در محاصره نیروهای مقاومت قرار گیرد و آنها به دنبال آن هستند تا مانند لبنان نفس اسراییل را در سرزمین خود به شماره بیندازند.
از داود پورصحت
خاورم*1436*1275