از ابتدای شبستان مصلی امام خمینی (ره) كه وارد نمایشگاه قرآن می شوی ابتدا غرفه كودكان نظرت را جلب می كند و در گوشه سمت چپ سالن نیز غرفه ای بزرگ به هنرمندانی اختصاص داده شده كه هنر خطاطی و یا دیگر هنرهای خود را به مردم عرضه می كنند. غرفه بسیار بزرگی كه تعدادی تابلو نیز در آن به نمایش گذاشته شده است.
موضوعی كه ناشران آثار قرآنی را در گوشه سمت راست كنار سالن درست چسبیده به دیوار را گله مند كرده كه محل غرفه آنها دور از دید مخاطب است.
مسئول فروش نشر معارف درباره حضور ناشران در نمایشگاه قرآن می گوید: تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه نسبت به سال گذشته كمتر شده است.
محمداسماعیل عبادتی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا جانمایی غرفه ها را مورد انتقاد دانست و افزود: محل استقرار غرفه ناشران باید در وسط سالن باشد نه در گوشه ای كه دور از دید است. در همین راهروی ناشران راهرویی رو به دیوار بود كه فروش ناشران در آن صفر بود و همین مساله موجب نقل مكان غرفه داران به این قسمت كنونی شد.
وی با بیان اینكه استقبال روزهای نخست از نمایشگاه قرآن خوب نبود، یكی از دلایل آن را مربوط به فعال نبودن بن های خرید كتاب در تمامی غرفه ها به استثناء یك غرفه دانست.
مسئول فروش نشر معارف با این حال اضافه كرد: اما جز چند روز نخست، امسال با وجود گرانترشدن قیمت كاغذ، در مورد استقبال از نمایشگاه قرآن می توان گفت نه تنها كم نشده كه بهتر هم شده است.
**4- 5 روز نخست نمایشگاه به بن كارت های غیرفعال گذشت
این فعال نشر قرآنی ادامه داد: 4- 5 روز اول نمایشگاه امسال درگیر مساله مربوط بن كارت های بانك صادرات بودیم كه در همه غرفه ها به جز غرفه ای با عنوان «غرفه متمركز فروش كتاب علوم قرآنی و اهل بیت (ع)» فعال نبود.
عبادتی تصریح كرد: پس از این ماجرا، ناشران به این موضوع اعتراض كردند تا بن كارت ها برای سایر غرفه ها نیز فعال شود.
مسئول فروش نشر معارف گفت: اما ماجرا باز ادامه داشت، چون شرط موافقت آنها با فعال شدن بن كارت ها در سایر غرفه ها كسر 10 درصد مبلغ فروش از حساب ناشران بود كه این موضوع موجب اعتراض مجدد ناشران شد به همین دلیل كاهش 10 درصدی از محل فروش بن كارت ها توسط ناشران نیز ملغی اعلام شد.
به گفته عبادتی، این قضیه باعث شد 5-6 روز نخست، مخاطبانی كه بن خرید كتاب داشتند و نمی توانستند با بن های خود از غرفه ها خرید كنند، ناراضی باز می گشتند چرا كه خریدشان صرفا محدود به یك غرفه شده بود.
وی در ادامه با اشاره به تبلیغات ضعیف امسال نمایشگاه بین المللی قرآن كریم نیز اظهار داشت: نمایشگاه یك پل ارتباطی میان ناشران آثار قرآنی و مردم است تا خانوادهها با این ظرفیتها آشنا شوند. باید پوشش رسانه ای بیشتر شود تا نمایشگاه رونق بگیرد و مردم بیشتر از آن استقبال كنند.
**غرفه بندی ها بدون برنامه ریزی
حامد یوسفی مسوول نشر محبان حسین (ع) نیز از دیگر شركت كنندگان نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم هم نسبت به سال گذشته و هم در مقایسه با نمایشگاه كتاب بسیار كمرنگ است، چرا كه ما در نمایشگاه كتاب نیز حضور داشتیم.
وی افزود: تبلیغات نمایشگاه قرآن ضعیف است و امكانات آن ضعیف تر و غرفه بندی ها نیز بدون برنامه ریزی انجام شده است.
** ساعت كارنمایشگاه می توانست از افطار تا سحر باشد
رحیم جاسبی مسوول نشر آزادی، دیگر ناشر حاضر در نمایشگاه قرآن نیز معتقد است كه شاید بتوان مشكلات اقتصادی مردم را یكی از دلایل كاهش فروش و استقبال ضعیف عنوان كرد.
وی ساعت كار نمایشگاه را مناسب ایام ماه مبارك رمضان ندانست و توضیح داد: با توجه به روزه داری مردم، می توانستند از افطار تا سحر از نمایشگاه بازدید كنند و این شاید برای مخاطبان بهتر بود كما اینكه یك سال، ساعت كار نمایشگاه از افطار تا سحر مورد استقبال بسیار مردم قرار گرفت.
جاسبی توضیح داد: ساعت نمایشگاه دوپاره است، چند ساعت قبل از افطار و چند ساعت پس از افطار و این خود در حضور مردم در نمایشگاه خلل وارد كرده است.
این ناشر قرآنی با اشاره به فاصله كوتاه زمانی با نمایشگاه كتاب تهران افزود: بسیاری از مردم خریدشان را از نمایشگاه كتاب انجام داده اند و اكنون دیگر قدرت خرید از نمایشگاه قرآن ندارند كه اگر این فاصله زمانی بیشتر بود شاید شرایط فرق می كرد.
او نیز از مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن گله كرد كه گوشه نمایشگاه را به ناشران آثار قرآنی اختصاص داده اند و اظهار داشت: خود غرفه دار برای پیدا كردن غرفه خود باید جستجو كند تا محل خود را بیابد چه برسد به بازدیدكنندگان.
** راهروها شماره ندارند
یكی دیگر از حاضران نمایشگاه كه مدیر غرفه نشر صبا است نیز با بیان اینكه نمایشگاه مدیریت قوی ندارد، اظهارداشت: مدیریت نمایشگاه هر سال دست یك بخش است، این مدیریت چند سال توسط خانه كتاب انجام می شد اما امسال توسط گروهی دیگر صورت می گیرد.
محسن گرجی نیز همچون هم صنفان خود گفت: گروهی كه نمایشگاه امسال در اختیار آنهاست، در مدیریت ضعیف عمل كرده اند، حتی راهروها شماره ندارد، برخی غرفه ها رو به سمت دیوار نمایشگاه بودند كه به دلیل دیده نشدن و عدم استقبال از آن بخش، غرفه های خود را تخلیه كردند.
وی افزود: من به خاطر دارم حدود 6-7 سال قبل، استقبال از نمایشگاه قرآن به حدی بود كه فضای بسیار كمی برای واگذاری غرفه وجود داشت، ما كه ناشر قدیمی هستیم، به زحمت 9 متر به ما غرفه واگذار كردند.
وی ادامه داد: اما اكنون در مقایسه با آن سالها، استقبال به قدری كاهش یافته كه به ما 2 غرفه 18 متری داده اند و اگر می خواستیم 50 متر نیز اختصاص می دادند.
مدیر غرفه نشر صبا توضیح داد: همه ساله بن خرید كتاب به مخاطبان واگذار می شود تا از ناشران خرید كنند، اما امسال یكی از ناشران با هماهنگی مدیریت نمایشگاه غرفه ای به نام «غرفه متمركز فروش كتاب» ایجاد كرد كه هم كتابهای خود را عرضه كرده و هم كتاب های تعدادی از ناشران را كه در نمایشگاه شركت نكرده اند.
گرجی گفت: مدیر این انتشاراتی با بانك صادرات هماهنگ كرده تا بن های كتاب فقط در غرفه آنها فعال باشد كه این موضوع با اعتراض شدید ناشران مواجه شد.
این فعال نشر اضافه كرد: پس از این موضوع، موافقت شد كه بن های كتاب در همه غرفه ها فعال باشد به شرط آنكه خانه كتاب 10 درصد از میزان فروش را برای خود بردارد، در ضمن بن ها هنگام خرید در غرفه ها به حساب غرفه داران واریز نشود بلكه به حساب خانه كتاب بیاید تا 2-3 هفته پس از پایان نمایشگاه 10 درصد از حاصل فروش را برای خود بردارد و مابقی را به ناشران بازگرداند.
مدیر غرفه نشر صبا گفت: فروش كتاب های مذهبی در نمایشگاه بسیار كم است، ناشر ناچار است كتاب ها را با تخفیفِ بسیار عرضه كند تا در انبار نماند، چون از سویی هزینه انبار كردن كتاب ها نیز بسیار گزاف است.
گرجی تصریح كرد: ما تصمیم داریم نشر صبا را متوقف كنیم چرا كه گرانی كاغذ برای فعالیت نشر، صرفه اقتصادی ندارد.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم با شعار«قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارك رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) برپاست، علاقه مندان می توانند در این شبها از ساعت 17 تا 24 از این رویداد بزرگ معنوی بازدید كنند.
فراهنگ**9012**3009
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
تهران- ایرنا- بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن كریم در حالی دهمین روز خود را در واپسین روزهای اردیبهشت سپری می كند كه قرارگرفتن غرفه ناشران آثار قرآنی، كنار دیوار و در گوشه ای از نمایشگاه دور از دید مخاطبان، موجب گلایه ناشران شده است.