به گزارش ایرنا، سید امیر سامع روز یکشنبه درجلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در سالن جلسات استانداری ادامه داد: از 13 آبنمای موجود در حریم رودخانه قم، 3 آبنمای استاندارد و سازگار با شرایط باقیمانده است.
وی تصریح کرد: از 13 رمپ احداث شده بر روی رودخانه قم نیز فقط 2 رمپ وضعیت بحرانی داشته و مابقی این سازهها دبی آب را خوبی عبور میدهند.
وی با اشاره به معضلات رودخانه قم در مواجهه با سیلاب افزود: از پل شهید مصطفی خمینی(ره) تا پل معصومیه حریم رودخانه با مسدودسازی بخشی از دهانه پل با مشکل جدی روبهرو است.
سامع ادامه داد: بسته بودن دهانه برخی از پلهای حریم رودخانه قم به دلیل وجود معارضین مانند نهرهای کشاورزی و فاضلاب بوده و شهرداری قم نسبت به رفع معارض از آنها اصرار دارد.
وی همچنین بیان کرد: شهرداری قم برای ایمنسازی عبور سیلاب ارتفاع دیوارههای رودخانه قم را در مناطق یک، 2 و 4 را طول داده است.
سامع در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: محدوده بوستان خبرنگار از نظر عبور دبی سیلاب کاملاً استاندارد بوده و مشکلی را در روزهای سیلابی ایجاد نمیکند.
معاون خدمات شهری شهرداری قم همچنین بیان کرد: به دلیل اقدامهای پیشگیرانه، در سیلاب امسال اجسام شناور بههیچوجه باعث پسزدگی و بالا آمدن آب در حریم رودخانه قم نشد
سامع برنامههای کوتاهمدت در مقابله با سیلاب را مورداشاره قرارداد و گفت: مدیریت کانالهای کشاورزی و انتقال آبهای کشاورزی، جلوگیری از تخلیه نخالههای ساختمانی در حریم رودخانه و نصب راهبند در مسیرهای عبور عرضی رودخانه ضروری است.
وی اضافه کرد: همچنین برای مدیریت سیلاب نصب دوربینهای کنترلی بهصورت چندمنظوره،حذف المانهای شهری در صورت نیاز،مدیریت پارکینگها و مدیریت واحد بحران سیل در بستر رودخانه قم نیز برای مقابله با سیلاب اجتنابناپذیر است.
معاون خدمات شهری شهردار قم همچنین ادامه داد: برای اینکه سیلاب ب اقدرت وارد شهر نشود باید کانال انتقال آب پردیسان تکمیل گردد.
وی اضافه کرد: تدوین برنامه خروج اضطراری در شرایط بحرانی ، اطلاعرسانی در طول مسیر رودخانه و نصب تابلوهای الکترونیکی نیز برای مقابله اصولی و علمی سیلاب ضرورت دارد.
وی با انتقاد از رها شدن نخالهها و زبالهها در حریم رودخانه قمرود تأکید کرد: شهرداری قم بیش از 10 هزار تن نخالههای ساختمانی را در سالهای گذشته از حریم رودخانه قم جمعآوری کرده که در صورت رها گذاشتن آنها حجم خسارتهای سیلاب اخیر بسیار بیشتر میشد.
سامع گفت: حجم بارندگی در داخل شهر و حجم معارضاتی که از بیرون از شهر وارد رودخانه قم میشود دو مشکل عمده در مواجهه با سیلاب است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد :انتخاب شدن رودخانه قم بهعنوان مسیر دسترسی و ترافیکی تصمیم استانی بوده و باید مطالبات مردمی در رابطه با آن نیز در سطح قم رسیدگی شود.
معاون خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: اگر امروز پارکینگ، پل عابر پیاده و یا هر سازه دیگری در رودخانه قمرود احداثشده نتیجه تصمیمات کلی استان بوده و شهرداری هرلحظه آمادگی جمعآوری کامل آنها را دارد.
وی طرحهای ترافیکی شهرداری در رودخانه قمرود را بر مبنای طرح تفصیلی شهر دانست و ادامه داد: تمام طرحهای شهرداری و مجوزهای انجامشده بر اساس طرح تفصیلی استان بوده و هیچگونه مجوزی خارج از آن صادر نشده است.
وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به عملیات عمرانی بلوار زائر تأکید کرد: ادامه بلوار زائر در فاز دوم مصوبه استانی دارد اما ارتفاع مسیر باید در سطحی باشد که کمترین کاهش را در دبی و عبور آب ورودی داشته باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری قم در بخش پایانی سخنان خود نیز تأکید کرد: در سطح رودخانه قم هیچگونه فروشگاهی وجود ندارد.
استان قم طی فروردینماه سال جاری همچون سایر مناطق کشور، به دلیل بارش شدید باران، چندین بار با هجوم سیلاب در مسیر رودخانه قمرود و سایر رودخانههای استان مواجه شد.
سیل در نخستین روزهای سال جاری منجر به خسارتهای جانی و مالی در برخی از نقاط کشور شد.
7403/ 6133/