تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

پكن- ایرنا- رسانه های چینی از عبور دو كشتی آمریكایی از تنگه تایوان خبر دادند موضوعی كه پیش بینی می شود واكنش شدید پكن را به دنبال داشته باشد.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست روز پنجشنبه گزارش كرد در كنار جنگ تجاری، تحریم های آمریكا علیه شركت های چینی و دریای جنوبی، تایوان یكی از تنش های روبه فزاینده آمریكا با چین در منطقه است.
اعزام این كشتی ها به تایوان كه به ادعای واشنگتن در راستای قانون حمایت از كشتیرانی آزاد در این تنگه است جدید ترین اقدام دولت ترامپ در حمایت از این جزیره است.
'كلی داس' سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریكا در این ارتباط گفته است كه اعزام این كشتی ها به تنگه تایوان بیانگر تعهد آمریكا به كشتیرانی آزاد در تنگه تایوان و آب های بین المللی است.
در همین حال وزارت دفاع تایوان نیز ضمن تایید این خبر اعلام كرد این دو كشتی بدون هیچگونه مشكلی از قسمت
شمالی تنگه عبور كرده اند.
آمریكا هیچ رابطه رسمی با تایوان ندارد اما كنگره این كشور قانونی را به منظور حمایت از این تنگه تصویب كرده است.
پنتاگون می گوید واشنگتن از سال 2010 تا كنون 15 میلیارد دلار اسلحه به این جزیره فروخته است.
چین، منطقه تایوان را كه در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این كشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یك چین' بخشی از خاك خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یك كشور كه همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل 'یك چین' هر كشوری كه دارای روابط رسمی با پكن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات كند.
اما از زمانی كه «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاكم دمكراتیك ترقی خواه رئیس حكومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفك شدن تایوان از چین حمایت كرده است.
**آساق**1904**