شيراز-ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي جهرم با تاكيد بر اينكه درمان اصولي بيماران مبتلا به فشار خون بالا بسيار مهم است، گفت: متاسفانه برخي از مبتلايان به اين بيماري تحت درمان نادرست هستند كه اين امر مي تواند عوارض جبران ناپذيري در پي داشته باشد.

محمد رحمانيان، دوشنبه در كارگروه اطلاع‌رساني پويش ملي كنترل فشار خون در جهرم افزود: 80 درصد بيماران كليوي اين شهرستان كه هم اينك در بيمارستان مطهري جهرم و خاتم الانبياي بخش خفر اين شهرستان، دياليز مي شوند به دليل عدم كنترل فشار خون بالا كليه هاي آنها آسيب ديده و هم اينك ناگزير به انجام دياليز هستند.
وي به شمار اين بيماران اشاره اي نكرد.
رحمانيان اظهار داشت: در اين شهرستان 120هزار نفر در مقطع سني بالاي 30 سال قرار دارند كه مشمول اين طرح مي شوند و پيش بيني مي شود كه هشت هزار بيماري كه پيشتر به دليل ابتلا به فشار خون بالا شناسايي شده بودند با اجراي اين طرح، شمار آنها به 12هزار نفر افزايش يابد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي جهرم ادامه داد: كم تحركي، چاقي شكمي و عدم تغذيه مناسب مانند، مصرف زياد نمك و فست فود ها عامل اصلي فشار خون بالا است و مي توان با كاستن از مصرف نمك 33 درصد فشار خون را كاهش داد.
رحمانيان اضافه كرد: در مقايسه با ديگر كشور ها در ايران، سن ابتلا به فشار خون بالا به سنين پايين رسيده كه موضوعي بسيار ناگوار است.
او گفت: متاسفانه برخي از مردم، درمان را مهم تر از پيشگيري مي دانند اما بر اين باوريم كه با اطلاع رساني دقيق و هدفمند مي توان رويكرد مردم را به سمت پيشگيري از بيماري هاي غير واگير هدايت كرد.

**پايش فشار خون، ركن اصلي پيشگيري از بيماري هاي قلبي
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جهرم نيز در اين نشست گفت: پايش فشار خون و سنجش توده بدني، ركن اصلي در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي است و با اقدامات ساده مي‌توان از بسياري از بيماري‌هاي خطرناك از جمله سكته‌هاي قلبي و مغزي جلوگيري كرد.
سيد مجيد ارجمند افزود: طبق آمارهاي موجود 27 درصد مردم ايران مبتلا به فشار خون بالا هستند و در استان فارس 22 درصد دچار اين بيماري هستند.
وي بيان كرد: از 22 درصد مبتلايان به فشار خون بالا در استان فارس، نيمي از آنها به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه كرده و از اين ميزان تنها 20 درصد تحت مراقبت و درمان قرار دارند.
ارجمند، در مورد تعداد اين افراد آماري اعلام نكرد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جهرم، از كاهش مصرف نمك به عنوان يكي از عوامل مهم كنترل فشار خون بالا
نام برد و گفت: ميزان مصرف سديم به طور طبيعي براي هر فرد تنها 12درصد است اما طبق آمار اعلام شده به طور متوسط هر ايراني روزانه بر سر سفره خود، سه درصد سديم اضافي با نمكدان مصرف مي كند كه به دليل اهميت اين موضوع حذف نمكدان از سفره ها ضروري است.

** همكاري 115 مركز براي اجراي پويش ملي كنترل فشار خون
مدير پيشگيري از بيماري هاي غير واگير معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جهرم هم بيان كرد: پويش ملي كنترل فشار خون بالا در قالب 2 مرحله اجرا مي شود كه مرحله نخست آن اطلاع رساني و فرهنگ سازي در پيشگيري از ابتلا به فشار خون بالا است كه از بيست و هفتم ارديبهشت ماه جاري شروع شده و تا پانزدهم تيرماه ادامه دارد.
شاپور شادمند افزود: مرحله دوم اين پويش ملي كه فاز اجرايي آن است از هفدهم خرداد تا هفدهم تيرماه 98 برگزار مي شود.
وي ادامه داد: براي اجراي اين پويش، 100 مركز ثابت بهداشتي و درماني در مناطق شهري و روستايي به همراه 15مركز سيار و ثابت ديگر در مكان هاي پُر رفت و آمد شهرستان جهرم برپا مي شود.
وي افزود: افراد بالاي 30 سال نيز مي توانند به صورت غير حضوري و به شيوه خود اظهاري، با مراجعه به سامانه ثبت فشارخون به نشاني salamat.gov.ir نسبت به تكميل پرسشنامه و ثبت فشار خون خود در اين سامانه اقدام كنند.
شهرستان جهرم در فاصله 193كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.
9910 /6118