شیراز-ایرنا- رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بیان اینکه کشاورزان نباید از آمدن به دانشگاه واهمه داشته باشند، گفت: سازوکار تخصصی برای ارائه مشاوره کشاورزی بزودی در این دانشکده راه اندازی می‌شود که هدف آن، زمینه سازی بهره گیری بیشتر کشاورزان از ظرفیت دانشگاه است.

محسن عدالت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قرارداد راه اندازی این مجموعه با بخش خصوصی امضا شده است تا دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به یک مرکز تخصصی مشاوره ای تبدیل شود.






استاد دانشگاه: کشاورز نباید از اینکه به دانشگاه می آید بترسد، باید به دانشگاه بیاید و مشاوره بگیرد و متناسب با شرایط نسخه برای کشاورزی خود دریافت کند.



این استاد دانشگاه ادامه داد: کشاورز نباید از اینکه به دانشگاه می آید بترسد، باید به دانشگاه بیاید و مشاوره بگیرد و متناسب با شرایط نسخه برای کشاورزی خود دریافت کند.


رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: ایران در بخش تولیدات کشاورزی رتبه ۱۶ جهان را دارد اما در بخش تولید نوآوری و فناوری در حوزه کشاورزی در رتبه ۷۵ قرار گرفته است، این فاصله نشان می‌دهد سرمایه گذاری کافی در زمینه نوآوری کشاورزی اتفاق نمی‌افتد و تا زمانی که این سرمایه گذاری اتفاق نیفتد معضل کم آبی، خشکسالی، اقتصاد، زندگی کشاورز و مشکلات زیست محیطی همچنان پابرجاست.


عدالت افزود: در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به این نتیجه رسیده‌ایم که چارچوب آموزش و پژوهش را باید تغییر دهیم و باید به سمتی برویم تا کسانی که از این دانشکده فارغ التحصیل می‌شوند حداقل‌هایی از مهارت کشاورزی را بدانند.


وی ادامه داد: خوشبختانه در پنج سال گذشته با فعالیت‌های خوبی که به کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صورت گرفت کارگاه‌های بسیار خوب مهارت آموزی برای دانشجویان برگزار کردیم، در حال حاضر بسیاری از آنها خودشان مولد شدند و برای دیگران شغل ایجاد می‌کنند و برای استخدام تکیه‌ای به دولت ندارند.


رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: یکسری فعالیت‌های کلان نیز در دانشکده انجام شده است، با یک مجموعه خصوصی ارتباط برقرار کردیم و یک شرکت برای ایجاد نمایشگاه‌های مزرعه راه اندازی و سال گذشته نخستین نمایشگاه آن برگزار شد.


عدالت یادآور شد: انواع و اقسام بذر گیاهان را به صورت واقعی کشت می‌کنیم و کود و سموم را روی آنها تست می‌کنیم، کشاورز می‌آید و هر کدام مناسب بود را خرید می‌کند، این مساله می‌تواند کمک زیادی به کشاورزان کند.


وی ادامه داد: بحث تولید نهال و ریشه‌های سالم و عاری از بیماری‌ها را دنبال می‌کنیم که این کار به کمک یک شرکت بخش خصوصی با تکیه بر صنعت کشت بافت در حال انجام است چون بسیاری از نهال‌ها و نشاء های موجود در استان آلوده به بیماری‌ها هستند.


رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: مزرعه الگویی گیاهان دارویی داریم که مزرعه خوبی احداث شده و توسط دانشجویان کشت و محصولات آن در بازار به فروش می‌رسد.


عدالت افزود: همچنین سامانه بیوانفورماتیک را در دانشگاه راه اندازی کردیم، این سامانه داده‌ها را جمع آوری می‌کند تا در بخش‌های مختلف کشاورزی، داده‌های تخصصی را ارایه کند.


وی ادامه داد: همچنین بحث فناوری الگوهای کشت منطقه‌ای در برخی از مناطق اجرا شده است و درباره گیاهان دارویی در حال انجام فعالیت های خوبی هستیم و این کار را در پیوند با سایر گیاهان نیز دنبال می کنیم.


۹۲۵۴ / ۲۰۲۷