تهران - ایرنا - «الكساندر اوكاسیو كورتز» نماینده كنگره از نیویورك، از دمكرات های مجلس نمایندگان آمریكا خواست روند استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این كشور را به جریان اندازند.

به گزارش عصر چهارشنبه فاكس نیوز، وی گفت كه اگر نمایندگان مزبور ترامپ را استیضاح نكنند، ممكن است این مساله به عنوان تصمیمی برخوردار از انگیزه سیاسی تلقی شود.
این درخواست پس از آن مطرح شد كه «دن مك گان» مشاور سابق كاخ سفید به دستور ترامپ از حضور در جلسه استماع كنگره خودداری كرد.
اقدام وی، خشم دمكرات ها را برانگیخت و اعتراضاتی به دلیل نحوه برخورد یكی از مقام های ترامپ در تحقیر كنگره را موجب شد.
«جرالد ندلر» رئیس كمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریكا در آغاز جلسه ای كه مك گان در آن حضور نداشت، گفت: بگذارید این مساله را روشن كنم، این كمیته شهادت مك گان را خواهد شنید، حتی اگر مجبور باشیم برای تضمین این مساله به دادگاه مراجعه كنیم.
در همین حال، اوكاسیو كورتز گفت كه اعضای حزب دموكرات آمریكا باید این مساله را درك كنند كه چه برداشتی از تصمیم مربوط به استیضاح رئیس جمهوری یا استیضاح نشدن وی، می شود.
این تحولات در حالی روی می دهد كه یك دمكرات ارشد مجلس نمایندگان آمریكا در حالی كه خواست نامش ذكر نشود، به فاكس نیوز گفت كه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریكا به زودی چاره ای نخواهد داشت جز اینكه با درخواست ها برای استیضاح ترامپ موافقت كند.
وی افزود: به رغم اینكه پلوسی بارها سعی كرده جلوی مذاكرات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری را بگیرد، وی بیش از این قادر نخواهد بود مانع از استیضاح وی شود.
پلوسی و دیگر مقام های ارشد حزب دمكرات آمریكا از زمان روی كار آمدن ترامپ در دو سال گذشته تلاش كرده اند جلوی این روند را بگیرند.
فشار دموكرات ها برای استیضاح ترامپ افزایش یافته است، به طوری كه «دیوید سیسلین» نماینده دموكرات از ایالت رودآیلند نیز پس از خودداری مك گان از شهادت در كنگره، آغاز روند استیضاح ترامپ را خواستار شد.
با این حال، جنجال ها در مورد استیضاح ترامپ از زمان انتشار گزارش «رابرت مولر» بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا شدت یافته و مقاومت كاخ سفید برای همكاری با تحقیقات دموكرات ها، باعث شده است تعداد بیشتری از قانونگذاران آمریكایی در مسیر استیضاح گام بردارند.
دموكرات های كمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریكا از مك گان خواسته بودند به منظور گفت و گو درباره تحقیقات مولر در این كمیته حاضر شود. اما ترامپ وعده داده دولتش با همه این احضاریه ها خواهد جنگید و وزارت دادگستری آمریكا نیز روز دوشنبه در راستای تحقق این وعده، نامه ای 15 صفحه ای منتشر و تاكید كرد كه «از نظر قانونی» لازم نیست مك گان در این كمیته شهادت دهد.
براساس گزارش مولر، ترامپ اوایل سال 2017میلادی، مك گان را مامور كرده بود كه به «راد روزنشتاین» معاون سابق وزیر دادگستری آمریكا بگوید كه مولر به دلیل تضاد منافع باید اخراج شود.
به تازگی نتیجه تحقیقات مولر منتشر شد. وی در گزارش خود اعلام كرد كه دو سال تحقیقات، تبانی ترامپ با دولت روسیه را محقق نكرده است.
وی نه از ترامپ در مورد كارشكنی در اجرای عدالت رفع اتهام كرد و نه وی را در ارتباط با این مساله، شریك جرم دانست، اما گفت كه كنگره در انجام تحقیقات خود در خصوص این پرونده، اختیار تام دارد.
شبد**اروپام**9109**1010