تهران- ایرنا- وزیر کشور ترکیه به رغم فشارهای آمریکا امروز یکشنبه گفت: تأکید ما برای خرید سامانه موشک های اس 400 به این دلیل است که آنکارا از طرف موشک های دور برد مورد تهدید است.

به گزارش وب سایت خبری احوال نیوز، «سلیمان سویلو» گفت: چرا ما باید از خرید سامانه موشک های اس-400 منصرف شویم؛ در حالی که امروز برخلاف گذشته، ترکیه قدرت و پول این تصمیم بزرگ را دارد.



وی بدون اشاره به کشور خاصی ادامه داد؛ ترکیه در زمان حاضر توسط موشک های دوربرد تهدید می شود و آنان می توانند با استفاده از موشک، هر نقطه از ترکیه را مورد هدف قرار دهند.



ترکیه همچنین علاقه مندی خود برای معامله و همکاری در زمینه دیگر تجهیزات نظامی با روسیه از جمله جنگنده‌های پیشرفته را اعلام کرده و روسیه نیز گفته که آماده است ترکیه را به جدیدترین جنگنده‌های «سوخو» مجهز کند.



در مدت یکسال گذشته، آمریکا با تحت فشار گذاشتن ترکیه سعی کرده که دولت آنکارا را برای خرید سامانه موشکی اس-400 روسیه منصرف کند اما تا کنون موفق نبوده است.



آمریکا و ناتو نگران دستیابی آنکارا  به سامانه اس400 روسیه است و به همین دلیل تقاضای لغو خرید این تجهیزات را از ترکیه کرده‌اند اما آنکارا بارها اعلام کرده که اس-400 یک معامله انجام شده است و تسلیم فشارهای واشنگتن نمی‌شود.



بر اساس توافق با مسکو، ترکیه قرار است چهار سامانه موشکی اس-400 به ارزش 2.5 میلیارد دلار از روسیه خریداری کند.



اس-400، سامانه موشکی پیشرفته و مدرن  است که توانایی حمل و شلیک سه نوع موشک مختلف را دارد که می‌تواند اهداف متنوعی از قبیل موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهد. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند هم‌زمان 300 هدف را شناسایی کند. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، 27 کیلومتر است.



شبس**9473**1917