بوشهر- ایرنا - استاندار بوشهر گفت: پیشنهاد سازمان های برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست برای بهره مندی استان های همجوار تاسیسات پارس جنوبی از عوارض آلایندگی بدلیل فقدان سنجش میزان آلودگی هیچ گونه مبنای قانونی و علمی ندارد.

عبدالکریم گراوند روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود:کارگروهی به ریاست سازمان برنامه و بودجه و دبیری حفاظت محیط زیست برای تعیین میزان سهم عوارض آلایندگی پارس جنوبی و پیشنهاد بهره مندی استان های بوشهر ، هرمزگان و فارس به تناسب میزان آلودگی تشکیل شده است که این اقدام خلاف قانون است.



وی یادآورشد: براساس جزء سه تبصره ب ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه  مناطق آلاینده ای که در یک استان واقع است اما اثرات آلایندگی آن در چند استان باشد به نسبت میزان آلایندگی و شاخص های جمعیتی عوارض بین استان های یادشده تقسیم می شود.



استاندار بوشهر اضافه کرد: تاسیسات پارس جنوبی در گستره ای به مساحت 30کیلومتر استقرار یافته است که از این میزان 14هزار هکتار مربوط به شهرستان عسلویه و 16هزار هکتار نیز در حوزه استحفاظی شهرستان کنگان است.



وی گفت:در همین راستا در کارگروه یادشده بدون رعایت نص صریح قانون برخی از شهرستان های استان بوشهر که میزبان صنعت پارس جنوبی هستند و یا در فاصله کمی قرار دارند مشمول تعیین سهم عوارض آلایندگی نشده اند اما شهرستانهایی که در فاصله های 80 و 100 کیلومتری قرار دارند سهم شان از عوارض یادشده تعیین شده است.



گراوند با بیان اینکه این اقدام ظلمی آشکار درحق مردم استان بوشهر است گفت: براساس پیشنهاد کارگروه یادشده سهم عسلویه 36درصد ، استان فارس 28درصد ، هرمزگان 22 درصد و شهرستان جم 14درصد است.



وی افزود: باوجود اینکه در 16هزار هکتار از مساحت شهرستان کنگان، تاسیسات پارس جنوبی ( پارس 2) مستقر است سهمش از عوارض آلایندگی تاسیسات یادشده صفر است و شهرستان های دیر و دشتی که در فاصله های 11 و 100 کیلومتری پارس جنوبی واقع شده اند نیز هیچ سهمی از آلایندگی ندارند.



استاندار بوشهر ادامه داد: این درحالی است که استان های فارس و هرمزگان بافاصله های  70تا 80کیلومتری پارس جنوبی درصورت تصویب در مجموع 50درصد عوارض آلایندگی به آنها اختصاص خواهد یافت.



گراوند گفت: باتوجه به اینکه در زمان پرداخت عوارض آلایندگی درصد تعیین شده و شاخص جمعیتی مبلغ نهایی بهره مندی از عوارض است در عمل سهم شهرستان های عسلویه و جم که جمعیت کمتری نسبت به پارسیان و لامرد دارند از آنچه پیشنهاد شده است نیز کمتر خواهد شد.



وی اضافه کرد: نماینده ولی فقیه در استان ، نمایندگان مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و همه جریان هایی که دغدغه توسعه استان بوشهر را دارند باید با موضع گیری مانع از اجحاف و ظلمی که در حق مردم در حال شکل گیری است شوند.



استاندار بوشهر افزود: اگر چنین پیشنهادی تصویب و مبنای قانونی برای پرداخت عوارض آلایندگی پارس جنوبی در سال های آینده شود ظلمی ماندگار در حق مردم این استان است که با هیچ وجدان بیداری همخوانی ندارد .



گراوند گفت: در نامه ای به رئیس جمهوری تبعات منفی این موضوع مطرح و مصرانه از دکتر روحانی درخواست خواهم کرد مانع از این ظلم آشکار در حق مردم استان بوشهر شوند.



6045