کرمانشاه-ایرنا- استارتاپ، واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان با تفکر کارآفرینی و فناوری به روزی که دارند می توانند نقش مهمی در رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا و بهبود اوضاع اقتصادی در شرایط تحریم را داشته باشند، چراکه خلاقیت، آسیب پذیری آنان از شرایط تحریم را کم می کند.

در جامعه ای که تحریم بر وضعیت اقتصادی سایه افکنده، این سرمایه انسانی خلاق و نوآور است که می تواند بیش از گذشته موجب تعالی اقتصاد و کسب و کارهای مفید و متنوع شود.


استارتاپ یک سرمایه گذاری به شکل کارآفرینی است که به ایده جدید برای کسب و کار می پردازد و خلاقیت، تمایز اصلی آن با اقتصاد سنتی است که می تواند با ایجاد فرصت های شغلی در شرایط تحریم تاثیرگذار شود.


استارتاپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود و در شرایط تحریم، کسب و کارهای مجازی و مبتنی بر شبکه های اجتماعی بیش از گذشته فرصت برای عرضه را دارند.


استان کرمانشاه نزدیک به 300 واحدفناور و استارتاپ را در خود جای داده، البته ناگفته نماند که تحریم برای این واحدها از یک سو محدودکننده است و از سوی دیگر مقدمه ای برای رشد و خودکفایی است.


مجید مهدوی محتشم مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوری آینده نزدیک رایان است که نزدیک به 10 سال است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت دارد.


وی که نزدیک به پنج سال است در پارک علم و فناوری کرمانشاه مستقر شده به ایرنا، گفت: در سال 96 به عنوان کارآفرین برتر و در سال 97 به عنوان فناور برتر انتخاب شده ام، بنا بر روحیه ام همواره بدنبال فناوری های بروز، کاربردی و اغلب بر پایه هوش مصنوعی بودم و با همین تفکر محصولات دانش بنیان را با همکاری یک تیم توانمند و خلاق توانستیم تولید کنیم.



**تحریم برای استارتاپ ها فرصت ساز است


وی معتقد است، در زمان تحریم، شرایط کسب و کارها با مشکلاتی مواجه شده ولی این هرگز به معنای تسلیم شدن و شکست نخواهد بود، چرا که یک کارآفرین با مشکلات بسیاری روبه رو شده و امروز این یک چالش جدیدی برای آنها به حساب می آید که با درایت و تلاش قابل رفع است.


این کارآفرین اضافه کرد، برای استارتاپ ها نیز که در ابتدای راه هستند فرصت بهتری فرآهم است، چرا که به تغییرات بنیادی در کسب و کار خود برای وفق پذیری با این شرایط را نیاز ندارند بلکه از ابتدا می توانند مسیر مناسب را طی کنند.



**ورود به عرصه صادرات نرم پیشنهاد می شود


مهدوی محتشم یادآور شد، اصلی ترین پیشنهاد من برای عبور از شرایط تحریم، ورود به بازارهای جهانی و صادرات نرم است، در زمینه  فناوری اطلاعات این هدف بسیار امکان پذیرتر است، چرا که براحتی می توان نرم افزار و یا سامانه ای را که از لحاظ ساختار تنها در بستر اینترنت خدمات ارائه می دهد و قابل ارائه به کشورهای دیگر باشد را به زبان دیگر ترجمه کرد و با رعایت کیفیت خدمات قابل ارائه و مهیا کردن بستر مالی می توان به این بازارها ورود کرد و درآمد ارزی قابل توجهی را کسب کرد.


وی ادامه داد: به گونه ای که ما  در یک سال اخیر در این زمینه موفقیت های قابل توجهی را بدست آورده ایم و در حال توسعه آن هستیم.


به گفته مهدوی محتشم، در این زمینه می توان به کشور هند اشاره کرد که دارای بیشترین میزان صادرات نرم افزار در جهان است، انجام پروژها به صورت دورکاری، تولید اپلیکیشن ها یا بازی های موبایل، سامانه های خدمات تحت وب، همگی مثال های ساده ای از خدمات فناوری اطلاعات قابل صادرات است.


این کارآفرین به مثالی دیگر اشاره کرد و افزود: طبق آمار، در سال های 2014 تا 2015 کشور همسایه ما، پاکستان دارای درآمد 100 میلیون دلاری از طریق دورکاری و 2 میلیارد دلار از طریق صادرات خدمات تجاری فناوری اطلاعات درآمد ارزی داشته است.



**کرمانشاه نزدیک به 300 واحد فناور دارد


در ادامه رئیس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در کرمانشاه نزدیک به 300 واحد فناور و استارتاپ وجود دارد که نزدیک به یک هزار و 600 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده اند و تحت حمایت پارک علم و فناوری هستند.


معصومه خان احمدی افزود: استارتاپ، واحدهای فناور، هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان جزء اکوسیستم نوآوری هستند که هرکدام وظایف و تعریفی دارند.


وی با بیان اینکه در تعریف ما استارت آپ ها هنوز تبدیل به شرکت و گردونه تولید نشده اند، افزود: شرایط تحریم برخی از شرکت های ما را تحت تاثیر قرار داده که شرکت هایی که با خارج از کشور مراودات داشته اند یا به واردات مواد اولیه می پرداختند و بازاری در خارج از کشور داشتند از این جمله هستند.


خان احمدی ادامه داد: در کنار این موارد، شرکت ها و واحدهای فناوری وجود دارد که موفق تر عمل می کنند، شرکت هایی هستند در شرایطی که بازار باز هست خیلی نمی توانند رقابت کنند و یا اینکه رقیب دارند و یا خیلی از دستگاه های خارجی ترجیح می دهند محصول خارجی وارد کنند.


به گفته وی، ولی در شرایط کنونی با توجه به اینکه وارد کردن محصول توجیه اقتصادی ندارد و برخی دیگر از محصولات وارد نمی شود بسیاری از واحدهای فناور توانسته اند بازار را به خوبی به دست بگیرند و توسعه محصول داشته باشند.


این مسوول اضافه کرد، به عنوان مثال به یک شرکت فناوری در زمینه ماشین آلات کشاورزی اشاره می کنم که در گذشته دارای رقیبی از کشور ایتالیا در زمینه واردات بوده که با برقراری تحریم کنونی این شرکت از گردونه حذف شده است.


رئیس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه ادامه داد: و یا اینکه بسیاری از شرکت های ما تولیدکننده مواداولیه برخی کارخانجات هستند که در شرایط تحریم ناخودآگاه بازار آنان رونق پیدا می کند به این دلیل که مواد اولیه مذکور وارد نمی شود و بسیاری از شرکت ها محصولات خود را از این واحدها خریداری می کنند


خان احمدی اضافه کرد، در آیین نامه فرصت های شغلی جدید که با توجه به تبصره 18 قانون بودجه تصویب شده امیدواریم این واحدها بتوانند بخشی از اشتغال را تصویب کنند و بتوانند برای دیگران اشتغال ایجاد کنند.



**خلاقیت تاثیرپذیری از تحریم را کاهش می دهد


در پایان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به ایرنا، گفت: واقعیت این است که تحریم ها بر همه بدنه اقتصادی تاثیرگذار است ولی بافت و ساخت اقتصاد دانش بنیان و استارت آپ ها، ساختار متمایز و متفاوت با اقتصاد سنتی است.


هدایت حاتمی ادامه داد: اقتصاد استارت آپی مبتنی بر علم، خلاقیت، فناوری، کارآفرینی و دانش است که این تاثیرپذیری کمتر است.


وی معتقد است، به هرحال اقتصاد با اقتصاد بین الملل درهم تنیده است که این ارتباط موجب وابستگی متقابل می شود بخصوص کشورهایی که سطح توسعه یافتگی آن کمتر است این وابستگی بیشتر است.


حاتمی معتقد است، اقتصاد دانش بنیان، دیجیتالی و استارت آپی هرکدام به مواداولیه، تبادل دانش و بازارهای بین المللی وابسته هستند،برهمین اساس ضرورت دارد به این نکته توجه داشته باشیم که بی تاثیر نیست ولی آسیب پذیری آن کمتر است چون دانشمندان و فناوران کشور بر روی این استارت آپ ها بیشتر کار کرده اند.


گزارش از زهره کریم زاده


7460/8066