ساری - ایرنا - مدیر عامل شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران گفت كه به خاطر كمبود مواد اولیه ، این كارخانه كه بزرگ ترین در نوع خود به خاطر مصرف چوب محسوب می شود با نصف ظرفیت كار می كند.

علی حسین پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا كمبود چوب مورد نیاز برای تولید كاغذ را علت وضعیت كنونی كارخانه برشمرد و توضیح داد : پارسال فقط 50 درصد از ظرفیت تولید 85 هزار تنی كاغذ تریر و یكصد هزار تنی كاغذ مقوای ما فعال بود.
آمار رسمی این كارخانه كه در اختیار ایرنا قرار گرفت نشان می دهد در سال 97 میزان تولید كاغذ این كارخانه 63 هزار تن بود كه در مقایسه با سال 96 با كاهش 48 درصدی همراه است.
این شركت سال 96 به میزان 32 هزار تن كاغذ و كارتن به كشورهای امارات متحده عربی ، چین ، تركیه ، عراق ، ایتالیا ، مكزیك و غنا صادر كرد ولی سال گذشته به خاطر ممنوعیت صادرات كاغذ ، هیچگونه صادراتی نداشت .
مدیرعامل شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران با اعلام این كه 80 درصد تكنولوژی تولید كاغذ در این كارخانه چوب محور است ، گفت : طبق قانون مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل سازمان جنگل ها از 150 هزار هكتار جنگلی كه در اختیار شركت حتی بود قادر به برداشت درختان شكسته و افتاده نیستیم و به همین دلیل هم با كمبود چوب به عنوان مواد اولیه مواجه شدیم.
حسین پور افزود : هم اكنون بیشتر چوب مورد نیاز كارخانه از بیرون خریداری می شود كه انواع چوب های باغی است و نمی تواند پاسخگوی ظرفیت كارخانه باشد.
طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم و مصوب مجلس شورای اسلامی است كه بر اساس آن دولت موظف است از زمان اجرای این طرح ( اواخر سال 95) هیچ قرارداد پایان یافته در طرح های جنگلداری را تمدید نكند و وضعیت سایر قراردادهای مدت دار را هم در طول سه سال اول برنامه ششم مشخص كند.
شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران 140 هزار هكتار از جنگل های منطقه را تحت پوشش داشت كه بر اساس این قانون از اول آذر ماه سال 96 طرح ممنوعیت شامل حال این شركت شد و حق برداشت از جنگل را ندارد.
مدیرعامل شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران گفت : اگر چه برداشت از جنگل برای ما ممنوع شد ولی چوب های جنگلی زیادی در حال حاضر هر روزه قاچاق و بعضا برای فروش تحویل كارخانه می شود و این جای بسی تاسف دارد كه نظارت كامل در این خصوص صورت نمی گیرد.
** توانایی تامین 10 درصد كاغذ شود با تامین مواد اولیه
حسین پور با اعلام این كه كارخانه تحت مدیریتش قادر به تامین 10 درصد كاغذ مورد نیاز كشور است ، تحقق آن را به تامین چوب مورد نیاز به عنوان مواد اولیه مشروط كرد.
وی گفت : مشكل تامین چوب كارخانه از طریق جمع آوری و برداشت درختان شكسته و افتاده جنگل از یك سو و كاهش تعرفه های گمركی واردات چوب از سوی دیگر قابل رفع است.
مدیرعامل شركت چوب و كاغذ مازندران گفت : تنها راه رسیدن به تولید كامل بر اساس ظرفیت این كارخانه تامین چوب به عنوان مواد اولیه است كه راهكار و پیشنهادات زیادی را ارائه كردیم.
وی یكی از راهكارها را اجازه برداشت از جنگل تحت پوشش دانست و توضیح داد : در صورت تحقق این پیشنهاد كارخانه با همه امكانات و بویژه نیروی انسانی نه تنها می تواند از جنگل تحت پوشش حفاظت كند ، بلكه با كاشت نهال بهینه كردن آن را تعهد خواهد كرد.
حسین پور بر لزوم همكاری سازمان جنگل ها با شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران بر اساس قوانین و مقررات تاكید كرد و گفت : در حالی كه برداشت از جنگل قطع شد و اجازه برداشت درختان افتاده و شكسته را هم نداریم ، در مقوله واردات نیز با مشكلات زیادی مواجه هستیم كه از جمله آن تامین ارز مورد نیاز است.
وی افزود: اگر دولت ارز مورد نیاز برای واردات چوب را اختصاص بدهد و مشكلات گمرگی حل و فصل شود ، بخشی از مشكلات تامین چوب كارخانه ما نیز حل و فصل خواهد شد.
شركت چوب و كاغذ مازندران از سال 1376 در شهرستان ساری آغاز به كار كرد و مهم‌ترین تولیدكننده كاغذ در كشور محسوب می شود. این شركت با در اختیار داشتن یكهزار و 200 نیروی انسانی به صورت مستقیم و ارتباط شغلی با چند صد نفر دیگر به طور غیرمستقیم، نقش مهمی در اشتغال استان دارد.
اگر چه مازندران علاوه بر شركت صنایع چوب و كاغذ مازندران یك كارخانه تولید كاغذ تحریر هم دارد ، ولی آن كارخانه هم كه 2 سال پیش به بهره برداری رسید ، به خاطر تغییر مدیریت و آنچه كه كمبود نقدینگی و سرمایه درگردش نامیده می شود ، حال و روز خوبی ندارد.
6990/1654