تهران- ایرنا- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: نپرداختن به نشاط منجر به رفتار نابهنجار در كودكان می شود و به جای تمركز بیش از حد روی موضوعاتی مانند پایكوبی دانش آموزان در چند مدرسه باید به طور كلی روی آسیب های اجتماعی در مدارس تمركز كنیم.

به گزارش ایرنا، چند هفته پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد كه در آن دانش آموزان ابتدایی با ترانه موسوم به جنتلمن یكی از خواننده ها به نام ساسان حیدری معروف به ساسی مانكن می خوانند و پایكوبی می كنند. ویدئوی این برنامه كه به مناسبت روز معلم برگزار شده بود، به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و علاوه بر كابران، مقامات بالای وزارتخانه نیز به آن واكنش نشان دادند و حتی این ماجرا به قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز رسید.
حبیب الله مسعودی فرید روز دوشنبه در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا كه آیا بهتر نیست همین حساسیت ها روی آهنگ غیرمجاز روی آسیب های دیگری مانند مصرف مواد در مدارس جلب شود، افزود: تمركز روی موضوعاتی مانند پایكوبی كودكان برای پیشگیری از آسیب ها در مدارس جواب نمی دهد، باید خیلی كلی تر از اینها فكر كنیم و بسیار زیربنایی تر اقدام كنیم.
وی اضافه كرد: ماجرای پیش آمده، دلایل متعددی دارد، این موضوع چند جانبه است كه یكی از دلایل آن نپرداختن به مساله شادی و نشاط در كودكان و نوجوانان است.
وی تصریح كرد: در مدارسی كه شاید عمدتا تمركزشان به صورت بیش از حد روی درس است با توجه به فشارهایی كه روی كودكان وجود دارد، می تواند منجر به بروز چنین رفتارهایی شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور اظهار داشت: بنابراین مهم است كه روی جنبه های مثبت كار كنیم. ما یك شعار داریم كه می گوییم باید انتخاب های سالم را بیشتر كنیم.
مسعودی فرید افزود: اگر در جامعه انتخاب های سالم را بیشتر كنیم به طور خودكار انتخاب های ناسالم كمتر می شود و اگر آموزش را در كنار آن بیشتر كنیم به طور قطع اثرگذارتر می شود.
وی ادامه داد: انتخاب های سالم تر و رویكردهای مثبت مانند ایجاد نشاط و افزایش سلامت اجتماعی و مهارت های زندگی از بروز رفتارهای غیرمتعارف پیشگیری می كند و از سوی دیگر باید روی آموزش ها نیز بیشتر كار شود.
مسعودی فرید تاكید كرد: باید به طور كلی موضوع كودك و نوجوان را در مركز توجهات خود قرار دهیم. به نظر من همه در برابر این قشر، مسئول هستند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: مدارس جایی است كه ما می توانیم اغلب كودكان را آنجا پیدا كنیم به معنای دیگر در هیچ جای دیگری نمی توان كودك را به راحتی آموزش داد. به طورمثال 95 تا 96 درصد كودكان به دبستان می روند یا مقطع متوسطه بهترین فرصت است كه می توان آموزش های خود را اجرایی كنیم.
مسعودی فرید افزود: بنابراین بهتر است روی كاركرد برخی نهادها در حوزه كودك و نوجوان تجدید نظر كرد به طورمثال صدا و سیما می تواند در حوزه كودك و نوجوان بسیار تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: همچنین خانواده ها، انجمن اولیا و مربیان نیز در حوزه كودك و نوجوان می توانند بسیار فعال باشند. بروز رفتارهای نامتعارف از كودك و نوجوان به این موضوع بستگی دارد كه ما چقدر در كلان به موضوع كودك و نوجوان اهمیت می دهیم و چقدر اعتبار برای این موضوع اختصاص می دهیم.
وی یادآور شد: بسیاری از اقدامات در حوزه كودك و نوجوان باید از سن قبل از دبستان انجام شود چون 85 درصد رشد شناختی كودكان زیر سن دبستان كامل می شود.
مسعودی فرید در ادامه درباره اولویت های برنامه های معاونت اجتماعی بهزیستی نیز گفت: امسال بیشتر روی كیفیت خدمات كار می كنیم مگرآنكه موضوعی از طریق شورای اجتماعی كشور یا نهادهای بالاتر به ما ابلاغ شود.
اجتمام*9185*9105