قم - ايرنا - نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي گفت: وضعيت فاضلاب منطقه پرديسان بحراني است و رفع اين مشكل در اولويت برنامه هاي آبفاي استان قرار دارد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي آبفاي قم، احمد امير آبادي در حاشيه بازديد از برخي تاسيسات شركت آب و فاضلاب قم، افزود: در مناطق ديگر با توجه به زمين، خاك و چاه‌هاي جذبي مشكلي نداريم بيشترين بحث در خصوص پرديسان است؛ اقداماتي كه تاكنون انجام شده به عنوان مُسكن بوده كه بايد هر چه زودتر بقيه كار انجام شود.
وي در ادامه با بيان اينكه رفع مشكل فاضلاب پرديسان جزو اولويت‌هاي نخست ما است، گفت: بايد هر چه زودتر بحث زمين و اعتبارات تصفيه‌خانه فاضلاب پرديسان برطرف شود و اجراي اين طرح توسط شركت آب و فاضلاب آغاز و در مدار بهره‌برداري قرار بگيرد.
پرديسان در منطقه هشتم شهرداري و در جنوب غربي شهر قم واقع شده است، اين منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازي وقت تاسيس و در سال 1390 به يكي از مناطق شهرداري قم تبديل شد.
اميرآبادي با بيان اينكه در بودجه سال 98 مبلغي را در حد توان براي اين امر اختصاص داديم، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد يكي از بحث‌هايي كه بايد ورود كنيم زيرساخت‌هاي مسكن مهر است كه يكهزار و 500 ميليارد تومان در مجلس به اين امر اختصاص داديم كه بايد بحث پرديسان را از اين بودجه پوشش بدهيم.
وي با اشاره به اجراي شبكه‌هاي فاضلاب در مناطق يك، دو، سه، چهار و شش قم خاطرنشان كرد: اقدامات خوبي شده و بخشي زيادي از كار انجام شده است و امسال نيز بايد به نوعي برنامه‌ريزي شود تا نقاطي كه باقي مانده و داراي اولويت هستند نيز به پايان برسد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: آنچه از مجموعه شركت آب و فاضلاب در طول سال‌هاي گذشته مشاهده كرديم يك برنامه‌ريزي منسجم بوده، به گونه‌اي كه حتي در مواقع بحراني نيز ما مشكل آب نداشتيم كه قابل تقدير است.

*استفاده درست از آب فرهنگ‌سازي شود
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي اقدامات فرهنگي شركت آب و فاضلاب را خوب توصيف كرد و گفت: بايد در اين زمينه هر چه بيشتر كار كنيم و با تشويق و ايجاد انگيزه، مردم را به سمت صرفه‌جويي در مصرف سوق دهيم.
وي با بيان اينكه در اين زمينه نيازمند كارهاي فرهنگي گسترده هستيم، يادآور شد: بايد با برنامه ريزي بلند مدت فعاليت هاي فرهنگي در خصوص استفاده بهينه از آب در دستور كار قرار بگيرد و در اين زمينه همكاري سايرنهادها از جمله صدا و سيما و رسانه ها مي تواند موثر باشد.
وي با اشاره به بارندگي‌هاي ابتداي سال جاري و افزايش ذخاير آبي كشور ابراز داشت: بايد از اين نعمتي كه خدا در اختيار ما قرار داده است به بهترين نحو ممكن استفاده كنيم و اينگونه نباشد چون وضعيت آب بهتر شده، مصارف بي‌رويه شود.
امير آبادي با اشاره به اقدامات شهرداري در زمينه كاهش استفاده از آب شرب در فضاي سبز اظهار داشت: تغيير نوع پوشش گياهي و استفاده از پساب از جمله اقداماتي است كه انجام شده كه اميدواريم با همكاري‌هاي دوجانبه شهرداري و شركت آب و فاضلاب هر چه زودتر به سمت جداسازي شبكه آبياري فضاي سبز از شبكه آب شرب حركت كنيم.
وي در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به مساله آينده آب قم در سطح كلان خاطرنشان كرد: بايد فكر جديدتر و اساسي‌تري براي تأمين آب قم براي بلندمدت داشته باشيم كه البته ما در مجمع نمايندگان استان به اين موضوع پرداخته‌ايم.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه 83 درصد سهم سدكوچري براي استان قم است، ابراز داشت: پيگيري زيادي در خصوص مديريت سدكوچري و تخصيص كامل سهم قم از اين آب انجام شده است تا پيگيري‌هايي كه مديران قمي از سال‌هاي قبل تاكنون انجام داده‌اند و هزينه‌هاي هنگفتي كه در طول اين ساليان در اين خصوص هزينه شده از بين نرود.
اميرآبادي در ادامه با اشاره به وضعيت مناسب آب و فاضلاب قم نسبت به ساير استان‌هاي كشور گفت: با وجود اينكه قم در يك منطقه كويري قرار دارد و از نظر ذخاير آبي وضعيت مناسبي ندارد اما در بحث آب و فاضلاب با اقداماتي خوبي كه در استان صورت گرفته در وضعيت نسبتاً خوبي مواجه هستيم.

* اجراي 30 كيلومتر شبكه فاضلاب در پرديسان
همچنين در اين نشست مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم در گزارشي به تشريح اقدامات، موفقيت‌ها و برنامه‌هاي آبفاي قم پرداخت و از احداث 30 كيلومتر شبكه اصلي و فرعي فاضلاب پرديسان خبر داد و گفت: با اقداماتي كه صورت گرفت از جمله احداث يك تصفيه خانه فاضلاب محلي، مشكل فاضلاب اين منطقه به صورت مقطعي برطرف شد اما براي رفع كامل اين مشكل نيازمند احداث يك تصفيه خانه فاضلاب هستيم.
علي جان صادق پور حمايت از توليد داخلي بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري را از جمله برنامه هاي شركت آب و فاضلاب برشمرد و گفت: استحصال برق به روش پمپ معكوس، بومي سازي اسكرو پمپ فاضلاب و حمايت توليد داخلي مواد منعقد كننده پلي كلرايد آلومينيوم از جمله طرح هاي آبفاي قم در راستاي اقتصاد مقاومتي با محوريت رونق توليد است.
وي همچنين واگذاري پساب به بخش صنعت و كاهش مصرف آب شرب، اجراي تأسيسات فاضلاب مسكن مهر، توسعه فناوري‌هاي نوين از جمله تله‌متري تأسيسات و احداث نيروگاه فتوولتائيك(خورشيدي) را از ديگر اقدامات برجسته شركت آب و فاضلاب قم ذكر كرد.
7405/ 6133/