به گزارش ایرنا، سالن برگزاری مراسم آنچنان پر از سر و صدای دانش آموزان بود و برای کسی که تازه وارد سالن شده غیر قابل تحمل به نظر میرسید پس از چشم گردانی زیاد در ازدحام و شلوغی جای برای نشستن پیدا کردم.
برنامهها به صورت روتین، خشک و کسل کنند ادامه داشت و شلوغی بچهها تاب نشستن را از آدم میگرفت تا اینکه توسط مجری نقال خوان برای اجرای پردهای از شاهنامه بر روی سن دعوت شد.
از انتهای سالن صدای دلنشین دف شروع به نواختن کرد، سرم را که برگرداندم احساس تعجب همه وجودم را فرا گرفت تا به حال زن نقال خوان ندیده بودم با ضربات دلنشین دف خودش را به محل اجرای پرده که با عکسهایی از شاهنامه تزئین شده بود، رساند.
انگار در سالن برای چند لحظهای خاک مرگ پاشید شد، جز صدای نفس کشیدن صدای دیگری برای شنیدن نبود با درودهای که طاهره اصفهانی نقال خوان به روح فردوسی و پهلوانان ایران زمین فرستاد سالن از جیغ و هورای دانش آموزان پر شد.
نقال، پرده گردآفرید با سهراب را جذاب و پر هیجان با حرکتهای بدنی که اجرای آن از یک زن برای حاضران جای شگفتی داشت اجرا میکرد، در این حال صدای دانش آموزانی را که پشت سرم نشسته بودند را شنیدم که برای فراگیری نقالی خوانی اشتیاق داشتند.
پس پس از آن به سراغ دانش آموزان رفتم و یکی از دختران در جواب سوالم گفت: نقالی خوانی را هیچ وقت از نزدیک ندید بودم و بیشترین دلیل اشتیاقم اجرای نقالی خوانی توسط یک خانم است.
پریسا اضافه کرد: کاش جایی برای فراگیری نقالی خوانی در شهر وجود داشته باشد.
مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۲ سنندج در این زمینه گفت: این مرکز آمادگی آموزش در حوزه نقالی خوانی به دانش آموزان را دارد.
مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این مرکز آمادگی آموزش در حوزه نقالی خوانی به دانش آموزان را دارد.
اصفهانی نقال خوان این مراسم و مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز ۲ سنندج با اشاره به اینکه نقالی خوانی وامدار قصه گویی است، افزود: برای اشاعه این فرهنگ دیرینه و با ارزش در استان تمام تلاش خود را انجام میدهد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: کانون پرورش فکری با برگزاری مراسمهای مختلف سعی در حفظ و اشاعه هنر نقالی خوانی در میان کودکان و نوجوانان استان دارد.
سهیلا شیخی با اشاره به اینکه مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری در این راستا آموزشهای لازم را میبینند، اظهار داشت: تمام تلاش مراکز کانون پرورش فکری کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان استان در حوزههای مختلف هنری و فرهنگی است.
به گزارش ایرنا، فردوسی اوایل قرن چهارم هجری (۳۱۹ خورشیدی) در روستای «پاژ» از توابع توس خراسان در خانوادهای دهقان چشم به جهان گشود و با پی افکندن شاهنامه، پاسبان زبان پارسی شد.
اثر منظوم «شاهنامه» پرآوازهترین سروده فردوسی و بزرگترین رزمنامه جهان محسوب میشود که به نوعی در بر دارنده تاریخ پیش از اسلام ایران باستان است.
بر اساس تحقیقات کارشناسان تاریخ ادبیات و فردوسی شناسان پایان کار ویرایش نخست شاهنامه سال ۳۸۴ و ویرایش نهایی آن نیز سال ۴۰۰ هجری قمری است.
فردوسی، خود درباره روز و ماه پایان کار سرایش شاهنامه به صراحت در پایان کتابش آن را روز ارد (۲۵ هر ماه) از ماه سپندارمذ (اسفند) اعلام کرده است.
وی اواخر قرن چهارم (۳۹۷ خورشیدی) در ۷۸ سالگی چشم از جهان خاکی فرو بست و در زادگاهش شهر طوس در دل خاک آرام گرفت.
۲۵ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان پاسداشت و زبان و ادبیات فارسی نامگذاری شده است.
۷۳۴۹/9102