به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گروه تولیدی آراسرام پس از گذشت یك سال از دریافت گواهی نانومقیاس، با فروش بیش از 80 هزار مترمربع كاشی و سرامیك نانویی، جایگاه خود را در میان مصرفكنندگان تثبیت كرده و پس از موفقیت در بازار داخل در اندیشه ایجاد دفتر نمایندگی فروش در كشورهای همسایه است.
فرهاد غفاری، مدیرعامل این گروه تولیدی میگوید: در حال حاضر محصولات نانویی این شركت به صورت مستمر در بازار توزیع شده و روزانه بیش از 200 مترمربع كاشی و سرامیك دارای پوشش نانویی در بازار به فروش میرسد، بخشی از این محصولات به كشورهای عراق، آذربایجان و افغانستان صادر میشود، با توجه به این كه اندكی بیش از یك سال است كه كار خود را در حوزه نانو آغاز كردهایم، همین نتایج امیدواركننده است و ما برای توسعه بازار برنامههایی داریم.
وی افزود: با توجه به استقبال بازار به ویژه پذیرش این محصولات در كشورهای همسایه، به دنبال ایجاد دفتر نمایندگی در برخی از كشورهای همسایه هستیم تا فروش محصولات در منطقه به صورت مستقیم از طریق نمایندگی این گروه تولیدی انجام شود.
وی اظهارداشت: در طول یك سال گذشته و پس از دریافت گواهی نانومقیاس، بیش از 80 هزار متر مربع كاشی و سرامیك نانویی توسط این گروه به بازار عرضه شده كه پیشبینی میشود ایجاد دفتر نمایندگی بتواند حجم فروش را در آینده افزایش دهد.
مدیرعامل این گروه تولیدی درباره فناوری مورداستفاده در محصولات این شركت میگوید: از نانوپوشش حاوی تركیبات تیتانیوم به عنوان پوشش تزئینی روی كاشی و سرامیك استفاده میكنیم كه این فناوری توسط گروه تحقیق و توسعه آراسرام به دست آمده است، در این فناوری از دستگاه PVD برای لایهنشانی تركیبات TiN استفاده میكنیم كه این دستگاه نیز تولید داخل بوده و خریداری شده است. در واقع تمام فرآیند تولیدی محصولات نانویی دراین شركت بومی بوده و در داخل كشور توسعه داده شده است.
غفاری درباره انگیزه مشتریان از خرید كاشی و سرامیك دارای نانوپوشش تزئینی میگوید: «این محصولات به دلیل بهرهمندی از فناوری نانوپوشش، از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و همچنین عاری از گردوغبار هستند بنابراین مصرفكنندگان نسبت به این محصولات علاقهمند میشوند، یكی از مشكلاتی كه بانوان در منزل با آن دستبهگریبان هستند، گردگیری كاشی و سرامیك است كه در این محصول این چالش به حداقل میرسد.
وی افزود: علاوه بر این، ایجاد پوششهایی به رنگ طلایی و نقرهای كه از نظر بصری به زیبایی كاشی و سرامیك افزوده، مشتریان را برای خرید این محصولات ترغیب میكند.
امروزه فناوری نانو مزیت زیادی در صنعت كاشی و سرامیك ایجاد كرده به طوری كه در حال حاضر كاشی و سرامیك آنتی باكتریال نیز توسط تولیدكنندگان به بازار عرضه شده است، این صنعت پتانسیلهای بالایی برای صادرات دارد.
جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید 700 میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدكننده كاشی و سرامیك جهان را دارد، در سال 1396 ایران بیش از 147 میلیون مترمربع كاشی به ارزش 395 میلیون دلار به 52 كشور صادر كرده است. ایجاد خواص آنتیباكتریال و پوششهای تزئینی نانویی میتواند ارزش افزوده این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل كشور و صادرات فراهم كند.
علمی ** 9340
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
تهرن- ایرنا- یك گروه تولیدی داخلی با گذشت بیش از یك سال از شروع فعالیت خود در حوزه فناوری نانو، اكنون از فناوری و تجهیزات ایرانی برای ارتقاء پوششهای تزئینی كاشی و سرامیك استفاده میكند.